Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 1836 ggr
Tindris30
0

kräver mycket

vem skulle ni säga kräver mest och minst av dom här raserna

Svart rysk terrier

Briard

Riesenschnauzer

Bouvier des flandres

Förstår såklart att alla dom här raserna kräver en del men undra om nån kräver mer eller mindre

===

Fridaaaa
0

Schnauzer tycker inte jag är så krävande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ambrose
2

Svart rysk terrier kan jag inte någonting om, så om vi bortser från den så skulle jag säga att Riesen kräver mest(även om jag har förstått att Riesen i Sverige börjar bli mer sävlig, de jag känner är därför importerade). Den är en pigg och alert ras med mycket "kan bäst själv" och bufflighet. Knör sig fram dit den vill. Glad, sprallig och mognar sent. Både Briard och Bouvier är lite lugnare i temperamentet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Boltens
0

Håller med #2

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Dumpuck
0

Svart rysk terrier vet jag inget om, så googlade lite på den.
Och efter lite snabb googling så känns rysk svart terrier som mest krävande, både mentalt sett och arbetsmässigt.
Briard är minst krävande, både arbetsmässigt och mentalt. Bouviern och riezen kräver båda mer men här skulle jag säga att mentalt sett så är bouviern mer krävande då den är skarpare.

Tindris30
0

tack för alla svar :D

Wellcraft
0

1. Riesenschnauzer
2. Svart rysk terrier
3. Briard
4. Bouvier

Upplevt det som ryssen kräver betydligt mer vad gäller uppfostran & grundläggande saker om man jämför med de andra raserna.
Men tycker ändå riesen går om den aktivitetsmässigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
0

Har två bekanta där ena har bouvier och den andra briard, briarden är mindre krävande mentalt men kräver en del aktivitet. Och bouviern är skarpare och kräver därför mer där än briarden.

Så vem som kräver mest är olika, den ena kräver mer pga att den är skarpare medan den andra kanske inte är lika skarp mrntalt men kräver mer fysiskt. Så att säga. Så man måste sätta upp det i två läger.

ipopuma
1

En arbetsavlad riesenschnauzer kräver mycket. Både mentalt och fyssikt. Men är ju andra saker som ska in också. Både briarden och riesen mognar sent vilket kan vara extremt jobbigt om man har hane (vet ej hur det är med bouvier eller terriern ) Riesen är enmanshund vilket också är en fördel och nackdel. Allt handlar om linjer. Ger du dig tid och är beredd på en import tror jag att du kan hitta en bra individ inom alla raser. Riesen vet jag att det finns bra individer i Sverige de andra är jag inte insatta i. Men välj utifrån egenskaper du vill ha och kolla sedan på linjer och olika kennlar. Skriv upp en lista på egenskaper du vill ha och gå utifrån de

Tindris30
0

tack för alla svar :D

ipopuma
0

Får man fråga mer om vad du vill ha? :D

ipopuma
0

Ska stå berätta hahahahha

Tokryck
0

Håller med #6 Wellcraft