Etikettövrigt
2/9/16, 9:41 AM

Chodský pes

Är du nyfiken på chodský pes?

Historik och användning

Chodský pes är en hundras som hör hemma i rasgrupp 1. Chodskýn är relativt ny som hundras, och är ännu inte erkänd av FCI. Avelsarbetet började så sent som på 1980-talet, men hundtypen går att spåra till 1300-talet. Rasen är från Tjeckien och användes främst som vall, vakt och herdehundar, men även som sällskap.

Hälsa

Rasen har vissa problem med hälsan, speciellt HD (höftdysplasi) men det är svårt att kartlägga då det bara finns en handfull individer i Sverige.

Utseende och storlek

En chodský pes ska vara svart med tantecken, och det grova täckhåret ska vara ca 5-12 cm långt och tätt sittande. Chodskýn ska ha mycket underull. Pälsen kan variera från rak till vågig och ska i teorin vara lättskött. Mankhöjd för hanar är ca 52-53 cm, tikar ca 49-52 cm. Vikt varierar mellan 18-25 kg.

Mentalitet

Chodskýn är en pigg och trevlig ras, men lite spretig på grund av det låga antalet hundar. Rasen är uppmärksam på sin omgivning och vaksam. En chodský pes är lättlärd och en trogen familjehund.

Källor och vidare läsning

Svenska chodský pesklubben