Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 1768 ggr
Glamgirl
0

Att ha hunden lös

Hej på er!
Jag har ett problem med en omplacering jag har här hemma. Ända sedan han kom har han varit ganska stressig o nervig. Han har svårt för både folk och hundar o är väldigt reaktiv. Han är fyra år gammal, okastrerad schäferhane. Gissningsvis mycket understimulerad i sitt förra hem.

Han blir bättre för varje dag men ett problem som inte tycks bli bättre är hans reaktioner på andra hundar som reagerar på något. Hundar som skäller, springer, hoppar eller gör något annat högaktivt reagerar han starkt på.

Han är färdig för både appell (tänkte göra appellen i rapport o sedan fortsätta med skyddet) o lydnad men jag kan inte lita på honom lös så vi kommer aldrig ut på tävlingsbanorna… Så länge allt är lugnt o fint så går han hur bra som helst o har bara ögon för mig men dras något igång sticker han ifrån mig. Förra veckan hamnade han i bråk med en annan hund på appellplanen efter att ha dragit iväg till den andra hunden när hunden sprang efter sin apportbock i hög fart. Jag o Hamilton tränade då fritt följ och han kom av sig mitt i steget o drog som en avlöning. Gormar och beter sig illa men inget mer än det (ja det är illa nog!)

Jag har aldrig haft ett sådant här problem med någon av mina hundar tidigare så jag behöver lite inputt. Vad kan jag göra?
Jag har provat att en lång period träna mycket i långlina, jag har provat skvallerträning, att bara sitta o titta och försöka belöna när han tittar på andra hundar i aktivitet, jag har korrigerad och sagt till honom på skarpen, jag jobbar hårt på att vara det roligare alternativet. Problemet uppstår numera endast när det är andra hundar i hög aktivitet. I övrigt har han strålande bra kontakt o vår relation är god och trygg.

Någon som haft liknande problem? Hur har ni löst det?

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Grodan
0

Hade varit spännande att läsa några svar, tankar och träningssätt om detta ämne. 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hiro
0

Om jag förstår rätt verkar du ha lyckats fixa problemet med "lugna/stilla" hundar men ej i aktivitet, har du tränat på hundar i aktivitet på samma sätt som du tränat på lugna hundar? Typ att du går till något träningstillfälle där du vet att det är aktivitet och typ sitter och belönar när han håller koll på dig (eller något av de andra metoderna du jobbat med) ?

Grodan
0

(#2 det är en äldre tråd jag puttat upp)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ambrose
2

Gammal tråd, men jag hade väl tipsat om att hitta en förstående träningsgrupp/träningskamrater där man på ett uppgjort sätt höjer störningen från lugna till aktiva hundar och helt enkelt belönar bort störningen.
Ha hunden kopplad/i lina och låtsas att du kopplar av/kopplar om så att hunden inte är medveten om att den sitter fast. Då kan man ta den när den får för sig att sticka, för den ska aldrig få chansen att självbelöna sig.

Om man planerar att tävla i skydd så måste där finnas en träningsgrupp. Använd dem och deras kunskap.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CissiD
1

Ser att det är en gammal tråd men min hund har haft mycket svårt att se andra hundar träna vilket jag löst genom att passivitetsträna medan andra hundar tränar något högaktivt. Oftast Agility eftersom det var en av de svåraste sakerna att se andra hundar få träna något som han själv älskade att göra. Har funkat väldigt bra även om det krävt väldigt mycket tålamod från min sida.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();