Frågor om australian kelpie
Jag kommer troligen att skaffa en kelpie 2016/2017 och Jag har lite frågor om dem. 🙂
1. Vad håller ni på med för aktiviteter och ungefär hur många gånger i veckan?
2. Hur många vilodagar i sträck klarar din kelpie av innan den börjar "klättra på väggarna?
3. Var det svårt för dig att hitta på/av knappen?
4. Har din kelpie lätt till skalv?
5. Kommer din kelpie överens med andra hundar
6. Vilken kennel rekommenderar du?
7. Var det svårt att lösträna din kelpie?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
1) Är inne i en lite längre viloperiod just nu, men aktiva perioder är det väl typ 5 pass rally, 3 pass lydnad, 3 spår och x antal pass canicross samt lite uppletande och drag per vecka. Jag suger på träningsplanering, så det kan variera väldigt. 2) Tja… En vecka kanske? Det beror lite på omständigheterna. 3) On-knappen behövde jag absolut aldrig leta efter. Off-knappen var betydligt svårare att hitta och jag tror det är glapp i den ;) 4) Både ja och nej. Markerar när nån kommer, ett glädjeskall här och där och sånt. Har han varit uttråkad (läs; skadad) en period skäller han för minsta ljud utanför. 5) Det beror helt och hållet på vilken typ av energi den andra hunden utstrålar och hur bra den är på signalspråk. Men om han är en hund som kan umgås med kreti och pleti bara sådär? Nope. Ibland kan en promenad ihop frigöra, men det är absolut inget man kan räkna med. Och har han väl fått "humör" mot en annan hund får jag ha lite tummen i ögat på honom. 6) Finns många bra och seriösa. Ring runt och snacka med lite olika - och lita på din magkänsla. 7) Inte svårare än med nån av de andra hundarna jag har/haft, så visst ligger det både tid och arbete bakom. Allvar blir 6 år i februari och börjar nu bli vuxen, så att jämföra honom med t ex hur en slyngel kan vara känns lite missvisande ;)

Jag har 2 kelpiedamer, Arya och Nemi, jag svarar för båda.
1. Vad håller ni på med för aktiviteter och ungefär hur många gånger i veckan?
Just nu mest promenader, men annars har vi kört Agility, lydnad, spås, sök och vallning.
2. Hur många vilodagar i sträck klarar din kelpie av innan den börjar "klättra på väggarna?
Vet inte, de blir aldrig såna.
3. Var det svårt för dig att hitta på/av knappen?
Av-knappen har alltid varit bra i vardagen, svårare att få dem att slappna av när de ser andra hundar som jobbar, att hitta på-knappen har aldrig varit ett problem.
4. Har din kelpie lätt till skalv?
Hmm, ganska medel skulle jag säga, de är inte helt tysta, men inte jätteskälliga heller.
5. Kommer din kelpie överens med andra hundar
Nemi kommer överens med alla hundar som visar henne respekt och låter henne vara, hon är inte särskilt intresserad av andra hundar och tycker inte andra hundar ska vara intresserade av henne. Arya kommer överens med alla hundar bara hon lärt känna dem, hon hade några tråkiga erfarenheter som valp och tycker andra hundar som hon inte känner är rätt läskiga.
6. Vilken kennel rekommenderar du?
Hmm *kollar igenom kelpieklubbens lista och funderar på vad jag har träffat för hundar*, Busligans, Hyzz, Meringas, Nakkarra, Vickulas, Promotion, Roscanailles
7. Var det svårt att lösträna din kelpie?
Nej, båda är lätta att ha lösa.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1&2 Tack för era svar :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓