Valp på ingång - förberedelser
När ni har skaffat valp, eller om ni är på g att skaffa valp och har ett mål att tävla, hur har ni förberett er? Om ni inte har gjort det, varför då? Berätta :) . Vad är/var era mål inom tävling?
Jag är väldigt nördig när det gäller hundträning. Jag förberedde mig för förra hundköpet eftersom jag ville träna men visste då inte riktigt vad som väntade när man vill komma långt. All grundträning, tävlingsträning och kedjning. Hur gör man det bäst?
Så nu när jag tyvärr på ett sätt är på g att skaffa valp igen så tänkte jag att nu ska jag försöka punktmarkera och lära mig så mycket jag kan om det jag inte kunde sen innan.
Jag har därför köpt in en fin anteckningsbok (gjord av återvunnet material för övrigt) med hundar på (givetvis haha) där jag skriver ner tankar och bra saker som jag läser i Från valp till stjärna (denna bok rekommenderas för er som har som mål att tävla - eller bara träna, även om det bara är i de första klasserna). Ja, detta är nördigt men så kul!
Mitt mål med nästa hund är precis som med den jag hade att tävla högt, mot SM i Bruks. Jag tycker det är vansinnigt kul med hundträning och att se hunden att tycka det är lika roligt som jag är riktigt härligt.
Med nästa valp kommer jag att träna uppifrån och ner när det gäller moment. Inte tänka lkl I eller appellen utan Eliten. Vad behöver valpen veta/kunna, vad behöver jag kunna för att leka mig upp till eliten med min hund.
Tyngdpunkten är alltid att det ska vara kul! Hunden ska älska våra träningar och det vi hittar på tillsammans ska förgylla vår vardag. Då har jag lyckats.
Jag har som mål att vi som ett team ska ta oss till elitklass i minst en gren, förmodligen två. Att komma med på SM är inget mål i sig, jag tävlar just nu inte för att vinna över andra eller att jaga andras poäng, jag jagar uppflyttningspoäng tillsammans med min egna hund. Vad alla andra gör är ointressant.
Jag förbereder mig inte alls på något särskilt sätt. Jag köper en valp som på papperet har rätt förutsättningar och sedan tränar jag den så att den är redo för appellen när den fyller ett år. Jag lär inte in elitmomenten först som vissa gör, jag ser istället en stor betydelse i att kunna tävla hunden från ganska ung ålder och låta den vänja sig vid det. Jag vill inte stanna hemma för att nöta framåtsändande i grupp när det momentet inte kommer vara aktuellt på flera år i tävlingssammanhang.
Viktigast är bra träningskompisar, att inte stanna upp och bli feg i sin träning, våga utmana sig och att se till att ha en hund som är lämpad för ändamålet.
Nej, exakt. Det första där skriver jag under på. Jag tävlar också för mig själv, mig och min hund och för uppflyttning. Vem bryr sig var man kommer i listan. Inte ens på SM är det som mål att komma högst, även om det vore en trevlig upplevelse 😉.
Tänk den som hade bra träningskompisar. Här är jag ganska ensam tyvärr. Men det får lösa sig ändå :) . Det med att inte bli feg är viktigt tycker jag. Vad kan gå fel? Inget, det blir kanske bara en liten omväg eller så blir det jätterätt.
Jag ser inte att jag kommer att stanna hemma bara för att jag inte kommer kunna tävla från ett års ålder, jag kommer ändå att tävlingsträna och vara där det händer (du menar säkert inte så :) ). Det var det jag kände att jag inte gjorde med min förra hund. Jag missade all den viktiga kedjningen och tävlingsträningen för att jag gick ut och tog ettan tidigt. Det gick visserligen skit bra, vi hade fem eller mindre poäng från max. Framåtsändandet är ett så svårt moment (för mig) så det kommer jag starta upp snabbt som attan 🤪. Men detta testar jag med denna hunden, jag kanske kommer omvärdera mitt val att inte börja med ettan och gå uppåt som jag gjort hittills 😃. Det handlar säkert om erfarenhet också. Jag är ny att träna avancerade moment, jag behöver mer tid och jag ser som en utmärkt sak att tidigt lära nästa hund att träna på avstånd såväl som nära. I ettan/apellen är ju det mesta nära - nackdel för mig.
Kul med så snabbt svar! Hoppas fler svarar så vi kan fortsätta diskussionen. För jag vill gärna ha diskussion - det är intressant att höra allas syn 🙂
Spännande! Följer!
Nu har jag ju inte haft hund förut, men är som dig i planerna i hund. (Om jag missuppfattad frågan helt är det bara att ta bort min kommentar el ignorera den)
Jag kommer ju ha mål i både bruksgrenar och andra grenar. Aktuella mål ligger på att komma så långt i Agility som överhuvudet möjligt. I Bruks hoppas jag på att vi kan kämpa oss upp i Eliten. Men eftersom jag inte haft hund förut kommer jag nog gå en del kurser och träna på det jag anser viktigt i dessa samband. Detta har jag tänkt att göra via att få inspiration från tävlingar, vart man typ kan sitta o "analysera" hund o förara. Filma sig själv är oxå superbra!
Som #1 säger anser jag det inte heller viktigt lära in en massa man inte ens kommer använda ett par år. Tycker även det är viktigt att vänja hunden till tävlings stämningen/atmosfären vid ung ålder. Så åk och besök OCH delta i tävlingar, då det ju finns stor skillnad på att vara åskådare och deltagare 😃
Hoppas jag fattade frågan rätt
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jag förbereder valpen genom att lägga en bra grund. Mycket lek för att hitta det som just den hunden tycker är roligast. Smyger in olika regler i leken, så som byta mellan två leksaker, släppa, gripa, dutta med nosen i handen, leka med alla typer av föremål, leka i alla typer av miljöer. Omvänt lockande lär jag in tidigt och olika typer av targets och självkontroll. Jag tränar alltid med sikte på eliten. Alltså kollar jag vad det är för moment där och delar sedan upp momenten i små delar. Jag går igenom vilka grundfärdigheter som behövs för varje del och jobbar sedan med grunderna tills de sitter innan jag börjar blanda in momenten. Jag börjar tidigt forma fram många typer av beteenden, sånt som jag vet att vi kommer ha stor nytta av längre fram i träningen, jobbar aktivt med en massa olika beteenden under valpens första tid hos mig. Då blir det så mycket lättare att plocka fram det vi behöver och jag slipper en hund som låser sig. Huruvida man vill ut och tävla snabbt är nog olika. Jag känner inte att jag vinner något på att tävla tidigt med en hund där momenten sitter lite halvkasst och där vi bara riskerar att göra kontrasten mellan träning och tävling större. Träningstävla kan man göra ändå utan att blanda in en massa nerver och press på en hund som egentligen inte är redo.
#4 vi tänker exakt lika. Så kommer jag också att göra. #3 jag har tävlat eliten och högre klass och upplevde att jag saknade många bitar som jag hade missat i grundträningen när jag tränade ettan mot eliten. Så nu gör jag tvärtom för alla nästan alla delar i ettan/apellen finns ju högre upp också. Missuppfattning eller inte så är du ju med och diskuterar vilket är kul.
#2 Jag tycker att svårigheterna ökar naturligt med varje klass, gör jag mina grunder ordentligt inför lägre klass så behöver jag inte lära in helt nya moment, jag behöver bara fortsätta bygga på de grunder som jag redan har lärt hunden. Jag ser det inte som att jag skulle behöva börja i en annan ände och träna in färdigheterna bakifrån, jag tycker momentordningen tillåter att hundarna lär sig grunderna först och sedan försvåras det eftersom.
#6 Det är säkert så. Men det kanske är också beroende på erfarenhet och vilken hund man har. Min förra passade det absolut inte, tillsammans med att jag då var ny. Jag hade bara tävlat i ettan och tvåan.
Denna gång får jag en hund med mer tryck och jag själv kan mer. Så det ska bli riktigt intressant att se hur vi utvecklas tillsammans. Jag kanske ändrar mig helt då beroende på hunden.
Men för mig känns det helt rätt att i stadga även bygga vidare på framåtsändandet och att träna honom på att vara långt bort från mig tidigt inför rutan och att skicka i olika riktningar inför dirrapporten.