Tips på schäfer kennel
I framtiden, flera år frammåt troligen så skulle jag vilja ha en schäfer och jag undrar nu om någon har tips på kennel.
Önskemål/krav: Brukstyp ( ej av den som avlar 100% till tjänst dock), mycket följsam och mjuk i psyket, stabil i miljö och mot folk, stort föremålsintresse, friska (naturligtvis), inte allt för reserverad & bra fokus är vad jag kommer på i skrivande stund. Någon som har något tips?
Vart i landet?
Monsters of Speed i sundsvall har underbara hundar! Min mammas kompis har 2 hundar därifrån, och herre vilka underbara hundar!
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#1 Jag bor i norrbotten men hittar man en kennel i Skåne som inte har krav på att man måste var med på alla träffar så spelar orten ingen roll om man kan få en "perfekt" hund ^^
Ska läsa om dem tack :)
Deras hemsida verkar vara nere haha ;)
Ohh dwet viste jag inte :o
#4 Om man inte kollar så är det svårt att veta ^^
SÅ sant ^^
Börja kolla på http://www.svenskbruksschafer.com/ för att hitta arbetande hundar, sedan får du försöka bilda dig en uppfattning om vilka kennlar och vilka linjer som har den typen av hund som du söker.
#8 Jag frågade om tips av vad folk tycker är bra kennlar och passar vad jag skrev om. Jag har kollat massvis med kennlar och jag vill som sagt veta vad folk här tycker
#8 Du beskriver en generell schäfer så jag vet inte vilka specifika tips du vill ha. Lycka till i ditt sökande.
#9 Jag kan inte hålla med om det
Gråmanns och Kennel Heimdals har jag hört mycket gott om :)
#11 Okej tack ska kolla på dem :)
Källstugans i Östergötland kan jag rekommendera! Deras äldertik, Grytan som är deras grund, har Sveriges högsta MH för tik-resultat (om jag minns rätt ^^ ) :) Deras hundar är helt underbara ^^ Jag har haft praktik hos dom, ägaren är min sv/eng lärare nämligen och dom är perfekta kennelpäron ^^
#13 Ska kolla in dem också tack :)
När jag letade schäfer så föll jag för gråmanns kennel.
Vet inte ssk mkt om dem mer än vad som står på hemsidan, men det kan vara värt att kolla in.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#15 Okej tack :)
Ranbows tror jag det heter.
Min träningskompis har en schäfer tik där ifrån och de ska snart nu tävla IPO 3an.
Väldig mycket hund i denna tösen och sen ska hon ha valpar om hon nu blir dräktig :)
// Carla & dogpacken
http://carladogpack.blogg.se/
#17 Ah okej tack för tipset, lägger till den på listan ;)
Fast jo, det spelar roll för vilken typ utav schäfer du vill ha och vad du vill hålla på med. 🤪
Vill du hålla på med sök eller rapport så kanske man inte ska ta från tyska IPO-linjer, utan titta på svenska linjer som tävlar i Bruks. Vill du hålla på med IPO säger inte linjerna så mycket om det står att hundarna har genomgått MH och har ett första pris i lydnaden i stamtavlan.
Och sen så har Hedeforsens spännande kombinationer ibland, och Heimdals faller absolut inte i min smak. Molars är också helt ok.
Men Rapports eller Enduros brukar ha trevliga brukshundar.
Entré varierar också mellan sport och tjänst ibland.
Så . . Vad vill du göra och vad vill du ha för typ utav hund?
Mer eller mindre dådkraft?
Mer eller mindre allvar?
En hård eller mjuk hund?
Hiro, det låter som att en hund från Beathalandet's kennel är något för dig.
De satsar på allroundhundar som ska passa de flesta, dottern i familjen tävlar bland annat i drag 😃
Supertrevliga ägare och fina hundar 👍
Nu kanske de inte satsar på rena brukshundar men ja, hundarna passar til det mesta.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Uppdatering: Schäfer tiken gick tomt men har nu tävlat och är nu en IPO3 hund :)
// Carla & dogpacken
http://carladogpack.blogg.se/
Det är lite svårt att följa, i första inlägget gällde det en hund av brukstyp men ej tjänst, men är det så att det egentligen inte är en schäfer av brukstyp som du söker, TS? I sådana fall så ska du nog dra dig emot exteriöra kennlar, så du inte står där med en dåre i kopplet och undrar vad fan som hände.
#23 Ingen valp på än flera år
#24 Jag vill ha en hund av brukstyp men ej en hund som är avlad för att gå IPO/svensk skydd, prova på möjligen men inte mitt huvudintresse
#24 Men vilka egenskaper är det då du inte vill ha? För en schäfer av brukstyp ska du ju kunna köra både ipo och skydd utan större problem.
Då är det definitivt Beathalandet du ska kika på, de satsar på allround som jag tidigare skrivit.
Några lydnadschampion, någon i IPO, någon i drag osv.
De har både "exteriösare" och "bruksare", om det är utseende du också vill gå efter.
Helt kär i en av avelshanarna, Macho. Härligare hund är svårt att hitta 😍
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#28 Låter bra :)
Ska hålla dem i minnet då det blir aktuellt :)
#27 vad är det du tycker är annorlunda?
#30 Jag förstår inte hur du kan missa skillnaden
#31 och jag förstår inte varför du tror att det är så stora skillnader mellan hundar som presterar i söket och i skyddet, eftersom det i grunden är kamplust och jaktlust som hundarna går på. Vilka egenskaper är det du inte vill ha? Är det en mer eller mindre reaktiv hund? Jag förstår att du inte vill ha en stenhård schäfer (det är det inte så många som vill), men jag har svårt att förstå resten.
#32 Du kan ha en jättebra sökhund som är för vek för skyddet, för att klara skydd måste den ha ett mod som en sökhund inte behöver (i samma nivå)
Om du säger att sök och skydd är samma i grunden så säger du altså att min labbe kan gå i skydd för att hon är skitbra i söket?
#33 Hunden går inte på mod i skyddet, det finns inte obehag där. Den går framförallt på kamplust, så jag förstår fortfarande inte vilka egenskaper det är som du inte behöver.
#33 så du säger att en hund utan mod kan gå skydd? finns ju en del som heter modprov om jag inte misstar mig?
Övriga som har skrivit verkar ha förstått vad jag är ute efter så jag förstår inte hur du inte kan förstå
#35 Modprovet är ett moment där hunden biter en figurant som möter upp hunden. Mod är inte i sig en egenskap som mäts, utan man pratar om kamplust, jaktlust, social kamplust bla.
Jag tror inte du förstår att det inte alls behöver vara någon skillnad mellan en hund som tävlar sök, spår, rapport eller skydd. Det kan vara en gigantisk skillnad, men den kan också vara obefintlig.
#36 Exakt, gigantisk eller obefintlig. Jag vill ha ett mellanting. Jag vill ha från en kennel där de inte har skydd som huvudsyfte som inte aktivt föder upp hundar som blir polishundar. Jag vill ha från en kennel som kanske har någon skyddshund men som främst visar sina egenskaper i andra grenar.
Min uppfattning - men den är inte praktisk utan enbart teoretisk - är att hundar absolut kan tävla IPO på enbart kamplust men för svenskskydd och tjänst så krävs det mer allvar. Vill man ha en hund att tävla med ska man kanske inte vända sig till en kennel vars främsta mål är att få fram tjänstehundar men det viktigaste är nog att man berättar vad man vill göra med sin hund och vilka egenskaper man vill ha. Då kan uppfödaren avgöra om hen har någon lämplig kull på g och i så fall välja ut den valp som passar bäst eller annars förhoppningsvis hänvisa vidare till någon annan uppfödare.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#38 Håller helt med dig :)
Hur har de gått TS?
#42 Jag har inte tänkt skaffa en ny hund inom närmaste framtiden så jag avvaktar och kollar om det dyker upp någon intressant kennel
Sormvallens tycker jag har trevliga individer av de jag träffat samt skulle jag nog kika på blacknecks schäfrar om den rasen intresserade mig. Vet inte hur deras schäfrar är men skulle som sagt kika på de :)
Okej, ska kolla lite :)