Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 1592 ggr
JoannaLi
0

Doftämne vägsök?

Idag hade vi föreläsning/informationsdag med Försvarsmaktens hundförare och dressörer. Vi fick då bl.a. se vägsök. 

Och fyfasen vad kul det såg ut! Jag och Arrak behöver någonting nytt att jobba med som paus för personsöket, och det här verkar vara precis min grej. 

Men, då är frågan. Vad kan man använda som doftämne? Jag funderade på vanliga tepåsar, som när man kör nosework, men vet inte om de doftar för lite/mycket? Andra kryddor?

JoannaLi
0

För att förtydliga - anledningen till varför jag tvekar över tepåsar är för att man gräver ner doftämnena i marken där det är blött och fuktigt. Lakas doften ur för mycket för att det ska ge något?

Boltens
0

Har tyvärr själv ingen aning men låter intressant så hoppas någon här inne har koll :)

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

JoannaLi
1

Dressörerna vi såg använde sig tydligen av små uppklippta bitar av leksak, så man kan tydligen använda sig av precis vad som helst. 

Just nu är min tanke att köpa tomma hylsor och lägga i något lite doftämne inuti eventuellt. Hylsorna var i rädd storlek, de hindrar ju doften från att lakas ut, och dessutom så ser och känns det väldigt häftigt att få använda sig av riktiga hylsor :D

Om någon annan har andra idéer är de mer än välkomna :)

Boltens
0

#3 Spännande, uppdatera gärna hur det går!

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Denna kommentar har tagits bort.