kelpie-ägare se hit!
Hejsan allihop! Jag har lote funderingar. Min pojkvän har börjat intressera sig för rasen kelpie och vi har väl lite funderingar :) Ni får jättegärna göra en presentation av eran vovve med deras starka/svaga sidor, vad ni gör med dem, och hur deras personlighet är :) Vi vill veta allt! Hur mkt lugn klarar de av innan de går i taket? Hur vaktiga är de? :) Har ni tips på bra uppfödare i mellansverige får ni gärna maila mig på carro_olsson_@hotmail.com
Även ni med cattledog kan skriva lika om dem :)
Prova kanske i hundarifokus? :)
Kul med kelpie! Det är en fantastisk ras. Min Kelpies starka sidor: Enorm lek- och kamplust, energi som aldrig tar slut, fantastiskt fin arbetsvilja, har en fokus och koncentration jag aldrig tidigare skådat, dyrkar mig. Svaga sidor: Gör först, tänker sedan (måste alltid ligga före honom), lite för förarvek för min smak (men det är också något jag uppskattar många gånger), har ibland svårt att koppla av. En vaktinstinkt han gärna visar att han innehar. Vi tränar lydnad, bruksspår och uppletande. Utöver det så ägnar vi oss åt fysträning 3-4 gånger/v. Vi löptränar, tränar drag, simmar på hundsim, backträning, intervallträning etc. Han har som sagt ibland svårigheter med att koppla av efter träning, men klarar av långvila utan problem. Under juni-augusti tränade han inget alls, ägnade skn tid enbart åt långpromenader, han levde ett vanligt hundliv- han klarade det med bravur, förutom att han i början och slutet var lite utåtagerande.
Medarbetare på brukshundraser.

Min Kelpie är en otrolig arbetsmyra men har ibland svårt att fokusera om det är för mycket runt omkring. Han är ett kontrollfreak.
Han klarar av att inte träna i längre perioder utan problem.
Han kan ligga i soffan o sova o så tar man på sig träningskläderna så är han uppe på två röda och är med. :)
Jag kan varmt rekommendera Kelpien. Kolla gärna på vallhundar.ifokus här och Kelpieklubben.se. Finns även en sida på FB som heter Svenska Kelpies där man kan bli medlem utan att vara medlem i klubben. :)