Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 2613 ggr
Dalen76
0

Passar vi till en schäfer?

Hej!

Är lite småförbannad nu eftersom när jag skulle kolla upp länkar så råkade jag trycka på en av dom och byta hemsida när jag var i princip klar med detta inlägget. Typiskt.

Jag är 14 år och bor med min familj, mamma, pappa, jämnårig syster och 13 årig lillebror. Alltså inga småbarn (och lär inte bli det heller). Vi bor i ett radhusområde med många barnfamiljer och har möjlighet att gå på längre och varierade promenader.

Vi söker en hund som är pigg, intelligent, nyfiken, passar i en familj, frisk, högt föremålsintresse, glad och lättlärd, lagom temperament.

Vi vet självklart att en schäfer innebär mycket arbete och behöver en hel del motion såväl som mental stimulans för att fungera bra.

Vi undrar om våran livsstil skulle kunna gå ihop med en schäfers krav. Jag har valt att vända mig hit, trots alla elaka och spydiga kommentarer som tenderar att komma upp på forum som det här, för att se om jag kan på lite tips, idéer och råd från människor som har erfarenhet av rasen och situationer som denna.

Jag går för tillfället i grundskolan i 8:an och efter det planerar jag att börja gymnasiet. Har länge velat ha en hund och efter mycket läsande (i både böcker och  på diverse hemsidor) fastnat för  schäfern. Jag går i skolan från kl 8-15 varje vardag.

Kommer självlart gå på valp- och lydnadskurser.

Motionsdelen skulle se ut så här:

Ca 20 min promenad på morgonen.

Någon i familjen går ut på en promenad vid lunch.

Tar en längre promenad när jag kommer hem ca 16.00.

Tar på kvällen 1-2 promenader på ca 30 min - 1 timme.

Den mentala biten skulle vi jobba på 1-3 timmar varje dag (uppdelat i flera stunder) , och mer på helgerna.  Är mycket intresserad av att träna lydnad och kanske efter ett tag delta i någon tävling. Det kommer även bli en del trickträning.

Diskutera gärna men håll er inom ämnet.

Har förmodligen glömt något för som sagt, var tvungen att skriva om allt. Men isf lägger jag till det senare. 

Tack på förhand :)

Dalen76
0

Vi är rätt aktiva och det lär bli en hel del jogging- och cykelturer.

Vi har kollat på två kennlar:

Qbaz

och

Gråmanns

Vi tycker att de verkar seriösa och det blir inte alltför långt att åka (bor i Jönköping).

Brukar det komma mycket kullar i typ mars-april-maj? Med tanke på att valpen ska bo kvar hos sin mor i 8 veckor efter födseln så är väl april bäst tajmat.

Majken!
6

Jag kommer svara "nja". Den typen av schäfer som du tittat på är högtempererade hundar som är lämpliga för tävling och tjänst, det låter inte som att ni har behov av så pass mycket hund. Vill ni hemskt gärna ha schäfer hade jag sökt mig till mindre explosiva och högenergiska linjer, för att ha den typen av hund kommer ni behöva träna mycket skogsarbete och bruksträning, och det finns lättare hundar att göra det med än en Ferrari.

LuLeLo
3

Håller med #2. Iom era nuvarande ambitioner så känns det bättre om ni skaffar en cocker spaniel, portugisisk vattenhund, dual purpose avlad labbe eller golden, eller någon annan aktiv sällskapsras. Det kan vara så att du TS, eller någon annan i din familj, får upp ett stort hundintresse som vill tävla och köra brukssporter iom er första hund, men det kan också bli så att ni tröttnar på hunden och inte tycker det är så superkul i alla fall. Hunden får promenader och lite mental stimulans men inte mycket mer än det, och i sådana fall är en schäfer inte riktigt aktuell.

Har ni haft hund förut? Hur ställer dina föräldrar sig till hundägande? Vilka hunderfarenheter har du?

Tass Josephine

Wellcraft
0

Jag tycker att du ska kika på KH Collie.
Men är det verkligen schäfer du vill ha så är det bästa du kan göra att ta kontakt med ett par kennlar och prata med dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Epicrates
1

Jag tycker det låter som ett jättebra schäferhem! Mitt tips är att kolla mer efter kombinationer än kennlar för även om många kennlar riktar in sig på nåt speciellt är hundarna individer och du kan säkert hitta både aktivare och lugnare kombinationer hos samma kennel. Lycka till med letandet! :)

Ambrose
2

Jag säger som Majken!.
Kan funka, fast tänk på att mental aktivering > fysisk aktivering. Så du skulle behöva vara ganska så seriös med lydnaden, och kanske gärna blanda in någon typ av nosarbete också.

Kennlarna du nämner är riktigt bra, men hundarna de föder upp är antagligen mycket mer än vad ni är ute efter.

Om jag personligen var ute efter Schäfer så hade de passat mig, och jag tränar skydd 2 ggr i veckan. Lydnad nästan varje dag. Spår 2ggr i veckan. Cyklar, springer, kör uppletande, påbörjar nosework och drag… etc etc.

Sedan har vi förstås även slappedagar någon gång i veckan med. Det ena utesluter inte det andra.

Någonstans där ligger folk som letar efter riktigt aktiva bruksavlade brukshundar. :)

Leta efter mer utställnings/sällskapsavlade Schäfrar i så fall, och se till att dina föräldrar är helt med på noterna. Någonstans mellan 6månader - 2år så är de flesta brukshundar inte så roliga att ha och göra med. Kan bäst själv och ett halv ton mossa i öronen :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

XeZafir
1

En schäfer är en aktiv hund japp, men den är så anpassningsbar och lyhörd. JAg tror att ni hade kunnat ha en schäfer utan problem, men som någon redan skrivit, leta efter en kennel inom bruksdelen som inte avlar mot tjänstehund. Tror det kan bli en alltför tuff uppgift som första schäfern. Försök leta och prata med uppfödare som du hittar och hör mer med dem! Du kommer att hitta din själsfrände i en schäfer om du hittar rätt!

En parentes som jag kan tycka är jobbigt med schäfer, de fäller urmycket! Iaf våra gör och har gjort det. Vi har hane nu (det har det varit tidigare också). Efter vad jag hört så fäller tiken supermycket typ två gånger om året men hanarna typ 12 månader i stöten ;)

Tänkte att det kan vara bra att ha med när man inte haft hund? (iaf schäfer) tidigare :)

Lycka till!

vallhund
0

Jag tycker det är fel att stödja aveln med icke rastypiska hundar, vilket man gör om man rekommenderar folk att skaffa sig brukshund från kennlar som avlar mot utställning.

Det finns väldigt många raser som skulle passa TS bättre, utifrån den beskrivning hen ger.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hiro
0

#8 Ingen har sagt att ts ska skaffa en uts schäfer, att en hund är lugnare innebär det inte att den bara går vänstervarv.

Jag tror att en schäfer skulle passa din familj jättebra men från en kennel som har mjukare/lugnare hundar :)

Ambrose
0

#8 Jag önskar att kennlar bara avlade på ordentliga brukshundar med mycket power och arbetsvilja, men då hade nog tyvärr många av dessa raser gått under för det finns inte tillräckligt med kunniga hund/träningsmänniskor som hade klarat av dem.

Självklart ska en brukshund kunna arbeta, inget snack om saken, och jag tycker att alla som skaffar en brukshund ska arbeta med den! Men jag ser inget fel i att avla fram mentalt stabila brukshundar som kan anpassa sig efter sin ägare. De ägarna som inte satsar på SM och VM vill inte ha ett as som förstör hus och hem p.ga.  att de bara har gått promenader under dagen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Epicrates
0

En bra brukshund ska ju kunna slappna av också, min är avlad för arbete men oavsett om vi tränar aktivt mot tjänsteutbildning eller som nu när vi har haft en svacka i nästan ett år och hunden mest har gått promenader och sprungit lös varje dag med mina andra hundar och lekt med leksaker så är min schäfer lika harmonisk. Visst är det mycket hund men att leva ett familjeliv är helt ok för denna schäfern och många andra. Det finns monsterschäfrar likväl som det finns bruksavlade schäfrar som inte klättrar på väggarna utan ständig aktivering. Jag tycker det är en bra mångsidig ras där de flesta har fötterna på jorden. Man behöver inte alltid välja antingen utställningsschäfer eller bruksschäfer. Finns många schäfrar som går perfekt på utställning OCH bruksprov. Hittar man bara en bra kull med stabila föräldrar så ser jag inget hinder för ts att skaffa denna underbara ras.

Boltens
0

hur går de för er TS?

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
0

Jag tror absolut ni kan funka till schäfer. Besök/prata med olika uppfödare som avlar på olika linjer och känn av vad som blir bäst för just er, lycka till!