Aussie, rätt hund för mig?
Hej!
Är 19år och letar efter en kamrat att spendera timmarna med. Har kollat på många raser under letandet efter en hund och har fastnat för Australian Shepherd men är osäker om den skulle trivas med mig så vänder mig hit för att få tips av er som har mer erfarenhet av rasen.
Jag har god hundvana då jag växte upp med en Golden retriver i hemmet och agerat hundvakt vid flera tillfällen.
Jag planerar att skaffa hund i början av Juni och har möjlighet att tillbringa första 2-4 månaderna med hunden nästan alla timmar på dygnet då jag varken har skola eller jobb då. Sedan när jag börjar på högskola kommer hunden att få vara hemma själv några få timmar om dygnet men inte mer än mellan 2-3h eller absolut max 4-5h men det kommer antagligen vara väldigt sällan.
Vad gäller aktivering och motion av hunden kommer jag att träna lydnad med den och möjligtvis Agility om den är intresserad av det. Kommer också vilja lära den en hel del trick osv. Då jag tränar regelbundet kommer hunden också ha möjlighet att springa runt i skogen minst runt 2h om dagen plus kortare promenader och lekstunder.
Av er som har erfarenhet av rasen tror ni den kan passa mig och få ett bra hem? Kan ni rekommendera några bra kennlar? Om inte rasen passar mig, vad skulle ni rekommendera för ras?
Tycker att många raser passar in på din beskrivning.
Visst kan en aussie funka, om det är en sån typ av hund du vill ha.
Vad är det som gör att du fastnat för denna vall- och brukshund?
Rasen är lite ojämn. Det finns olika linjer där man selekterat och prioriterat olika egenskaper, t ex vallning eller exteriör och mixade där emellan. Sätt dig in i rasen och leta efter uppfödare och hundar som sysslar med det som du också vill syssla med.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Det jag fastnat för är att det är en aktiv hund som orkar att springa då jag vill att den ska kunna vara med mig när jag tränar och så tycker jag även dem är väldigt fina hundar. Jag kommer inte använda den som vallhund och det är väl därför jag är osäker om den passar mig men finns det hundar som inte är avlade för att valla så kanske dem funkar för mig ändå?
Man kan ha en aussie utan att valla, däremot behöver den mer än att bara vara med när man själv tränar, lite lydnad och trick. Finns många andra hundar dom passar in på din beskrivning. Och man bör inte gå efter utseendet när man ska välja ras, det ska vara en som passar in i ens livsstil och vilka ambitioner man har. :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#2 De flesta aktiva sällskapshundar orkar hänga med och springa, utefter dina beskrivningar verkar det inte som att du är i behov av en bruksras.
Vilka egenskaper vill du se i din framtida hund?
Har du fastnat för rasen rekommenderar jag att du träffar flera individer av olika linjer och får se dem i både träning och vardag för att få en bild av vad aussien är för typ av hund och vad den kräver av sin förare.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#3 Håller med dig till stor del, däremot tycker jag att utseende faktiskt får spela roll till viss del. Inte så långt att det går ut över något annat dock.
För mig är de en självklarhet att även utseendet på rasen jag väljer tilltalar mig till viss del i alla fall.