Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntövrigt
Läst 1775 ggr
JoannaLi
0

Hjälp med SBK-medlemskap

Ja, nu börjar det faktiskt dra ihop sig för tävlingsdebut, så nu ska det teoretiska tas tag i. SBK-medlemskap! Jag blir inte riktigt klok. 

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra? 

Jag är alldeles snart 17. 

Jag bor till störredelen och kommer troligtvis att vara mest aktiv, i Växjö.

På sommar och ev. vinter är jag dock bara aktiv i och runt Skellefteå. 

Hur väljer jag? Bör jag välja SHU (?) eller vad gör den för skillnad? Vilken stad bör jag välja att vara aktiv i? Gör det någon skillnad när jag ska tävla? 

Ungefär vad kan man räkna att det kommer att kosta/år? 

Övriga tips och tricks?

Jenka
0

Själv är jag inte med i nån lokalklubb utan tävlar för rasklubben svenska schäferhundsklubben. Sen tror jag det kostar olika beroende på klubb. Sbk tar ju en del, och så beror på vad det kostar för att vara medlem i lokal/rasklubben. För mig kostar det runt 600 om året. Så vilken klubb du tävlar för spelar nog ingen större roll. Klubben du väljer tjänar ju på att du blir medlem ;)

Majken!
0

Klart du ska välja SHU, det är det absolut billigaste alternativet för dig.

Boltens
0

Tycker också du borde välja SHU, blir billigast :)

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

JoannaLi
0

Vad ger SHU utöver att priset sänks? Blir det någon skillnad i praktiken från vanligt medlemskap? :)

thea_thea
0

#4 Man får billigare/gratis inträde på vissa utställningar och andra hundgrejer bland annat!

JoannaLi
0

Nu är jag medlem i alla fall. 

Jag valde SHU då, och sen Växjö BK och Skellefteå BK om jag minns rätt. På medlemskortet står det alltså såhär: "Sveriges Hundungdom, Smålands-Ölands Kennelklubb, Svenska Brukshundsklubben" 

Under det, där det står "I Medlemskapet ingår:
Sveriges Hundungdom
Växjö Hundungdom
Smålands-Ölands Kennelklubb
Svenska Brukshundsklubben/SBK"

Vad betyder det här nu då, i praktiken? Får jag gå och träna på Växjö BK, får jag träna på Skellefteå BK? Vem tävlar jag för när jag ska tävla?

Jenka
0

Har du löst medlemskap för Växjö och Skellefteå så ska du ju ha tillgång till träning där. Sen får du själv fylla i på SBK tävling vilken av klubbarna du vill representera på tävling. Den klubb du väljer måste du sen hålla dig till kalenderåret ut.

JoannaLi
0

#7 Det lät ju bra! Vad gör det för skillnad för mig/klubben vilken jag väljer att tävla för? :)

Jenka
0

Klubben får ju lite reklam eftersom det står vilken klubb man tävlar för på sbk tävling ;) sen brukar väl vissa klubbarna dela ut priser för årets hund i olika kategorier under årsmöten, annars är det nog ingen skillnad för vilken klubb du väljer :)

JoannaLi
0

#9 Aha, men dåså :) Tack för hjälpen! 🤗

JoannaLi
0

Okej, mycket dum fråga. Får jag åka dit och träna på deras appellplan, själv? Utan att det är kurstid eller så? 

Jag var helt störtsäker på det, tills jag såg på deras hemsida att på tisdagar har de "öppen träning", där det låter som att man får komma dit och träna själv. Vilket antyder att man inte får göra det annars. Men det låter inte rimligt?

Boltens
1

#11 Är du medlem på klubben så absolut får du det!
Öppenträning betyder mer att man är flera som kommer dit och tränar tillsammans, kan behövas i vissa moment att man har störning eller personer till gruppen osv. 
Men är du medlem i klubben får du nyttja planen, sedan kan det förekomma att planer är uppbokade vid tävling osv men det brukar klubben informera om!

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

JoannaLi
0

#12 Men perfekt! Det var så jag hade fått för mig, men blev lite orolig att jag skulle dyka upp där och bli bortschasad. 

Tack för hjälpen! Då ska här planeras klubbdagar :D