Bruksraser - bara jobb?
När det kommer till Bruksraserna så får man ofta se ofantligt mycket ''varningar'' och skrämmande kommentarer om hur mycket jobb det är med dessa. Detta tror jag är på både gott och ont!
Gott då det visar att brukshund är en arbetande hund som är i en egen kategori jämfört med tex sällskapshundar av en bra anledning.
Och ont då det kan skrämma bort de som kunde vara fantastiska brukshundsägare utan att veta om det…
En brukshund är en arbetande hund och kräver så klart en hel del både mentalt och fysiskt i många fall. Men om man skulle försöka få en inblick i bruksraserna på individuellt plan och alltså inte som en helhet, hur ser det då ut egentligen?
Är det bara jobb, jobb, jobb?
Vad jag menar att det inte skall vara som en helhet är att ofta när man frågar om en specifik ras, oavsett om det är Bruks eller ej, så får man ofta svar som pekar åt att hela rasen är på detta sätt. Vi kan ta ett exempel.
Säg att någon söker information om Bruksschäfer, denna blir då överöst med kommentarer där man skriver som om alla B.schäfrar kräver precis samma sak.
Ex ''Min B.schäfer kräver minimum 8h mentalt arbete och 10h fysiskt arbete per dag för att må bra och så är det att ha B.schäfrar''
Lite överdrivet exempel kanske, men säg att någon läser detta som vill veta mer om just B.schäfer, man kan ju tolka denna kommentar som om att varje individuell B.schäfer är på detta sätt och man ska definitivt inte tro att det är mer/mindre jobb än så med den rasen.
- Vilket med största sannolikhet inte är verkligheten då varje hund har olika behov oavsett om det är Bruks eller ej =)
Brukshundar kräver ju sitt såklart, precis som alla hundar gör.
Men ni med brukshund, kan ni inte skriva lite om era hundar som individer?
Alltså inte ''Denna rasen kräver…'' utan mer ''Min hund är av rasen…. och kräver…''
Min tanke med denna tråd är att om man ser beskrivningar på olika individer av samma bruksras så kan man få sig ett hum om hur lika/olika individer ur samma bruksras faktiskt kan vara =)
Vill ni kan ni fylla i detta formulär här nedan!
-------------------------------------------------------------------------
Bruksras: Namn: Hane/Tik: Ålder: Sjukdomar eller handikapp: Så här ser en normal arbetsdag ut: Antal dagar i veckan vi latar oss: Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse:
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Nu har jag ingen bruksras själv, även om han är i princip lika aktiv som en.
Men har tränat & dagmattat två renrasiga bruksare.
**Bruksras: Rottweiler
Namn: Selda
Hane/Tik: Tik
Ålder: 4 år
Sjukdomar eller handikapp: En C-höft annars helt frisk.
Så här ser en normal arbetsdag ut: Ett längre spår/sök för att kunna jobba med henne, sedan promenad på ca 2.H. Sedan någon mer mentalaktivering samt lydnadsträning.
Antal dagar i veckan vi latar oss: Hon jobbade enbart mentalt med mig så 4 dagar lata sig.
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Helst 1 timmes aktiveringsövning (allt från lydnad till spår).
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Långpromenad på över en timme.
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Allt, hon kunde ingenting när jag träffade henne och var grymt understimulerad. Svårast är kanske hundmöten..
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Inte trött alls, men jag är ju inte matte ;) Hundträningen är ju min hobby.
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Hunden var underbar men ville ha nya utmaningar varje dag, annars tog hon ut sin energi på andra. Hundaggressiv och tyckte inte särskilt om folk hon inte kände. Husse & matte trodde rottis skulle vara en ras likt sällskapsraserna, men efter jag avslutat träningen med hunden så skulle dem gå på spårkurs och lite sånt.
**
Bruksras: Schäfer
Namn: Pompe
Hane/Tik: Hane
Ålder: 3 år
Sjukdomar eller handikapp: Helt frisk
Så här ser en normal arbetsdag ut: Långpromenad och lydnadspass
Antal dagar i veckan vi latar oss: Ägaren mentalaktiverar bara en gång i veckan ordentligt (om inte jag fixat det).
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Långpromenader med inslag av lydnad, annars kan denne ta det lugnt så länge ett riktigt ordentligt träningspass erbjudits någon gång i veckan.
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Långpromenad där denne även får springa lös. Gärna drag.
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Hundmöten. Han kunde vara lite väl explosiv när han ville.
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Inget alls, visst kan man bli lite pömsig om man fått till uppgift att aktivera honom på hans aktiveringsdag han hade en gång iveckan.
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Underbart stabil individ som lätt tar det lugnt när han är nöjd. Duktig husse som vet hur man aktiverar denna ras.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Bruksras: Kelpie
Namn: Arya och Nemi
Hane/Tik: Tikar
Ålder: 7och 8 år
Sjukdomar eller handikapp: Inget som påverkar vardagen
Så här ser en normal arbetsdag ut: Olika, allt från ute i skogen en hel dag med ett sökgäng, till ett par timmar på agilitybanan
Antal dagar i veckan vi latar oss: Väääldigt olika beroende på årstid, träningsgrupper mm
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Ingenting, de är helt ok med att vila om jag till exempel är sjuk
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Olika beroende på deras form, om de är i full träning kräver de en hel del, har vi en lågperiod så kräver de inte mer än vilken hund som helst, då går vi mest bara vanliga promenader.
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Att ta det lugnt medan de tittar på att andra hundar jobbar, annars har de varit enkla hundar i det mesta.
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Olika ;)
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Min filosofi är att de flesta hundar blir vad man gör dem till, tränar man massor av fysik så kommer hunden att kräva massor av fysisk aktivitet för att vara lugn, är hunden van vid att livet går upp och ner så anpassar den sig efter det. Detta som jag skrivit om mina kelpies kunde lika gärna varit skrivit om mina tervtjejer när jag hade dem. Jag tror dock det är en annan sak med de mer extrema brukshundarna, som bruksavlade mallar eller holländare.
Däremot skulle jag aldrig skaffa en bruksras om jag inte planerat att arbeta med den, det tycker jag är slöseri på potential och det arbete som lagts ner i rasen för att göra dem till bra arbetshundar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Nu är ju vår brukshund fortfarande valp men vi ser ändå en stor skillnad mot vad vår sheltie kräver så tänkte delge vår erfarenhet ändå :)
Bruksras: Belgisk vallhund- Tervueren
Namn:Trond
Hane/Tik:Hane
Ålder:4,5 månad
Sjukdomar eller handikapp:Frisk men valp så det är ju inte 100% träning än
Så här ser en normal arbetsdag ut:Ut och leka med brorsan på morgonen för att springa av sig lite energi. Iväg till klubben en sväng och träna lite kontakt eller ut till skogen för att träna spår eller sök (på valpnivå givetvis), vanligtvis träna lite kommandon eller annat hemma i vardagsrummet.
Antal dagar i veckan vi latar oss: inte mer än 2 oftast men vi gör inte saker hela dagarna då han är valp.
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Han kräver helt klart mer än vår vuxna sheltie redan, blir mer grinig och hittar på dumheter om han inte får göra något och blir mer lugn och harmonisk om han får mental aktivering varje dag, men det varierar vad det blir. Passivitet i stan eller sökträning mm.
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag:Får han inte rejsa av sig så går det oftast inte att träna så bra mentalt heller utan han har mycket energi som behöver få utlopp för annars rejsar han lägenheten på kvällarna ;)
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden:Att ta det lugnt och tänka efter, han vill otroligt mycket och ÄLSKAR att arbeta. Allt går superduper duracelkanin snabbt. På en halv sekund har han kunnat göra 15 olika saker så vi tränar väldigt mycket stadga.
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Vi kan ofta fortsätta ett tag till eftersom vi måste stoppa oss själva då han ännu inte är så gammal, men nog är det mycket jobb bara att hålla koll på allt han hittar på. Han är ändå en förhållandevis snäll valp men verkligen mycket mer än vår sheltie var när han var valp ;)
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse:Vi har ju som mål att träna och tävla i sök, spår och lydnad och ev lite Agility med detta lilla monster så vi har även valt att träna en del redan från början. Vi vill alltså ha en hund som kräver mycket. Givetvis gör vi ju allt på valpnivå ;)
Bruksras: Bouvier des Flandres
Namn: Hero
Ålder: 2,5 år
Sjukdomar eller handikapp: Inga
Så här ser en normal arbetsdag ut: 4 promenader minst om dagen och minst en på ca 1 timme. Lydnadsträning inne eller ute beroende på årstid för kvällsmaten. Minst 1 dag i veckan åker vi upp till klubben för mer seriös lydnadsträning.
Antal dagar i veckan vi latar oss: 3-4 dagar
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Inte mycket om han bara får sina promenader så är han väldigt nöjd
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Promenader, han har inget jätte behov av hård fysisk träning dagligen
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Fotposition och att hålla den, mycket ljud och missförstånd där :P
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Olika men på vardagarna blir det inte lika mycket aktivitet som på helgerna :)
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Jag jobbar heltid och är själv med hunarna på veckorna men hinner ändå med en aktiv brukshund som älskar att jobba. Man får prioritera hunden och gilla att träna men jag tycker min hund har lagom med energi som går att kontrollera :)
Codeavalone.blogg.se

Bruksras: Belgisk vallhund, malinois Namn: Humla Hane/Tik: Tik Ålder: 11 månader Sjukdomar eller handikapp: Så här ser en normal arbetsdag ut: Hon är med mig i stort sett hela dagarna, sen skiljer det sig en hel del vad vi gör. Kan vara allt från aktiviteter ute till stillasittande inomhus. När vi har rast/är lediga kör jag träningspass på ca 3x3 minuter. Några gånger i veckan blir det spår/skydd/lydnad i grupp. Antal dagar i veckan vi latar oss: Kan se väldigt olika ut men 2-3 dagar är betydligt lugnare. Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Hon klarar sig bra på ingenting de dagar jag är sjuk/väldigt upptagen men jag märker att hon får myror i benen efter för mycket vila. Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Hon är bara 11 månader och det är väl först nu som vi kunnat öka på promenaderna ordentligt. Nästa år blir det betydligt mer fysisk träning då både hon och jag älskar att röra på oss. Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Allt i vardagen! Har inte fått mycket gratis med denna tös, mycket självständig, snabba reaktioner, jaktlust och svängigt humör gör att man hela tiden finner nya saker att jobba på. Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Både jag och Humla sover gott om nätterna! Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Jag vill ha en hund som är vaken och på oavsett vad och när, men det kräver också att hunden kan ta det lugnt när ingenting händer, annars orkar den inte. Humla är visserligen med mig väldigt mycket men jag tycker att det är superviktigt att hon får många pauser under hela dagen så att hon får en chans att gå ner i stress och ladda batterierna.
Bruksras: RottweilerNamn: NitaHane/Tik: TikÅlder: 7 månaderSjukdomar eller handikapp: IngaSå här ser en normal arbetsdag ut: Upp kl 10:30. Söka efter frukosten inne. Vila ca 2 timmar. Ut och spåra eller köra uppletande eller några fartfyllda trick. In och vara något otålig, klänga på matte som försöker jobba och tugga ben. Eventuellt söka efter mathögar inne, trick, få maten normalt, eller ut och köra en rejäl träning med kompisen. Slappa och sova.Antal dagar i veckan vi latar oss: Hon hade inte klarat av att göra ingenting en dag, men om jag är trött så blir det bara ett litet upplet eller godisrutor på gräsmattan + godishögar inne.Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: 2-3 timmarDetta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Kisspromenader + få springa av sig lite.Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: ImpulskontrollSå här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Studerar på distans, men att få jobba med Nita piggar upp mig, inte tvärt om :)Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Jag har varit väldigt ambitiös med Nita från början, vi kör spår, sök, uppletande, skydd, lydnad osv. osv. och detta är något hon är uppväxt med. När hon var 12 veckor körde vi 1 spår + 1 lydnadspass om dagen, så jag tror att man kunde format henne till en lugnare hund om det är vad man var ute efter.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Nu har inte jag haft min jycke med mig här ett tag så skriver utifrån vad jag brukade göra och kommer fortsätta göra.
Bruksras: Australian Shepherd
Namn: Jackson "Flynn"
Ålder: 14 månader
Sjukdomar eller handikapp: Nej
Så här ser en normal arbetsdag ut: Upp vid 5-5:30, ut o kissa snabbis i trädgården och få käk, sedan vid 7:30 någon gång börjar vi röra oss ner till hundstallet(är väl någon km eller så dit), sedan får han slappa där tills vid lunch och då kan han få komma ut en snabbis och rastas, eventuellt en snabb träning, freestyle/lydnad/upplet. Sitta kvar i stallet tills skolan slutar vid ungefär 15-16. Tillbaks till lägenheten, vila där en stund. Ta en längre promenad där han får springa löst och springa lite i ett sandtag, har jag tur har jag en kompis med mig och då brukar vi lasta med oss lite grejjer och lägga spår till jyckarna så dom får jobba lite. Om jag inte gör det så brukar jag antingen köra lydnad, freestyle eller bara allmänt ta det lugnt och bara köra allmänlydnadstjafs med slyngeln.
Antal dagar i veckan vi latar oss: 1-4 dagar beroende på hur mycket plugg det blir och hur jag själv mår mentalt, och om han är förjävlig.
Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: Allmänlydnadstjafs om han är välstimulerad. Annars så skulle jag säga att han behöver tänka ordentligt, typ använda nosen eller lära sig något nytt trick.
Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: Springa. Bara kuta av sig all energi han har.
Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: Passivitet, och det har vi inte lyckats med än.
Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: Rätt så trött.
Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: Pluggar hundsport på gymnasiumet så vi jobbar en del med hundarna i skolan också :)
-
Bruksras: Australian shepherd & schäfer Namn: Ila och Emir Hane/Tik: tik & hane Ålder: ila 2 emir 2,5 Sjukdomar eller handikapp: nej Så här ser en normal arbetsdag ut: Jobbar skift , så helt beroende på vad jag jobbar . Beskriver utifrån ett dagpass. Går upp kl 04:45 går ut direkt ca 5 km. Går lösa hela / nästan hela vägen. Kommer in de får mat jag äter sedan lämnar jag dom/ lämnar dom hos hundvakt. Är dom kvar hemma rastas dom vid lunch bara. Nät jag kommer hem går vi en kortare runda, gör middag och sedan vila en stund innan någon form av träning. Lydnad, spår, drag, rapport. Sedan är det typ hem och sova. Tränar vi inte så blir det långpromenad . Antal dagar i veckan vi latar oss: Max en. Men tränar vi inte så peomenerar vi. Detta kräver min hund minst att göra mentalt per dag: någon typ av aktivering - klarar sig utan men blir mer harmoniska om det faktiskt får använda huvudet . Detta kräver min hund minst att göra fysiskt per dag: båda mins hundar har stort rörelsebehov- framförallt att få stäcka ut kroppen och springa . Går väl minst totalt 10 km. Detta krävde mest träning och tålamod att lära hunden: lämnar detta öppet. Kommer inte på något nu. Har båda mina hundar där jag vill vardagsmässigt. Men för mig handlar det inte bara om vad de kräver mentalt / fysiskt. Utan vad de kräver av mig som förare, hur jag kan hantera de egenskaper som finns i mins hundar. Mina hundar fungerar med mig men kör över andra totalt och inte många som kan hantera dom medans med lig är dom hur enkla som helst, jag kräver det av dom. Tummen i ögat hela tiden. Så här trött är matte/husse efter en normal arbetsdag: pendlar väldigt mycket beroende på patienter och överbeläggningar osv. Jobbar på sjukhus . Övrigt att tillägga om hunden/matte/husse: tycker om utmaningar och är en riktig naturmänniska och hundnörd. Hundarna får mig att koppla av och ha roligt. Har jag haft en tung dag på jobbet så ger en promenad med hundarna i skogen mig massa energi och pepp!