Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 1746 ggr
CayKantos
0

Tuggben och annat

Hur ofta ger ni era hundar tuggben`? hört det skulle vara så himla bra för tänderna! Så hur ofta och vad ger ni? brukar ni variera? bara ben, ben med kött, märgben? Positiva resp negativa med märgben (och andra ben)

Tänker både på valp/unghund och vuxen. Så vad ger ni under veckan utöver fodret?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Boltens
0

Råa ben i vanliga fall 5 dagar i veckan då, dock aldrig märgben eftersom de sliter ner tänderna och kan fastna. 
Ger inte heller några andra bärande ben (ink märgben).
Varierar med fisk, fågel och rött kött med både ben och inälvor/kött osv.

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

CayKantos
0

Ger du revben och horn och link? Hört det skulle vara ganska bra ben 😎

Instagram

Boltens
0

Jag ger revben ja men inte horn, det är för hårt.

Fisherling
0

Rådjurshorn köpte jag en gång, för min vän hade haft det i säkert ett halvår och det höll så bra. Det tog Tinja en vecka att äta upp det..

Numera kör jag råa renben som jag köper frysta i stor påse från Zookompaniet, kanske ett eller två i veckan. :)

Hundtassens
0

olika horn men favoriten här hemma som också är bra för tänderna är ko klöven. Den håller extremt länge och inget dom blir tjocka av så den ligger framme hela tiden så tuggar min tös på den lite när hon vill :)

Candy123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär 4ggr i veckan och då blir det antingen revben eller broskben :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

CayKantos
0

#6 med kött på benen?😃

Instagram

Boltens
1

#7 Blir nog lite svårt att rensa bort allt kött på både revben och broskben :p

CayKantos
0

Brukar ni då ta ut lite av maten? Hade jättegärna velat BARFA men blir lite jobbigt iom jag bor i köpenhamn vart det inte finns mycket rent kött och likn att köpa. Då kan man ju ge MUSH, VoM, mm. Men det bliver så himla dyrt, så har övervägd att göra en blanding av torrfoder och färskfoder. Typ frukost torrfoder och middag färskfoder och  då plus ben 😊

Instagram

JoannaLi
0

Han får råa ben (vissa med kött, vissa utan) ett par gånger i veckan, beroende på hur stora benen är. Vi barfar :)

LinaFel
0

Råa ben dock ej bärande ben från tyngre djur (som märgben).