Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettermentalitetbeteende
Läst 2157 ggr
JoannaLi
0

Dumma frågor, MH osv

Jag känner att jag blir alldeles förvirrad av all information, så jag tänkte få fråga. 

Om man vill tävla Bruks (spår, sök, rapport, vi har inte kommit igång med träningen så vi vet vad vi vill satsa på), måste hunden då ha gjort ett MH? 

Om hunden finns med på Hunddata, är hunden då registrerad i SKK? (Det här visar nivån av hjärnsläpp jag är på.) 

Finns det någon övre gräns (åldersmässigt) för att göra ett MH? 

Jag kommer att flytta ner till gymnasiet, och bo på elevhem, och komma hem till hemstaden över jul och sommar, eventuellt på loven också. Får jag bara tävla på en plats? "Vid lydnadsprov (annat än SM) arrangerat av klubb inom SBK-organisationen krävs enligt regelverket medlemskap i SBK och man kan då bara representera en SBK-klubb (lokal- eller rasklubb) som man är medlem i." Jag är så förvirrad! Representerar man alltid en klubb när man tävlar?

Jag känner mig som en total nybörjare, men jag har aldrig seriöst trott att jag kunnat tävla, så nu när det finns en möjlighet så ville jag ha koll från början :)

Majken!
0

Om hunden är över 18 månader när du startar appellen behöver den ha gjort MH, annars inte.  Om hunden har SExxxxx (eller den äldre varianten Sxxxxx) noterat på hunddata så är den registrerad i SKK, även blandraser med tävlingslicens kommer synas där men de är alltså inte registrerade.  MH kan du göra hela hundens liv.

Du får tävla vart du vill, men du behöver välja vilken klubb du tävlar för, du kan tävla för olika klubbar i Bruks och i lydnad t.ex.

JoannaLi
0

#1 Tack! Det blev lite tydligare i alla fall :)

Majken!
2

#2 Är det någon särskild hund du undrar över eller om du har fler frågor är det bara att ställa, här eller i PM.

LuLeLo
0

För raser som inte är av brukshundras räcker det med att ha genomfört BPH för att få tävla i Bruks. Du är absolut tillräckligt gammal för att tävla Bruks.

Tass Josephine