Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: presentationer
Läst 3936 ggr
Boltens
2

20 frågor om din hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Här kommer 20 frågor om min hund.  
**

Hittade denna idén på en annan hundsajt och tycker den är passande framförallt här inne så man får ett bättre hum om vilka hundar/hundraser som finns här osv. 

Kopiera och svara ni med! Lägg gärna till en bild på er hund!

1. Vilken pälsvård behöver din hund? Fäller den mycket?
I princip ingen pälsvård och fäller lite året runt. 

2. Vilka aktiviteter gillar din hund?
Han är med på det mesta men lydnad, skydd och att bada är favoriterna.

3. Hur är din hunds hälsa?
Den är utmärkt!

4. Vaktar din hund dig eller saker?
Han har en del vakt genuint, så ja det gör han. 

5. Hur är din hund att träna med?
Antingen ett dröm eller en mardröm, haha nä skämt åsido. Han är speciell och träna med då han är relativt stor och inte har bästa kroppskontroll/kroppsuppfattningen ännu.  

6. Hur är din hund mot människor?
Han är väldigt fäst i de människor han känner, de han inte känner har han inte direkt något intresse av.

7. Hur är din hund mot andra hundar?
Han älskar andra tikar :)

8. Vad tycker din hund om skötsel?
Vet inte vad som menas med skötsel på en hund men antar att de är borstning osv (?) isåfall är han helt ok med de. 

9. Är din hund kelig?
Otroligt kelig :P

10. Håller din hund sig nära dig när ni är ute och har ni bra inkallning?
Han håller sig inte naturligt nära utan är en sån som drar järnet åt alla håll och och bara springer av sig, dock kommer han på inkallning. 

11. Skäller din hund mycket?
Han skäller om han hör människor utanför, de kommer människor som tex inte är nyktra och därför inte beter sig "normalt". Han leker dock väldigt tyst så de är enbart skall i vakt och bevakning han använder. 

12. Är din hund rädd för något; i så fall vad?
Nepp inte vad jag upptäckt ännu.

13. Vilka fem ord skulle du använda för att beskriva din hund?
Zlatan, lojal, energi, kamplust och bästa.

14. Tycker du att din ras verkar ha några särdrag jämfört med andra raser?
Jag är dobbis frälst så tycker rasen i sig är fantastiskt och har många särdrag jämfört med andra raser. Dock är det den gamla typen av dobermann jag gillar.

15. Vad var lättast att lära din hund och vad var svårast (som ni kanske inte har lyckats med än)?

Lättas: Tass, vilket en vän lärde på någon minut när jag inte såg, så nu gör han tass så fort han inte orkar göra vad jag egentligen ber om.. -.- :p

Svårast: Att inte tränga i frittfölje vilket resulterat i att vi har börjat om från basic med position nu. 

**16. Var rasen som du trodde innan du skaffade den?
**Jag har träffat en hel del dobbisar innan jag valde att skaffa rasen och bilden jag hade av rasen och individen jag fick stämmer bra överens. Dock är de liknande linjer jag träffat tidigare också så det är inte så konstigt.

**17. Hur länge kan din hund vara ensam?
**Han är inte ensam speciellt mycket men han _kan_ vara ensam drygt en 7 timmar, mer skulle jag aldrig lämna honom. 

**18. Har din hund mycket jaktinstinkt?
**Ja

**19. Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta?
**En ängels tålamod, ett lugn karaktär och relativt stor koll på rasen och hur den funkar samt kunskap om skillnader på olika typer och led. 

**20. Kommer nästa hund bli av samma ras?
**Nästa kommer bli en annan bruksras men absolut kommer de flytta hit fler dobbisar genom åren!

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Joyous
1

Jag kopierar mitt svar från den andra tråden! :) Malinois 1. Vilken pälsvård behöver din hund? Fäller den mycket? Inte mycket. Borstar igenom henne under fällning och badar om hon rullat sig i någonting äckligt. Fäller gör hon två gånger per år. 2. Vilka aktiviteter gillar din hund? Hon tycker om det mesta. Bäst tycker hon om sin dragträning med cykel. Lydnad, Agility och spår kommer som god tvåa.. 3. Hur är din hunds hälsa? Lite smal men vi börjar få ordning på det. Fint musklad och får ofta beröm för det. Pigg och aktiv. 4. Vaktar din hund dig eller saker? Som liten var hennes resursförsvar fruktansvärt. Numera märker jag sällan av det. Hon vaktar sitt hem och är noga med att ha koll på omgivningen. 5. Hur är din hund att träna med? Ganska svår. Otroligt självständig och kan själv men det har börjat falla på plats. Hon ger 100% i det mesta men det kräver att jag också går in helhjärtat i det vi gör. 6. Hur är din hund mot människor? Mot människor som hon känner är hon jättefin, väldigt kramgo och snäll. Främlingar ger hon inte mycket för. 7. Hur är din hund mot andra hundar? Inte överdrivet förtjust i andra hundar. Mindre hundar verkar hon se som bytesdjur, större hundar är okej om de uppskattar hennes sätt att leka (väldigt hårdhänt). Det tar oftast lite tid innan hon accepterar nya hundar. 8. Vad tycker din hund om skötsel? Vi har fått jobba mycket med detta. Numera får jag i stort sett göra vad jag vill med henne men så har det inte alltid varit. 9. Är din hund kelig? Otroligt! Aldrig träffat på en mer kramgo hund. 10. Håller din hund sig nära dig när ni är ute och har ni bra inkallning? Nej. Här kommer hennes självständighet fram. Inte ens som liten plutt hade hon något behov av mig utomhus. Hon kan själv och har mycket jakt i sig. 11. Skäller din hund mycket? Nej. Jag har jobbat mycket med att få fram hennes skall i träning. Numera skäller hon riktigt fint men hon har aldrig varit en hund som ljudar i tid och otid. 12. Är din hund rädd för något; i så fall vad? Detta är nog det bästa med Humla, hon har väldigt lätt för att skaka av sig obehaget. Väldigt lugn i alla typer av miljöer men socialt ganska dålig. Hon släpper det dock direkt och är aldrig långvarigt påverkad utav något. 13. Vilka fem ord skulle du använda för att beskriva din hund? Enveten, humör, humor, tillgiven och levnadsglad 14. Tycker du att din ras verkar ha några särdrag jämfört med andra raser? Mallen är aktiva hundar som är på det mesta. I träningen är de oftast fantastiskt roliga och ger allt. I vardagen är det väldigt mycket hund och de tar ingen skit. De går in med full kraft i allt, har mycket humör och egen vilja. Fantastiska hundar men mycket att tänka på om man vill ha en fungerande vardag.. 15. Vad var lättast att lära din hund och vad var svårast (som ni kanske inte har lyckats med än)? Svårast: Vara lös och lyssna på mig, vi har inte lyckats än men det har blivit bättre. Hantering av okända, tränar på detta med att hon inte får använda tänderna för att ta sig ur en situation. Väldigt jobbigt och påfrestande. Lättast? Ingenting har varit enkelt med Humla. Jag har dock aldrig behövt lägga mycket energi på miljöträning, hon hänger med och ifrågasätter sällan. Annat som har varit förhållandevis enkelt är stadga och noggrannhet, hon slarvar inte och koncentrerar sig på sin uppgift. 16. Var rasen som du trodde innan du skaffade den? Nja. Jag visste att mallen är en krävande hund men jag var inte beredd på allt humör och egen vilja. Jag hade nog hoppats på en något mer lättränad och samarbetsvillig hund, mycket har nog handlat om att hitta rätt knappar och bygga upp en fin relation. Det har tagit tid men nu när vi lärt känna varandra, efter två år, så är hon mycket lättare att arbeta med. 17. Hur länge kan din hund vara ensam? Jag vet inte då Humla är med mig nästan överallt men vissa kvällar har jag haft hundfria aktiviteter och då har hon skött sig bra. När min mor har passat henne så sitter Humla tydligen i fönstret stora delar av tiden, hon är tyst men väntar. 18. Har din hund mycket jaktinstinkt? Ja. 19. Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta? Lite lätt schizofren är ingen dålig egenskap att ha med sig, i annat fall kommer du iaf bli det. Lås dig inte vid ett sätt att träna! Jag har jag gått från 100% reko till att få inse att min hund kräver annan träning än mina tidigare hundar. Jag är alltid rättvis men inte alltid reko. Påläst och aktiv hundnörd. Du ska älska att arbeta med din hund och vara beredd på ett gropigt hundägande med både toppar och dalar. Envishet och humor i massor. 20. Kommer nästa hund bli av samma ras? Jag är tokkär! Som inbiten border collie människa så trodde jag aldrig att jag skulle hitta en mer passande ras för mig, jag hade fel. Trots allt som jag och Humla gått/går igenom så är hon fantastisk. Älskar rasen och har börjat planera för nästa malinois.

Boltens
1

#1 fin hon är!

Tina
0

Jag har två australian shepherds och svarar på frågorna individuellt. :-)
Nr 1 är en 4 årig aussie hane.
Nr 2 är en 2 årig aussie tik.

1. Kan behöva trimmas runt tassar och öron, i övrigt extremt lite pälsvård. Har fällperioder då han fäller väldigt mycket, övriga perioder lossar han lite. 
2. Behöver inte trimmas någonstans, väldigt funktionell päls. Knappt någon pälsvård alls. Har fällperioder och fäller väldigt lite i övrigt.

1. Gillar att leka, kampa, springa och spåra. Är väldigt självständig och föredrar sådana aktiviteter där det inte är så mycket press från föraren.
2. Är väldigt lyhörd och älskar träning, ställer upp på allt med glädje. Lydnadsträning är en favorit - speciellt om hon belönas med kamplek. Tycker om att samarbeta med föraren.

1 + 2. Hittills fullständigt frisk utan problem!

1. Besitter en del vakt och vaktar hemmet och vid ett fåtal situationer vaktar han mig, men har knappt något resursförsvar vad gäller mat eller saker som är "hans".
2. Har inte märkt av några vakttendenser alls.

1. Som spårhund är han väldigt bra, spårsäker och går alltid att lita på. Som lydnadshund är det värre, han är ljudlig och har lätt för att gå upp i stress när han inte förstår mig. Han har svårt för att koncentrera sig längre stunder och blir orolig när han inte kan ha full koll på omgivningen. Krävs mycket av mig som förare för att lyckas hålla ihop honom.
2. En otroligt rolig hund att träna! Hon är pepp, glad och vill alltid ställa upp. Lätt att belöna. Ljudar aldrig och tål press utan att gå upp i stress. En tänkande hund.

1. Oförutsägbar. Ibland blir han jätteglad och ibland osäker mot främmande, utan att jag kan se en röd tråd. Folk han känner älskar han.
2. Är neutral och bryr sig inte så mycket om främmande. Om någon vill hälsa är hon vänlig och välkomnande utan att vara överdriven.

1. Tycker inte om andra hundar, med några få undantag. Är ofta konfliktsökande och vill mäta sig om man inte är med och styr upp.
2. Bryr sig inte om andra hundar på promenader eller träning. Funkar i övrigt ihop med alla typer av hundar och har ett väldigt fint hundspråk. Leker gärna om hon får chansen.

1 + 2. Kloklippning, schamponering osv är ingen favorit men accepteras av båda.

9. Är din hund kelig?
1 + 2. Båda är väldigt keliga men nr 2 är nog den keligaste av mina.

1. Tycker att han klarar sig bäst själv och det gäller att ha hökögon och bra resurs hos mig om han är lös. Vill gärna ha koll på mig men har inget problem med att överge mig en stund. 
2. Väldigt följsam, har alltid koll på mig och drar aldrig iväg för långt. Bra inkallning.

1. Skäller och ljudar när han vaktar, leker, jagar och blir stressad. Jag tycker att han är ganska ljudlig och har lätt till skall.
2. Kan skälla någon enstaka gång när någon kommer. Annars en väldigt tyst hund.

1 + 2. Inte märkt något. 

1. Glad, arg, snabb, galen, självständig.
2. Mjuk, vänlig, förig, lätthanterlig, anpassningsbar.

1**4. Tycker du att din ras verkar ha några särdrag jämfört med andra raser?
**En splittrad ras som det inte är ovanligt att få problem med. En ovanligt vacker hund som gör att den kan hamna i fel händer.

15. Vad var lättast att lära din hund och vad var svårast (som ni kanske inte har lyckats med än)?
1. Lättast var att lära honom begreppet "fri" som jag använder på promenader när han inte längre behöver gå vid min sida utan istället får springa fritt. Annars har fartiga moment som t ex apportering, hopp och rutan varit lättast att lära in.
Svårast har varit koncentrationsmoment som t ex fritt följ.

**Mer splittrad än jag trodde och svårare att hitta rätt individ utefter mina preferenser än vad jag trodde det skulle vara. Många individer är skarpare och hårdare än vad jag trodde.

**De är sällan hemma själva men när de väl är det är det inga problem. 4-5 timmar går bra.

**1 + 2. Ja.

**Tålamod, envishet, energifylld och ha ett sinne för humor.

**Om jag hittar rätt individ/kombination. Annars blir det en border collie. Tyvärr är det väldigt få raser som jag gillar.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
5

Jag utsätter henne för kinesisk vattentortyr en gång om året om inget oförutsett händer.

Drag, drag och åter drag, dock skulle hon gärna aktivera sig själv med jakt på egen tass och "hönsvallning". 

God.

Hon har ett visst resursförsvar om hon är riktigt hungrig, då får hon äta ensam i köket. 

Menar du som lydnad? Alltså, det är en AH, ingen lydnadsstjärna. 

Hon är ingen som våldtar okända, men hon gillar nog alla tvåbeningar, speciellt barn (läs matmaskiner). 

Tikar kan det ibland bli en del tjafs med, om de inte direkt inser att Navdi är kejsarinna över universum. 

Kloklippning har gått från grav huskymisshandel till att vara kvalitetsgostid med matte. 

9. Är din hund kelig?
Jäpp, en tvättäkta knähund som sover tätt mot mattes rygg i skrivande stund. 

Tack vare kopplet gör hon det. Behöver jag skriva mer?

Jag har aldrig hört henne skälla. 

En staty i Norrtälje var jättefarlig tills jag klappade på den. 

Einstein, kelgris, påhittig, snabb, skelett

Ja, de behöver inte människans hjälp i samma utsträckning med att lösa problem, där är de närmare vargen. 

Lättas: Hyss
Svårast: Att det är mattes höns, vaktlar och kaniner, inte Navdis. 

**Ja, men ändå blev det en chock att genomleva valp och unghundstiden. 

**Vi är uppe i 2-3 timmar. 

**Ja

**Dödsförakt. 

**Nej, jag ska skaffa en jag kan ha som servicehund då, huskys är ju som sagt inte världsbäst på lydnad. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LuLeLo
1

#5 Ursäkta för OT, men jag bara älskar sättet du skriver på! Dödsförakt, underbart (eller förfärligt?)! 😎

Tass Josephine

ipopuma
0

Inte mycket klipps ned då och då och något bad här och där

ALLT. Hon är träningsnarkoman. Favvo måste väl vara skyddet.

Ok

Jaop. Eller nja. Hon har inget stort resursförsvar mot mig eller så. Men hon är min. Hon skyddar mig.  

Nu löper hon så ingen rättvis bild nu XD (riesen till salu tjuvar mat, stressar, drar i kopplt allmänt jobbig. Tas tbx efter löp tack) 

Men träningsnarkoman fast hon är låg vid löp är det ändå träning. Hon är ganska känslig. Hon blir inte låg men man kan ha fingertoppskänsla på henne då hon är väldigt förig men inte förarvek. Svårt att beskriva känslig där. Hon läser av en hela tiden och beredd och taggad. Vilket är väldigt postivit. Kontaktsökande och lyhörd kanske bättre ord? Hon är rolig då hon är en riesen och har en personlighet i träningen vilket är kul eller ja oftast. Hon har sina egna tankar och idéer som min träningskompis brukar alltid säga "hon är så söt hon har så mkt personlighet" och jag bah "Puma vad gör du" XD

Hon är smart och du jobbar med henne. Hon jobbar inte för dig och du jobbar inte för henne utan det är väldigt mkt teamkänsla

Nackdelen är att man får balansera upp sinnena. Då hon har mkt power och mkt go men tkr själv att det är kul :P.  Men kanske inte ett plus för alla? Ja och hon arbetar tills hon stupar. Bokstavligt. Här har vi hunden som råkade vricka tassen men körde ändå ett tufft uppletande. Såg knappt det fatta hur hemsk jag kände mig! Så väldigt smärttålig.

enmanshund. Respekterar beröring men 

Inget behov av andra hundar. Kan inte umgås med alla. Hon har ett bra hundspråk där hon visar sina gränser. Väldigt trygg i sig själv

Enda hund som jag har haft där man tar fram klosaxen sitter hon bredvid en XD Duscha är helevetes påhitt fast att vi brukar simma tsk på sommaren

9. Är din hund kelig?
Väldigt närgången men inte alltid kelig. Inte som min dvärg

Ja det skulle jag säga.

Nope

Nope en hund med alla tassar på jorden och hon är VÄLDIGT självsäker

Kamplust, Hyper, förstående, snäll, klok/smart

Riesen huvud. Mycket vilja :P de är de väl kända för XD

Lättast: Svårt men hon är lättlärd och fattar väldigt snabbt. 

Svårast: katter ska ej jagas fast de har flufffig svans

**Uppvuxen med den så har inte mkt att berätta

17. Hur länge kan din hund vara ensam?

Så länge vi lämnar henne

**Ja

**Beror på vilken typ av riesen men vara beredd att ta sin tid till den här hunden som älskar fart och fläkt. Det är mkt hund. Liksom Puma är en sådan hund som kan jobba 6 h per dag och hennes brosa är väl ngt med väktar hund eller nåt. De har både en fysisk och en  psykisk del och man MÅSTE ha en glimt i ögat då de har stor charm.

**

Ett liv utan schnauzer är inte ett liv värt att leva. MEN nope kommer bli något annat. Men en riesen (om jag hittar någon bra kombo) kommer in igen. Men inte som nästa. Ingen aning dck vad man ska gud tacka att det är tre år kvar

VildaVittra
2

#6 Tack! Man måste ha en god portion galghumor när man har huskies, annars skulle man bara ligger i fosterställning och dregla. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Boltens
0

#7 Har du någon bild på din vovve? Skulle vara kul att se hur hon er ut! :)

Heliconii
1

Vit Herdehund, 1.5år gammal.

Nästan ingen pälsvård, men fäller otroligt mycket! Vita "valpar" i alla hörn och under alla möbler.

Lydnad, Agility, spår och att lalla runt som gårdshund hör till favoriterna :)

Inte haft några problem hittills :)

Hon vaktar mig, men vem som helst kan ta saker från henne.

Helt underbar! Lättlärd, okomplicerad och med på alla dumheter matte hittar på.

Mestadels ointresserad av människor, väldigt få som är värda hennes uppmärksamhet. De som hon "väljer" blir täckta i vita hår och leriga tassar ^_^

Egentligen ointresserad, men skäller av ren överskottsenergi. Har hon tränat en stund eller sprungit runt lite så bryr hon sig inte alls.

Njuter av kloklippning, borstning och övrig skötsel.

9. Är din hund kelig?
Väldigt! Nästan besvärligt mycket ^^

Går aldrig för långt bort och har aldrig missat en inkallning. Helt fantastisk att ha lös!

När hon vaktar låter det en del, annars är hon väldigt tyst av sig.

Nej.

Lekfull, vänlig, fluffig, gosig och känslig (påverkas mycket av hur jag mår/känner).

Upplever dem som något mjukare och vänligare än många andra raser jag träffat, hetsar inte upp sig i onödan.

Lättast: Fritt följ, hon älskar det! Diverse fartfyllda tricks har gått fort med.

Svårast: Skall och stå. Skall tog flera månader men nu går det. Stå håller vi fortfarande på med, känns som att det skulle vara lätt men inte för oss ^^

**Ja, men min tjej är något mer fartfylld och energisk än de individer jag träffat och hört om. I övrigt så har fått precis den hunden jag ville ha och förväntade mig :)

**Aldrig testat mer än 3 timmar, och det gick väldigt bra. Hon går och lägger sig när jag är borta.

**Nej.

**Tålamod, lättsamhet och ett mjukt handlag.

**Kanske, vill väldigt gärna ha en valp efter min tik, men hon är fortfarande ung så det är inte säkert hur det blir. Annars blir det nog en schäfer :)

Chihiro

Grodan
1

Ingen pälsvård behövs. Fäller inte så det märks.

Älskar att spåra. Vid huvudtaget när det händer något är han intresserad.

Hittills är den bra, men förra ägaren hade problem med furunkulos.

Jag ogillar att han är mager och undermusklad. Trots 7 månader med mer än dubbel portion mat än hos förra ägaren och massa motion tycker jag inte att han gått upp märkvärt och inte heller byggt så mkt muskler. Han är överrörlig på ena bakbenet och har lätt att sträcka sig.

Nope. Han har försökt vakta huset men jag har inte uppmuntrat det.

Följsam, fokuserad och gör allt jag ber om.

Han älskar alla.

Gillar de flesta, men leker de inte på samma sätt så tröttnar han.

Han är helt bekväm med kloklipp, tandborstning osv. Massage är tacksamt.

9. Är din hund kelig?
Han kunde vara keligare faktiskt… men han är mer kelig nu än i början, så det går åt rätt håll.

Jag har tränat på det och nu är det mycket bättre, men fortf håller han för långt avstånd så jag måste korrigera mycket. Inkallningen är ok, men fortf under arbete på att bli bra vid störande.

Tyvärr har han lärt sig att använda sin röst för att få uppmärksamhet samt när han är upphetsad - jag har inte lärt honom det! Främst är det när vi är vid BK, hundrastgård eller så, eller när han ska spåra… eller om det ska tränas passivitet… Vi jobbar på saken.

Ja, han är lite mörkrädd. Rädd för linor - så att ha lina går inte. Inte helt bekväm med att bada i djupt vatten - simma… Mer har jag inte upptäckt ännu. Bara haft honom 7 månader.

Arbetsglad, glad, snäll, sprinter, måste ha koll på allt.

Absolut. Dobbisar är väldigt lättlästa. De behöver mycket motion och stimulans för att vara nöjda och glada.

Det har varit väldigt lätt att lära honom nya saker. Det mesta faktiskt. Ofta vet jag inte om han redan kan en sak eller om jag lär honom det.

Upphetsandeskällningen är jobbig och svår att få bukt med. Nästan inga människor verkar förstå heller att man ska IGGA hunden som skäller och gör att min tysthetsträning lixom inte kommer någonstans…

**Absolut.

**Vet inte. Jag har lärt honom att vara ensam i 4-5 timmar. Han klarar säkert längre idag, men det behövs inte.

**Ja

**Konsekvent, duktig på att läsa hundar samt veta hur man undviker att lära hunden "fel" saker av misstag - då dessa på dobbis blir så jobbiga när de befästs.

**Japp, jag har inte ögon för annan ras. Det bara är så.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Guldhund
0

Det är ju en liten hund, så det blir inga gigantiska mängder. Men hon fäller året om, konstant. 2 gånger om året är det lite mer än det konstanta som fälls.

Fysiskt aktivitet i olika slag! Dog Parkour är nog hennes största kärlek.

Inte särskilt bra. Opererad i nos, gom, ögon och svalg. mild patella luxation, HD E och ED2

Nja, det är när hon får köttiga ben som hon vaktar. Annars inte.

Beror på vad vi tränar. Fysiska saker som att lära henne springa runt en stolpe, eller inkallning eller annat som innebär att hon rör sig snabbt är riktigt roligt, speciellt för henne.
Men ska man jobba mer stilla, tex få in fotgående/FF så blir hon snabbt stressad av maten som erbjuds.

ÄLSKAR ALLA

ÄLSKAR ALLA

Kloklipp tycker hon är vidrigt, men allt annat som att badas, borstas osv är helt ok

9. Är din hund kelig?
Alltid kroppskontakt, aldrig några undantag

Salsa håller sig väldigt nära mig, däremot kutar hon om hon ser en hund eller känner kattbajs.
Inkallningen sitter bra, förutom om hon ser en hund eller känner kattbajs. Därför släpper jag henne inte där det ofta är hundar och som tur är är hon dålig på att använda både ögon och nos.

Nej, skulle inte klassa henne som en skällig hund

Rulltrappor, vissa underlag. Det har dock börjat försvinna som tur är

Lat, Aktiv, Knasig, Underbar, Rolig

Vet inte riktigt. Tycker att jag har svårt att hitta en annan ras med samma temperament, samma flamsighet men samtidigt inte bli överdriven.

Lättast: Kommer inte på något specifikt, men kanske inkallning. Allt som innebär att hon får röra sig.

Svårast: Om man ska ta något konkret så har "ligg" varit svårast. Det tog 7 månader innan hon förstod.

**Ja, det var den nog.

**Well, hon är inte ensam längre än 4-5 timmar. Men om det verkligen inte går att lösa (har hänt en gång när det blev problem med bussar) så har hon varit hemma ensam i 7 timmar. Låg och sov när jag kom hem.

**Nej, knappt någon.

**Stor plånbok för alla problem de har.

**Nej, kommer nog aldrig skaffa en mops igen. Vill ha en frisk hund

Yasmine_
1

Inte direkt någon pälsvård, en större genomborstning och bad 2ggr om året (Borstar dock innan varje utställning, men inte så mycket då) 

Han gillar mest att kampa, men han tycker sök/spår/specialsök är jätte roligt. Att få leta efter saker. Lydnad är väl rätt okej tycker han, helst vill han bara leka! 

Kunde inte vara bättre än den redan är! 

Beror på i vilka sammanhang, han kan vara väldigt vaktig när det kommer till mig och saker som är mina, som tex står vid honom om man är på klubben eller så! 
sen vaktar han ju sin bil så klart! 

Ja vad ska man säga, ibland är han super, ibland är det som att försöka träna en sten…. Haha nej men han är väldigt speciell och envis (som sin matte) lite egoistisk också! men när man väl kommit på tricket så är han jätte rolig att träna med! 

ÄLSKAR människor! kan vara lite jobbigt ibland haha

det går bra så länge dem inte är för på och hyper. Hanar som är dominanta har han lite svårt för men tikar gå hur bra som helst, samt lugna hanar som är lite äldre! 

om det är borstning så kan han tycka det är okej, är det badning så tycker han det är mindre okej, typ sådär att han flyr fältet när det är badnings dags, och ska vi klippa klor så lägger han sig ner och sover sig igenom klippningen! 

9. Är din hund kelig?
Inte direkt, inte sådär att han kan komma till en när man sitter vid tv:n och vill mysa, utan han har sina stunder när han kan komma och vara super mysig, oftast är det när vi är någonstans med mkt hundar och han kanske är lite uttråkad/avundsjuk.

Haha ja är jag ute med honom så är han relativt nära mig, och inkallningen är sådär, beror på vad som fastnat i hans syn-radie! 

Nej, han skäller knappt alls. Skäller när han behöver skälla

Ja 3 mastiffer som bor nära spåret vi går, han vägrar att gå förbi dem! 
annars är han nog inte direkt rädd! 

Stökig, mysig, fjantig, snäll och underbar 

Jag vet inte, men kanske att dem är rätt svårmotiverade haha!? 

Lättast: sitt fint, gå fot m.m. 

Svårast: Gå ett bra fot m koncentration på mig, apporten (kämpar fortfarande med den, men den är på G)

**Vet inte vad jag trodde innan om rasen, helt ärligt! 

**Säkert 7h men lämnar honom aldrig ensam mer än 4h eventuellt 4½h. 

**Nej, men han gillar att jaga harar…. 

**Mycket tålamod, lugn men bestämd, inte vara rädd att ta tag/säga till hunden. 

**Ja jag tror det, dock kanske en tik istället!

ipopuma
2

#9 en bild från ett år sedan

RedMonsters
0

Jag skriver om en av hundarna. Kelpie. 1. Vilken pälsvård behöver din hund? Fäller den mycket? I princip ingen pälsvård och fäller lite året runt. 2. Vilka aktiviteter gillar din hund? Spår och all form av lek. 3. Hur är din hunds hälsa? Den är utmärkt! 4. Vaktar din hund dig eller saker? Han vaktar både mig och saker han anser vara hans. 5. Hur är din hund att träna med? Han är följsam och förarvek. Har ett jävlar anamma, han ger aldrig upp och ger allt han har. Kommer aldrig att få en så bra hund igen. Det enda negativa med honom är att han har lätt att komma upp i för hög aktivitetsnivå, vilket kan orsaka ljudande. 6. Hur är din hund mot människor? Han är varken social eller osocial. Han hälsar på alla, men matte är det bästa han vet. 7. Hur är din hund mot andra hundar? Han fungerar med alla! 8. Vad tycker din hund om skötsel? Neutral. Han varken älskar -eller hatar det. 9. Är din hund kelig? Otroligt kelig. 10. Håller din hund sig nära dig när ni är ute och har ni bra inkallning? Haha, nej!! Han springer långt och fort, hela tiden. Men han kommer alltid på inkallning. 11. Skäller din hund mycket? Enbart när han kommer upp i för hög aktivitetsnivå. 12. Är din hund rädd för något; i så fall vad? Nej. 13. Vilka fem ord skulle du använda för att beskriva din hund? Förarvek, glädjefylld, galen, älskvärd och tuff. 14. Tycker du att din ras verkar ha några särdrag jämfört med andra raser? Ja, det har väl alla raser? 15. Vad var lättast att lära din hund och vad var svårast (som ni kanske inte har lyckats med än)? Lättast: Oj, hm. Det måste ha varit tasstarget och alla moment som innebär att springa foooooooort. Svårast: Att växla i aktivitetsnivå mellan momenten. Stadgan har varit tuff. Något vi fortfarande kämpar med är farten i spåret. För mycket stress- och fart. 16. Var rasen som du trodde innan du skaffade den? Ja, jag köper ingen ras som jag inte har någon koll på. 17. Hur länge kan din hund vara ensam? Han har inte varit ensam längre än tre timmar. 18. Har din hund mycket jaktinstinkt? Måttlig. 19. Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta? Humor, lugn, tålamod och mycket energi. 20. Kommer nästa hund bli av samma ras? Antigen det eller en till av min andra ras, malle.

Medarbetare på brukshundraser.

thea_thea
0

Kammas genom ett par gånger i veckan, klipps några gånger om året. Fäller inget alls.

Soffhäng och trickträning.

Bra, vad jag vet. Ska HD/AD-röntga detta år och patellaundersöka för att kolla så allt är okej. 

Nej.

Tråkig i allt utom trickträning/shaping.

Rädd.

Rädd.

Inga problem, lite jobbigt att ligga på rygg bara.

9. Är din hund kelig?

Ja. 

Håller sig nära för det mesta, inkallningen sitter 49/50 gånger.

Ja. 

Ja. Ljud (dock inte skott), mörker, hundar, ben, pinnar, plastpåsar, dörrar, trappor, människor, häftiga rörelser, joggare, paraplyn och mycket mer.

Feg, slö, tråkig, gosig och bedårande.

Har blandras.

Puss (dutt med nosen på min mun) var enklast, skall var svårast av det vi har tränat hittills. 

16. Var rasen som du trodde innan du skaffade den?

Har blandras.

17. Hur länge kan din hund vara ensam?

5-6 timmar.

18. Har din hund mycket jaktinstinkt?

Nej.

19. Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta?

Har blandras.

20. Kommer nästa hund bli av samma ras?

Nej.

Och så en bild! (Den vita)

CayKantos
0

#16 Tjohooo 😃 Kelpie inlägg ❤️ Precis vad jag behövde i dessa frustrerande tider 🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography