Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettövriga-grenar
Läst 4763 ggr
[Djurenimittliv]
3

Road Trial för dalmatiner

"Den är en uthållig, relativt snabb och anpassningsbar följeslagare som under årtusenden lärt sig att följa människan som vän och arbetspartner. Det är en utpräglad sällskapshund med låg jaktinstinkt. Rasen är en nyanserad och varnande vakthund. Den tar sitt vaktande på stort allvar utan att på något sätt vara överdrivet aggressiv. Dalmatiner är också känd för sin förmåga att umgås med hästar och att den trivs i stallmiljö. I USA finns ett bruksprov för dalmatiner, road-trial, där man mäter just rasens förmåga att följa häst och vagn samt häst och ryttare." - SKK

"Road Trial

Juvelen i kronan när det gäller dalmtiner och den enda formen av hundsport som är exklusiv för rasen är Road Trial. Road Trial startade i USA på 1930 talet av en liten skara entusiaster som ville återuppliva dalmatinerns gamla användning som vagnshund. Idag hålls prov i Road Trial för dalmatiner i USA, Canada och England. Emellertid har man för att förenkla träning och tävling infört möjligheten att istället för häst och vagn använda häst och ryttare.

Road Trial har två momement - en lydnadsdel där föraren till häst skall visa prov på hundens lydnad. Hunden skall följa hästen i hasorna eller strax bakom, den får inte springa okontrollerat fram och tillbaka eller uppehålla sig framför hästen, den skall kunna läggas eller sättas på kommando vid stillastående, och ekipaget skall kunna passera en störning utan att hunden lämnar sin position. Hunden skall också kunna följa häst och ryttare i en tempoökning (en rask galopp). Till lydnaden kommer ett uthållighetsprov där häst och ryttare och hund skall avverka en terrängbana på ett par mil. Häst och hund undersöks av veterinär före och efter uthållighetsprovet. Ett ekipage kan bestå av en dalmatiner eller flera." - SDS

Jag tycker personligen att det skulle vara super kul om det fanns fler som är intresserade av denna bruksgren, vilket det faktiskt är. Eller om man bara helt enkelt är intresserad av arbetet mellan häst och hund!

SamanthaJones
0

Vad spännande o läsa om, hade jag aldrig hört om tidigare! Nu är inte dalmatiner en ras som jag tycker om alls men blir ändå glad o höra att det finns en gren just för dem o deras bästa användningsområde! :) 

Hoppas att höra mer om denna gren för det vore kul o följa!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

PEwhite
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade gärna testat detta! Skulle gärna vilja ha kontakt med TS (kontot verkar vara raderat). Jag har ingen häst och för tillfället inga sådana utsikter. Har ridit förr, och jag tar nog upp det inom snar framtid. Då får vi se.

Men jag har en hund, och det var ett väldigt bra förslag.👍

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

[ESAR]
1

För er som är intresserade av Road-trial och har en renrasig dalmatiner är välkomna att gå med i gruppen som heter "road-trial för dalmatiner" på fb. Hittar ni den inte (vilket det har vart problem med då det är en sluten grupp) kan höra av sig i "vi som har en dalmatiner i Sverige" så kommer någon att länka den åt er :)

PEwhite
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Har gått med i båda grupperna nu, tackar så mycket!

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

[Bolten]
0

#4 ÅH är de du som äger herkules?

PEwhite
0

#5 Japp. Jag och min fina grabb är inne på vårt femte år tillsammans. 🙂

[Bolten]
0

#6 Tyckte väl att jag kände igen honom! Blivit helt förälskad i honom pga alla Mandanas bilder på honom :P

Mr_Si
0

Tycker denna gren verkar jättehäftig och ett roligt sätt för personer med ett brett djurintresse att få jobba med häst och hund samtidigt. Om  det blir en större rörelse för att starta upp detta i Sverige tycker jag dock man ska tänka igenom om det verkligen bara funkar med dalmatiner eller om man kan släppa in andra raser också…

PEwhite
0

Jag citerar Emmas inlägg på Facebook som svar på #8

"Jag har en liten fundering. För att kunna anordna tex läger, kurser och tävlingar så behövs det tillräckligt många ekipage för att det ens ska gå att genomföra. När det gäller tävling så framförallt ekonomiskt med allt som ska till så som domare, veterinär, funktionärer osv, men även för att kunna anordna läger och kurser.

Min tanke är att kanske anordna ett läger där alla raser är välkomna. Typ som ett prova på läger. Sen för att få tävla måste man ha renrasig [dalmatiner]. Detta kan även göra att rasen i sig blir större på ett seriöst sätt och fler människor vill börja med RT, vilket gör att vi kan ha tävlingar på ett seriöst sätt.
Det finns ju ändå väldigt många människor som använder sina hundar till ridning och bland hästar och kan vara kul att prova uppleva något med både häst och hund tillsa…mmans även om man inte har dalmatiner.

För jag tror personligen att det är just detta som är problemet, att det finns inte tillräckligt med folk för att kunna genomföra en tävling eller kurser.

Ju fler vi blir, ju mer pengar får man in och ju fler kurser, läger och tävlingar kan man anordna.

Va bara en liten tanke jag hade. Samtidigt vill man ju att det ska stanna inom rasen då det är just en rastypisk gren. Men man måste ju börja någonstans.

Vad tror ni om detta eller är det dumt att blanda in fler raser (även om det bara är prova på)?"

[Bolten]
0

#9 Håller med till viss del! Tycker dock att alla raser borde få tävla men endast Dalmatiners får ta titlar eller liknande (om det nu finns i RT) för att öka intresset =) Då de inte är så sort i Sverige ännu så tror jag de hade varit svårt att locka intresse ifall bara Dalmatiners får tävla då de inte är så jätte vanliga heller =)

PEwhite
1

#10 När det gäller marsvin t.ex. så man man ju ställa ut både rasmarsvin och ostandardiserade "pettisar". Cert och OST/silverkort, Svensk champion och Guldpet. 

Det vore ypperligt om alla hade rätt att tävla i Road Trial - Sverige - fast i två separata klasser. Ja, som att man kan tävla med hundspann där alla hundarna är av samma ras alternativt blandspann då.

Det verkar som att RT i Sverige inte är större än vad vi gör det till. Jag känner ingen i gruppen personligen, och troligen bor ingen just i min omnejd. Gruppen består av 40 personer som inte nödvändigtvis måste äga dalmatiner för att vara intresserade.

De som har "tillgång till häst" uppdaterar med dagens träningserfarenheter och bilder. Annat förekommer i gruppen; frågor, videoklipp, information, tankar osv. 

Emma skrev också:
_"Vad tror ni om att skapa en liten grupp med människor härifrån som planerar just marknadsföring. Maria [taggad i originalkommentaren] skriver ju mycket i kuriren så det är underbart. Men också att man är några som åker runt, som ja, tex på mässor. (…) Lägg till folk ni känner som är villiga att driva detta framåt eller som bara är intresserade av grenen!"

_Jag är ju under 18 och kan inte volontera som funktionär, men jag skulle definitivt vilja träffa personer som är intresserade av RT, t.ex. ett evenemang/möte på hundmässa i Stockholm. En eventuell förening skulle väl kunna finansieras av biljettköpen/lägerdeltagarna och/eller sponsorer. Hur som helst så vore ju fantastiskt om några eldsjälar ville göra något av idén.

Mr_Si
0

har egentligen svårt att se varför enbart dalmatiner skulle fungera till denna gren, tycker det är lite trist att begränsa i onödan på det viset.

[ESAR]
1

#12 anledningen till att endast dalmatiner är godkänd inom denna gren är för att visa de dom är avlade på, nämligen förmågan att följa häst och vagn!

giffan
0

Jag har två Dalmatiner som brukar följa med mig när jag kör mina hästar.  Och dom är verkligen födda till att vara med hästar. Och hästarna verkar inte bry sig något om att ha hundarna med, Dom följer precis vid vagnen, precis så som det står i ras beskrivningen, och det är inget jag har lärt dom… Långt fort och länge kan dom springa med.

Skulle gärna utveckla det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus