Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 6770 ggr
Turast
0

Tervueren och Groenendael?

Hej någon som har en terv eller en grönis som kan berätta lite om dem? Alltså mer personligt än vad som står på rasklubben och skk Glad 

Jag har börjat fundera på vilken ras min nästa hund ska bli (kommer inte köpa en till förens Jamie (min collie) är över 2 år) och jag har fastnat för de långhåriga belgarna Kär

så ös på med bilder och info om era belgare! Skrattar

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mapel
0

Jag har ingen terv själv tyvärr,  men jag och sambon kommer skaffa en inom ett år och har nog kollat upp det mesta som går att hitta om både terv och även en del om grönisen, så om det är intressant med lite fakta om tex utställning vs brukslinjer mm så kan jag nog skriva ihop en del, bara att säga till :)

Turast
0

Åh ja skriv på bara :D jag är intresserad av brukslinjer så det är ju intressant att veta skillnaden lite! :)

Mapel
4

Då kör jag på! Risk för för att det blir superlångt 🤐

Jag och sambon ska ju köpa terv, förhoppningsvis om ungefär ett år men har under de senaste ca 2 åren kartlagt i stort sett hela terv och delvis grönis avelsarbetet i sverige. Detta är alltså enbart våra iakttagelser, slutsatser mm baserat på konversationer med flera uppfödare och delvis erfarenheter men även mkt detektivarbete, så det jag skriver här behöver ju inte vara helt sant. :P 

Både treven och grönisen är ju fantastiskt fina hundar! Brukshundar i första hand och kräver ju en del. Men som vi förstått det generellt mindre än en malle och brukar ofta vara lite lättare att leva med. Terven finns det ganska tydliga skillnader inom den bruksavlade och den utsällningsavlade medan grönisen tyvärr är mer utställning och blivit lite förstörd av detta med en del osäkerhet och mentalt ostabila hundar. Det finns dock ljuspunkter! Särskilt en kennel(vad vi har hittat)som satsar mkt på arbetskapacitet och stabila hundar så det går absolut. 

Inom terver verkar de kommit lite längre och har många fina arbetslinjer och en lite större uppfödarskara som satsar på mentalt bra hundar och arbetskapacitet. Tyvärr finns det allt för många kennlar som avlar på utställning, och då är det inte sällskapshundar det blir utan det blir hög tempererade hundar som inte riktigt har ”alla hästar hemma” så det kan bli rent av livsfarligt. Vi har tyvärr personlig erfarenhet om en utställningsterv kennel i släkten där det inte blir stabila hundar och som ofta inta kan arbeta pga dålig mentalitet, rädsla, aggressivitet osv. Så det ÄR otroligt viktigt att välja kennel. Men som sagt finns det flera fina kennlar som får fram superhundar (kan ge en lista på de vi kollat på om du är intresserad 😉 ) 

Vår uppfattning av skillnader mellan arbetsavlad terv och arbetsavlad grönis är att terven är lite mera arbete än grönisen. Vi tror att detta beror på ett längre avelsarbete med terv malle (för att få mer arbete) och att grönisen mer nyligen började ”räddas” från utställningen så de har inte kommit lika långt och har inte riktigt lika mycket motor eller kräver lika mycket (men detta är alltså enbart vad vi har kommit fram till själva, så kan ju inte svära på att det är så ). 

Men vill man ha en bra arbetskompis som ändå går att leva med i vardagen så tror vi iaf att terven och även bruksavlad grönis är super :) 

Hoppas det åtminstone gav lite grann 😃

Turast
0

Tack så jättemycket! Det lutar nog mer mot terv om det är svårt att få tag på arbetande grönisar :) Men om man hittar en fin gröniskull efter fina linjer hoppar man ju inte det lixom 😉 Tur att båda är lika snygga haha, spelar ingen roll om det blir terv eller grönis bara det är en bra hund från arbetande linjer som går att jobba med så är jag nöjd! 

Du får jättegärna skicka listan på kennlarna! 😃

Mapel
0

Ja grönisarna är ju verkligen fantastiskt vackra! 🤤

Men som det ser ut nu så blir det nog en terv för oss oskcå, om det inte dyker upp nn fantastiskt grönis i rätt tid för valpköp då vill säga. ;) 

Skickar den via PM :)

dundeer
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Min Tös, Red goblins Mara, fyller ett år nu den 18de. 

Hon är fantastisk på alla sätt, jag har haft henne i 2 månader nu och bandet vi har är starkt, mitt mål är brukset, viltspår och Agility men även utställning. 

Hon är den mest snabblärda hund jag varit med om och vill verkligen göra rätt. Fast hon har en väldigt dålig på och av knapp så hon är igång hela tiden, enda gången hon tar det lugnt är faktiskt i stallet! 

Hon är en ganska osäker individ eftersom hon missade socialträningen som ung, men vi jobba på det! 

Du får gärna ställa frågor! :D

dundeer
0

Mara stallhund

dundeer
0

Stallhund

dundeer
1

Hon tror även att hon är en Vinthund ;)

Qepta
0

#9 Nejmen där har vi ju Izor's halvsyster (Red Goblin's Izor)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dundeer
0

#9 Nej så Fin han är!

Qepta
0

#11 De har ju en rackarn's snygg farsa. 😉
Mara är jätte fin hon också. Träffade henne när hon var knappt 2 veckor gammal.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Turast
0

åh vilka fina!! 

#12 du får gärna berätta lite om Izor :)

Qepta
0

#13 Izor är en hund med allt och lite till. Han är otroligt lätt att jobba med, lättlärd som sjutton. Lär sig saker lite väl fort ibland. Han älskar att arbeta och kan jobba i timmar dagligen.

Han är dominant och har lite dåliga vanor, skäller på andra hundar och ibland på matte. Men annars är han helt fantastisk. Han kan jobba med vem som helst, är inte brydd av nya miljöer. Har väldigt hög stresströskel vilket är otroligt skönt. 🙂

Han kan inte gå i koppel för 5 öre, det är nog det mest störande. Lös går han sjukt bra på promenaderna men med kopplet på går han som om han aldrig sett ett koppel förut.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
0

Jag har en tervuerenhane på 8 år. Jag har haft honom i 3 år och ingenting har kommit gratis med den här hunden. Utomstående tycker att han är helt perfekt, lugn, väluppfostrad, otroligt trevlig. Allt detta stämmer, men vägen dit var inte kort om man säger så. Han ligger högt i stress, har mycket rädslor och är nästan okapabel till att släppa dessa. Han är en svår hund pga detta och han är väldigt reaktiv i och med rädslor och stress. Jag har som sagt fått jobba som en jäkla blådåre för att få honom att fungera i mitt liv, och det är en daglig kamp som jag kommer få fortsätta med så länge han lever. Han kräver mycket stöd i allt han gör och behöver rejält med styrning för att inte balla ur totalt. Hans negativa sidor är många, och han är en riktig utmaning. Men samtidigt så är han världens goaste hund. Fruktansvärt snäll mot folk, otroligt duktig med andra hundar och trots rädslor och stress så är han förvånansvärt miljöstark. Han har inga problem med att vistas i nya miljöer, men det är tack vare otroligt mycket miljöträning och stöd. Han älskar alla, och besitter noll vaktinstinkt.
Han är så jäkla rolig att jobba med när man hittar rätt knappar och han tröttnar aldrig heller. En fantastiskt rolig, utmanande hund som verkligen har tvingat mig att tänka till både en och två gånger gällande träning och fostran. Sen är han ju jäkligt snygg också.

Turast
0

#14 han låter som en urmysig hund! Känner igen det där med koppelgående.. min collie är nästan så, lös - pefekt, kopplad - ja.. eh 

#15 Gud vad vacker! Rädslor är jobbigt :( min hund är rädd för vissa människor och är osäker på andra hundar så jag får jobba mycket med det. 
Tack för du delar med dig av ett annat perspektiv, eller individ förstås. Det är bra att höra på folks erfarenheter 👍

dundeer
0

#12 De kan man lugnt säga! Vars bor ni? 
och vars bor TS? :)

Qepta
0

#17 Vi bor i Gävle. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dundeer
0

#18 Attans jag tänkte att ni skulle bo här i luleå Så vi hade kunnat ses ;)

Qepta
0

#19 Ska ev upp till Luleå på begravning och för att träffa Åsa inom kort. Annars får du hojta till om du har vägarna förbi Gävle.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dundeer
0

#20 Jaa De är bara höra av dig, Du kan slänga iväg ett mejl petraaaad@hotmail.com eftersom ja inte är jätte aktiv här inne :D

Du, jag och åsa kanske kan ses :)

Qepta
0

#21 Absolut. Lägg till mig på facebook vet ja, är inne där dagligen. 🙂

Vi kan säkert ordna upp en träff, även med Izors helbror Izzmo och Maras helbror "Mazze".

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dundeer
0

De kan jag oxå göra ;D Heter du där? :) 

Och Meduza såklart ;)

Turast
0

Jag bor på Gotland :( vill gärna träffa lite belgare men tror inte det finns jättemånga på Gotland.. :(

Mapel
0

#24 Kennel Karmanjakas finns ju på gotland! Den verkar ganska bra, dock har de mest malle men tror de har lite terv också, vet dock inte exakt var de håller till :)

Qepta
0

#23 Mandana Veysi 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Turast
0

#24 oj det har jag missat! Ska kolla upp och se om jag kan få hälsa på :)

dundeer
0

#24, Har du semester uppåt i landet så får du väl höra av dig ;) Annars så kan du kanske planera in att fara på belgarspecialen? Vet dock inte riktigt när och vars den är i år!

Turast
0

Jag bor i Uppsala nästan hela sommaren, och någon vecka i dalarna.. men högre upp kommer jag nog inte tyvärr! :( 
Får hålla koll på belgarspecialen om den kanske är i närheten :)

Ju mer jag hör om belgarna ju mer känner jag att det kan vara en hund för mig ! det är riktigt kul :)

Anibaz
0

#29 Jag bor i Uppsala län, det är visserligen drygt en timme med tåg från centrala Uppsala men om du vill klämma och känna lite på en terv så kan vi säkert ordna det.

Turast
0

#30 åh det skulle vara jättekul! vart i uppsala bor du? :)

dundeer
0

Vem vet, du kanske får nått ryck å vill se norra norrbotten ;D

Turast
0

#32 haha ja vem vet ;) kanske kan tjata dit familjen när vi ska på husvagnssemester ;)

dundeer
0

#33 Jamen precis! Säg att du vill se luleå så får du klämma gråis ;D

Anibaz
0

#31 Jag bor i Skutskär, det ligger närmare Gävle än Uppsala. Det tar som sagt drygt 1 timme med tåg till centrala Uppsala från Skutskär men vi är flexibla och tackar inte nej till lite miljöombyte.

Turast
0

#34 hahah ska försöka övertala ;) vi var neråt i landet förra sommaren så nu är det ju mest logiskt att åka uppåt? ;)

#35 Jag kan säkert åka en bit med :) Lite utflykt är alltid trevligt, min mamma kommer från Gävle så har släkt där :)

Anibaz
0

#36 Vi får försöka ordna något längre fram. 🙂

Turast
0

Ja absolut :)

dundeer
0

Hörru TS! 
Kollade upp belgarspecialen, den hålls i knivsta första helgen i augusti! :D

Turast
1

Åååh! Hoppas jag fortfarande är i uppsala då! Ska verkligen kolla upp det, tack! :)

HystrixEpic
1

Lite gammal tråd det här men det för väl inget om jag puttar upp den lite antar jag? :) Jag har en terv på 9 mån. :) Hummelns Fantastiska Flikka och hon är min första belgare :) 2013 hade jag samma fundering som dig. Jag ville ha en långhårig belgare eller en schäfer. Jag började intressera mig mer dör terven än grönisen för mentalitetens skull. Tänkte att det skulle vara lättare att hitta en terv plus att jag gillade färgen på dem :) Jag började prata med olika terv-ägare och uppfödare och bad dem beskriva rasen för mig och deras individer. Och det var många uppfödare som skrev om sina hundar och om att de hade valpar eller skulle få valpar som jag kumde komma och titta på om jag ville köpa en terv. Men jag skulle inte ha någon valp än så jag nöjde mig med bara beskrivningarna så länge :) Sen var det en uppfödare som beskrev sin hund. En terv född i en gröniskull. Och personligheten på den hunden var exakt som att uppfödaren beskrev min drömhund så jag ville ha en valp från henne. Och då när jag tänkte den tanken så berättade hon att hon skulle få valpar till vår/sommaren 2014. Ville egentligen inte ha en valp så snart men bestämde mig ändå efter kollande av stamtavlor och mentalitet på båda föräldrarna och 1a April kom det 7 aprilskämt och en av dessa fick flytta till mig :) Jag är supernöjd med min tös. Hon är gosig, framåt och älskar att göra saker. Hon älskar allt och alla och är otroligt lättlärd. Och för smart för många aktiverings-leksaker/lekar. Hon är positiv och har fått många stt vilja ha terv och hon charmar alla hon möter ;) Hon funkar bra med alla hundar och katter. Jag får mycket berömm över att hon är då lugn och duktig vilket hon också är men jon hade en hemdk trotsperiod mellan 6-8 mån när hon inte lyssnade och tuggade sönder sakerboch drog i kopplet och var jättedryg. Men sen har det släppt och hon lyssnar bra igen :) Tankarna med denna tös är många. Agility Bruks Rallylydnad lite drag freestyle och har börjat kolla in räddningshundutbildning då jag är säker på att hon skulle passa med det :) Om du någonsin är i Eskilstuna så får du gärna träffa henne om du vill :) Bara att maila carro_olsson_@hotmail.com :) Hoppas du hittar någon bra och blir nörj med ditt hundval sen :)

HystrixEpic
1

Jobbar som hundfrisör så hon får stå ut med en del ibland ;) Och hon accepterar allt med viftande svans (typ ;) ) :)

Turast
0

Gud vad söt! Kul att höra om andras tankar osv 😃

säkert fler som vill veta om belgare så bara bra att någon puttar upp!