Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 1671 ggr
CayKantos
0

Kontakta uppfödare, hur...

Hur gjorde ni när ni kontaktade uppfödare? Vad frågade ni, skrev ni om er själva? Vad skrev ni då? Ringde ni bara direkt? Hur länge höll ni kontakt med er uppfödare innan valpköpet? 

Några tips på vad man kan fråga uppfödaren? Vill inte missa något? 

Har problem med att behålla kontakt med uppfödare… Så ska testa ringa till en del.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

taylor__lambert
0

Vi ringde när vi skulle skaffa vår valp, berättade kort om oss och frågade om vi kunde komma och titta på kullen. Väl där så kunde vi ställa eventuella frågor och få svar direkt. Jag kommer nog göra samma sak vid nästa valpköp, men då kommer jag ha fler frågor uppraddade så jag inte missar något viktigt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

thea_thea
1

Jag la till henne på facebook och frågade när hon hade vägarna förbi (hon bor ca 4 timmar bort). En vecka senare kom hon hit och så träffades vi😛

Det är alltid intressant att fråga om deras avelsmål och hur de väljer ut avelshundar, och de flesta uppfödare kan snacka i timmar om sina hundar😃

Joyous
1

Jag letar ju valp just nu och jag har gjort så att jag slänger iväg ett mejl med kortfattad information om mig själv och avslutar med att fråga om det går bra om jag ringer någon dag för att prata mer. Sen har jag ringt upp några dagar senare och brukar då även hänvisa till mitt mejl :) Jag har upplevt det som att iaf de uppfödare som jag har kontaktat har uppskattat att få lite information via text innan jag ringer. I mejlet skriver jag bara väldigt kortfattat om mig, min hund och vad jag söker hos nästa malle. När vi sen pratar i telefon så har jag frågat om tanken bakom den kommande kullen, vad är målet, varför har de valt just den hanen och tiken osv. Det har även blivit endel prat om min Humla och hennes sociala problem + lite ditten och datten om allt möjligt som rör rasen! I första kontakten tycker jag att det är viktigt att få en bra känsla med uppfödaren, det ska kännas bra att prata med varandra och h*n ska ge ett kunnigt och seriöst intryck. Samtidigt som jag vill få en chans att visa att jag är seriös och intresserad :)

CayKantos
0

#3 Tusin tack! Jätteskön information, jag kanske har skrivit lite väl mycket i mina mejl, man vill ju ha med allt… 

Får helt enkelt bara försöka korta ner det och ringa dom jag redan mejlat!

Instagram

Joyous
0

Haha, lätt hänt att man skriver en hel novell men försök att tänka såhär: Vem är du, tidigare hunderfarenheter och varför du är intresserad av rasen, alltså några rader bara, mer än så behöver det inte vara! Resten kan ni ta över telefon! Har du hittat någon intressant kombination? :)

Boltens
0

Skrev en relativt kort presentation om mig själv, vad jag sökte för hund och vad jag ville göra med hunden, resten tog jag via telefon eller fortsatt mejlkontakt.

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

CayKantos
1

#5 För Kelpie har jag kollat lite smått på zathungens kombo mellan Aussie Action Oban reg.nr SE 26527/2010.         Zathungens Ezz On Top SE24282/2010

Kollar ganska ofta på Cefeus kennel för att se om en önskad kombo skulle dyka upp, väldigt duktiga uppfödare. Kollar även på tarrawangas, vickulas, skovfarmen, tullarbackens, sandskogens, grejaskogen och ett fåtal flera.

Är dock fortfarande totalt förälskad i skovfarmens kombination, men kan tyvärr inte ta emot en valp så tidigt Gråter

För Aussie är jag lite inne på windedos och fätorpets kennel. Dom planerar båda men har bara namn på tiken än så länge, men gillar deras tidigare kullar och avelsdjur, så det få bero lite på vilken hanen blir!

Var lite inne på Bluewingfires, men var tyvärr oxå för tidigt..

Då sitter jag och kollar nästan dagligen på många uppfödares hemsidor för att se om en planerad kombo jag skulle gilla dyker upp.

Men just nu är, utav dom som jag faktisk har möjlighet att få valp ifrån, Zathungens kombo - kelpie, mest intressant, samt windedos och fätorpets honor - aussie.

Instagram

Boltens
0

När är de du kan skaffa valp som tidigast?

CayKantos
0

#8 EVt under sommaren men då det inte är säkert om jag kan få redan då siktar jag på runt hösten -> vintern 2016. Evt starten av 2017. Hoppas på hösten dock.

Instagram

Boltens
0

#9 Ah ok, då är de relativt snart ju :)

CayKantos
0

#10 Yepp!

Instagram

Boltens
0

#11 Har du fått kontakt med uppfödare ännu? :D

CayKantos
0

#12 Nja, har inte kontaktat någon efter denna tråden. Är i Danmark just nu och väntar på att jag är tillbaka i Sverige för att ringa, lite dyrt att ringa från Danmark 😎

Instagram

Grodan
0

Jag kontaktade några uppfödare av Dobermann för att anmäla intresse för omplacering under 2015. Jag både ringde och kontaktade via fb.

Endast en som jag känner sedan tidigare har jag fortf regelbunden kontakt med - hon har även tipsat om omplaceringar och även frågat om jag ville köpa en valp när hon hade en passande ledig.

Nu slumpade det sig så att jag fick en omplacering som kommer från en uppf jag inte haft kontakt med alls och jag har i 7 månader tänkt kontakta honom, men lixom inte kommit dit än. Vi är vänner på fb i a f.

Jag berättar vem jag är och att jag alltid älskat Dobbis och att en hund får bo hos mig livet ut. Det brukar sällan vara några problem.

Däremot när jag var 18 och kontaktade Dobermann-uppfödare och ville skaffa min första hund så sa alla nej. Flera sa också rakt i ansiktet att de aldrig ville sälja hund till mig. Usch och nej. Jag blev riktigt sårad. Så jag kollade på några andra raser och kontaktade andra uppf. Samma svar. En uppf av Hovawart bad om ursäkt 11 år senare när hon sett att jag faktiskt var en bra ägare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

CayKantos
0

#14 Haha, ja roligt "att se tillbaka" när man kontaktar samm uppfödare igen efter några år!

Jag får dock svar om att rasen verkar passa mig jättebra, det är bra jag är ute tidigt och att jag verkar seriös 😊

Instagram

AkashaWingates
0

Jag skickade ett fb meddelande och skrev "Hej, jag vill gärna ha valp av dig ur kullen du planerar nu." 
Fick svaret "Klart du ska ha valp, jätteskönt att sälja till någon man känner. Vill du ha fodertik kanske?"
Fördelen med att vara engagerad i en lite mindre ras är att man lär känna en hel uppfödare långt innan det är aktuellt att köpa valp 😃

Men ja, annars hade jag mejlat och berättat om mig själv och vad jag är ute efter.