Tävla inom bruks
Jag undrade lite ang vad man ska göra innan man kan tävla i Bruks, som jag har fattat ska man ha en renrasig brukshund, i räddning finns det undantag, som ska bli MH testat innan 12 mån ålder. Blev lite förvirras av detta -> http://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/fragor-och-svar/ar-bph-likstallt-med-mh-ur-tavlings-eller-registreringssynpunkt/ . Kan man göra BHP test efter dom har blivit 12 mån och fortfarande få lov att tävla?
Vad är skillnaden på BPH och MH? Som jag förstått är MH en Mentabeskrivning av hunden medan BHP är något man tränar inför?
Finns det andra saker dom ska göras innan man kan tävla i Bruks?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
För brukshundraser krävs fortfarande ett godkänt MH. Hunden måste vara minst 12 månader gammal för att få genomföra ett MH. En hund som uppnått 18 månaders ålder måste genomföra ett MH för att få tävla. För icke-bruksraser räcker det med ett BPH. Kan tyvärr inte skillnaden mellan BPH och MH då jag är alldeles för dåligt insatt i BPH. Det hoppas jag någon annan kan svara på.
Medarbetare på brukshundraser.
MH görs med brukshund och BPH görs med icke-brukshund om denne är över 18 månader (men jag tror att även icke-brukshund kan göra MH istället för BPH). BPH är lite… "lekskolornas" MH. Man testar om hunden vill hälsa på folk, kan gå över konstiga underlag, vill äta mat, reagerar på uppflygande liten pappersgubbe… om en tant med solglasögon och hatt är läskig etc Gör ett MH istället. Det bör en normal hund klara, sällskapshund som brukshund. (Blandraser får inte göra MH). BPH: https://m.youtube.com/watch?v=JBhAY1PZ3s0 MH: https://m.youtube.com/watch?v=-JuLYGJoDWU
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
OK, så MH görs efter 12 mån, men ska göras innan 18 mån? :D Tänkte göra båda om jag hade tid o pengar för det :p och om BPH var värt det. Då undrade jag oxp lite då några uppfödare jag kollar på (av icke-bruksras) har skriven genomförd och godkänt BPH test :D
Instagram
Man behöver inte ha en brukshund för att tävla i Bruks. Men OM du har en brukshund över 18 månader eller startar lägre klass så måste hunden genomfört MH. Är det en hund som inte räknas till brukshundarna räcker ett BPH för att få tävla. Du behöver inte göra något annat innan du tävlar, förutom att vara medlem i en klubb och ha en hund med stamtavla.
Exempel: om du startar en hund som är 13 månader i appellspår behöver den hunden inte genomfört MH/BPH, men så fort den passerat 18 månader och/eller ska starta lägre klass så måste den genomfört MH/BPH.
Jaha! Tack Majken! :D Men det är bra att ts et MH mellan 12 och månaders ålder så att man inte behöver typ stoppa träningen. Vet du evt hur det funkar i Danmark?/är det samma sak där?
Instagram
#3 MH får göras från 12 månader och uppåt. Alltså ingen övre gräns :) Ett MH eller BPH bör inte tränas inför. Man vill beskriva hundens naturliga/genetiska egenskaper, inte hur vältränad den är. Och ett MH är just det, en beskrivning. Poängen 1-5 är inte "poäng" på det viset. Det är bara siffror som står för något, och ibland är 1 bra, och ibland är 5 bra, och ibland vill man helst ha ett resultat någonstans i mitten. T.ex.: 1a på kontakt innebär att hunden t.ex. morrar eller hugger (inte vill/kan bli rörd). 5a på kontakt är en hund som hälsar överdrivet. T.ex. hoppar och skäller. 1a på aktivitet är en hund som mer eller mindre ser ut som en död sill. Den tar det inte bara lugnt, utan har i princip stängt av. 5a på aktivitet är en hund som skäller och gnäller, eller helt enkelt inte kan varva ned. 1a på kvarstående rädslor innebär att hunden inte har några kvarstående rädslor (jättebra) 5a på kvarstående rädslor innebär att hunden är så rädd att den mer eller mindre har fått men för livet och inte kan släppa det läskiga som har hänt(jättedåligt). När du ska göra ditt MH så anmäler du dig, går dit, hoppas på att hunden har en bra dag (eller i alla fall inte en dålig dag), går på en promenad genom banan, och sedan är det klart :)
//Ambrose
#6 Ja MH vet jag, men lästa att BPH är något man mer tränar inför, men såg nu att det stod BHP, alltså ett bruksprov 😂 Mitt misstag!
Kan man köra MH flera gånger? För att kanske se hur man förbättras? För man har ju fortfarande kvar den originala, man kan väl bara utvärdera hur man har förbättrats på dom lite mer negativa sakerna och på så sätt utvärdera hur pass ingraverad det var i hunden, alltså hur lätt det var att förbättra? 😎
Instagram
#7 MH gör du en gång om hunden får känd mentalstatus, det vill säga går igenom hela banan. Du som ägare kan avstå skott och får då automatiskt 5:a på skott, men fortfarande en känd mentalstatus. Om beskrivaren avbryter så får du inte göra om ditt MH. Men om du som ägare väljer att avbryta så får du göra om det.
Så man får inte göra det igen om man får godkänt?
Instagram
#7 Som Rias skriver så får du bara göra om ett MH om du avbryter, och det får då bara göras om 1 gång, minst 6 månader senare på en annan MH bana. Som förare så kanske man avbryter om man inte alls känner igen sin hund. Även domaren kan hinta och fråga "Känner du igen din hund?" om t.ex. hunden har blivit jätterädd och man tror att hunden kommer skadas psykiskt om man fortsätter banan. Vid ett sådant tillfälle när domaren frågar dig, om inte du avbryter så gör domaren det!
Hunden får känd mentalstatus även om domaren bryter, men den får då inga poäng i resterande moment.
Vad man däremot kan göra om man har en brukshund är en så kallad Korning. Den består av ett MT(mentaltest) och en exteriörbeskrivning.
MT poängsätts och max är 600 poäng. Man behöver minst 300 för att bli godkänd.
MH och MT är i grunden båda avelsverktyg och brukshundar har ett krav på MH för att få avlas på. MT egentligen också bara nödvändigt att göra om man funderar på att avla.
MT har många likheter med MH och dessa går därför att jämföra, men eftersom man testar genetiska egenskaper så spelar det ingen roll hur dessa har förändrats. Det enda som har hänt är t.ex. att du har lärt hunden att inte vara rädd för ljud. Om hunden då har en genetisk rädsla för ljud så är chansen stor att även dess avkommor har det. Du gör alltså din hund/ras en björntjänst genom att träna innan.
I MT så är dessutom reglerna inte så strikta. På t.ex. Spökena i MHt så går spökena i ett visst mönster, en viss sträcka nära hunden etc.
MTts version av spökena är en släde med en "pappersgubbe" på. Denna släden får drar så nära hunden som det behövs för att man skall få en reaktion. När hotet kommer tillräkligt nära, flyr eller fightas hunden?
Om man dessutom inte får någon reaktion alls på hunden. T.ex. att man inte ser om hunden har något skärpa under ett MT(för att hunden är så vansinnigt stabil) då har domaren rätt att utföra ytterligare prov.
//Ambrose
#9 Det finns ingen anledning till att göra om. Ett MH ska inte testa hur duktig du är som hundtränare. Det finns det tävlingar för. Ett MH ska testa din hunds genetiska aspekter.
Om vi säger att du har en hund som är jätterädd för ljud. Det ligger i dess DNA. Du tränar denna hunden och kämpar som en gris. Till slut kan din hund gå på stan utan att den är på väg att flyga ut i gatan så fort någon ständer en bildörr.
Du gör ett MH, och hunden reagerar inte mycket på ljudet där. Yes! tänker du. Va bra. Jag avlar på denna hunden.
8 valpar föds. Samtliga av dessa har ärvt sin mammas rädsla för ljud(extremfall nu). Deras nya ägare är inte sådär jätteduktiga hundtränare.
Tänk vilket hemskt liv dessa hundar då får. Rädda för minsta lilla ljud. Fyrverkerier, slammer i trapphuset, du råkar tappa ett glas och valpen gömmer sig under sängen etc. Bara för att du inte var ärlig med din hunds brister.
Vilken poäng du än får på ett MH spelar ingen som helst roll. Såvida du inte ska avla på din hund.
//Ambrose
#11 och #10 Tack för svaren, men nu är det så att jag inte går i avlingstankar och den endesta orsaken jag frågade var att jag tyckte det hade vart skönt att kunna jämföra MH-testet för att se om det hade blivit bättre, hade ju fortfarande vart det första MH-prov som är det man/jag hade gått utifrån men det var mer för att se hur lätt det var att träna bort, för är det lätt att träna bort är det ju också en bra egenskap att föra vidare om det är ett stort problem inom rasen, men ska som sagt inte avla.
Men inte mer med det! Bra att veta det bara går att göra en gång förutom det avbryts och allt det där ni skrev 😉 Vet vad KORAD är, även om det inte blir brukshund hoppas jag på att kunna göra detta oavsett ras, iallafall försöka! MH ska iaf göras! Skönt att veta om hur hunden reagerar i situationer man kanske inte hade tänkt kunde vara ett problem och som ni säger, hur den är allmänt😃
Ingen som visste om man kan göra MH i danmark, eller liknande och vart man kan göra det? 🤔
Instagram
#12 Det är jättebra att du går i MH tankar för det är något som alla raser borde göra! Sedan tror jag att du kan se denna utvecklingen själv. Verkliga situationer som MHt representerar är t.ex. "hälsning med främmande person", "kanin som springer över gräsmattan", "Du står och väntar på bussen", "Reaktion på konstig främmande människa som inte uppför sig normalt (men inte hotfulllt)", "Människa som plötsligt dyker upp bakom ett hörn när nu är ute och går", "Någon som tappar något när ni är ute och går", "Hotfulla människor", "Kan du fortsätta träna/leka med hunden trotts att den har blivit rädd?", "Skott och andra höga smälllar". Allt detta har jag upplevt flera gånger med min hund, inklusive hotfulla människor. Man lär känna sin hund, och vet på ett ungefär vilket betyg den kommer få :)
//Ambrose
#13 Ja 😃
Instagram