Schäfer, Groenendael eller Terv?
Som rubriken säger.
Jag går hundköpartankar och funderar på vilken ras som jag ska köpa.
Jag vill ha en långhårig, rakryggad schäfer, en groenendael eller en Tervueren.
Vilka för/nackdelar har dessa raser?
Jag kan mycket om schäfer men kan mindre om "vallhundarna".
Ni som har dessa raser får gärna skriva lite om era individer och eran uppfattning av raserna :)
Ni får gärna tipsa om seriösa uppfödare med fina individer :)
Jag kommer inte att köpa en hund än på ett tag då jag redan har 2.
Ska spara ihop en ordentlig buffert och planera massa innan också :)
Vad har du för mål med din nya hund? Vad vill du göra med den? Träna på hobbynivå? Tävla? =)
Jag vill ha en väldigt aktiv hund som inte tröttnar i första taget när man tränar. Jag älskar att vara ute året runt, långa promenader i skogen, vara ute och cykla och jag rider ganska mycket. Jag vill ha en hund som jag ska kunna ha lös utan problem (Efter träning såklart) både vid ridning, promenader och träning.
Jag älskar att träna in olika trick så fort jag får chans till det, mest för skoj. Annars gillar jag att hålla på med Agility, jag bryr mig inte om jag kommer långt i det utan det är bara kul :)
Jag har ganska nyss börjat med sök & spår med min nuvarande hund och det vill jag fortsätta med framtida hundar då det är riktigt kul.
Jag är väldigt intresserad i Bruks och vill ha en hund jag kan träna i det. Drag är också något jag tycker är kul att hålla på med, främst på vintern.
Som ni märker vill jag ha en hund jag kan prova på det mesta med och som tycker att det är kul att arbeta. Jag har länge vart inne på att skaffa mig en schäfer men man blir lite avskräckt av sjukdomar. Jag kommer iallafall att skaffa mig en fin bruksschäfer någon gång, vet bara inte om det blir min första hund eller om den blir lite längre fram.
Tervar och grönisar är sjukt vackra men jag vet inte så mycket om dem. Vill lära mig mer och se om det är något att ha eller om de har problem med temperament, och om de är mentalt stabila.
Jag har aldrig träffat en grönis eller en terv. Schäfrar har jag däremot träffat många och det vet jag är en hund jag vill ha när jag vet från vilken uppfödare.
Jag kommer aldrig ha endast en hund, utan de hundar jag kommer ha ska kunna fungera med andra hundar och människor.
Jag kommer inte skaffa mig en ny hund än utan vill lära mig så mycket som möjligt om lite olika innan det är dags så jag verkligen vet att jag väljer rätt. Jag läser mycket på internet om olika raser på rasstandarder och andra sidor men vill höra olika erfarenheter också :)
Jag vill lägga in också att jag har haft många hundar, hjälpt att träna många hundar och även jobbat med hundträning/hundpassning.
När jag säger att jag vill skaffa min första hund menas det att det blir min första egna och inte familjens :P
Då jag är schäfer-mörd själv så tycker jag förstås att du ska ha en schäfer 😃 fantastiska hundar!
Terven och Grönisen vet jag mindre om, men terven har ju ett lite dåligt rykte med taskig mentalitet, men letar man info ordentligt så kan man säkert hitta en bra terv. Grönisen har jag inte hört så mkt om öht. Men förhoppningsvis dyker det upp fler som vill svara i denna tråd =)
Jag la ut en lika tråd i hundar iFokus och har fått lite fler svar där :)
Jag är lite schäfernörd jag med faktiskt ^^
Men är sjukt intresserad i belgarna också :)
åh vad fin hon är!
Jag skulle nog säga Schäfer.
Nu har jag själv haft just en långhårig rakryggad så är väl lite partisk 😃
Men jag tror att mentaliteten blir bättre för dig, sett till vad du vill göra med den och liknande. Tervar är ju snäppet vassare och ska man inte träna skydd så tycker jag att man då likväl kan ta en schäfer om man nu ändå gillar rasen.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
#7 Sån vacker dam 😍 Vilken uppfödning kommer hon ifrån?
Tack! :D För mig är hon vackrast i världen! ;) Hon är från hummelns. En liten kennel som inte haft någon tervkull innan. Mamman är terv född i gröniskull från norge och pappan är kogaråsens urax :) En superkombo om man ser på kullens mentalitet!! :)
Åh men gud vad kul att hela kullen blev så lyckad! 🙂 Lycka till med din donna 👍
Ja det var det verkligen! :) Tacl så mycket! :D