Hur mycket motion?
Jag frågade detta på hundar i fokus, men fick så motsägande svar, så jag tänkte att jag kanske får bättre svar här, eftersom schäfer är en brukshundsras.
När kan jag börja ta med hunden på motionsrundor?
Jag har en schäfervalp som nu är lite drygt 4 månader. Och jag är i sjukt dålig form. Jag menar riktigt soffpotatis! Däremot planerar jag inte att fortsätta vara det. Det går ju liksom inte med en schäfer i huset.
Jag hittade en övning på nätet. C25K heter den, eller Couch-to-5k. Den går ut på att jag långsamt under 9 veckor ska bygga upp min motion så att jag efter 9 veckor ska kunna springa 5km.
Länk till träningsprogrammet;
http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
Som ni kan se så börjar det ganska lätt, och i intervaller mellan att gå och jogga.
Nu undrar jag om jag kan ha med mig hunden när jag gör det här? Eller blir det för mycket motion för honom när han fortfarande är så ung?
Jag personligen hade kanske tagit med hunden, men haft honom lös och inte ställt några krav på honom. En valp ska aldrig "pushas" för hårt och måste få möjlighet att stanna när den känner för det.
Annars tycker jag att du ska börja träna ensam först och när du är "fit" så kan du sakta börja ta med hunden på delar av träningen. En valp får inte springa 5km. Inte innan 18 månader eller ännu äldre.
Men jag är absolut ingen expert på området, men detta är det jag har lärt mig.
Lycka till med träningen!