Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 9338 ggr
EwaAngantyr
0

Vakthund - gårdshund

Hej!  Tänkte höra med er om det finns någon av bruksraserna som inte är alltför krävande.  Jag bor på en stor gård och vill att den ska vakta hus och hem.

Jag kan erbjuda promenader, ridturer och max 1 tim/dag. 
Övrig tid får den vara med mig överallt och vara lös ute på gården.

Helst medelstor och med päls så den inte fryser hela vintern.

Finns den rasen??

joheck
6

En liten fråga bara; Varför letar du efter en bruksras när du inte vill att hunden ska kräva så mycket? Det finns ju raser vars ursprungliga arbete va just gårdshund. Tror inte att någon av bruksraserna skulle trivas med så lite, mental aktivering är verkligen det viktigaste och en brukshund kräver en hel del sådan.

Mitt tips är att kolla rasgrupp 2 (inte bruksraserna i denna dock).

EwaAngantyr
0

Jo, jag vet att brukshundar behöver arbeta. (Har haft både riesensnauzer och dobermann) MEN när jag tittar på andra hundraser så finns det ofta ingen vakt alls  i dem och min fråga var om det finns någon av bruksraserna som är mindre aktiva än andra.  Jag vet ju tex många som har rottis "bara" till sällskap och vakt. Själv är jag dock inte så förstjust i just rotttis.  Vet oxå att många har BC utan att arbeta dem alls mentalt. 
SÅ visst kan de klara ett liv utan att tävla/träna Bruks.

Ska kolla in din länk nu.  Tack!

EwaAngantyr
0

Ska kika vidare på

- Affenpincher

- Pincher

- Schnauzer

- Tibetanks mastiff

Räknas någon av dessa som brukshundar??

joheck
1

Jo, men vill man ha en bra hund och en som verkligen representerar och höjer rasen i helhet så är det arbetande hundar som behöver mycket aktivering.

Riesen schnauzer är en bruksras, men de andra storlekarna är det inte. Ingen av dom andra på din lista är bruksraser.

Här kan du se vilka rasen som ingår som bruskraser.

Workingdog
0

Kuvasz är ju en vakthund, ingen brukshund men självklart behöver den även mental stimulans också, precis som alla andra raser. Kuvasz är dock krävande, inte i arbetssynvinkel, men de behöver en fast hand och är inte världens lättaste hund, men som sagt så är det en herdehund och då kommer det med i paketet. 
Men jättetrevliga hundar inom familjen, inte medelstor dock, men mycket päls och så. 
Om storleken inte är allt så tycker jag att du kan ta en titt  på den eftersom jag tycker det låter som det du söker.

Varför är du så inne på att det måste vara en brukshund? det finns ju som sagt raser som är avlade till att vakta osv, så varför just en brukshund? som faktiskt behöver mycket mer stimulans än vad du kan erbjuda.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

EwaAngantyr
0

Jag är INTE inne på brukshund, det är vakt jag är ute efter!  Ska kolla in Kuvasz.  Tack!!!

Workingdog
0

#6 då missuppfattade jag dig! Gör det, och om du undrar något så är det bara skicka iväg ett PM, har erfarenhet av rasen sedan tidigare :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Emelie
0

Kolla Anatolisk Herdehund! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Mr_Si
1

Bullmastiffen är en stor och vädertålig hund med hyfsat mycket vakt, ett avskräckande utseende, liten jaktinstinkt (villket kan va en fördel om du har andra djur på gården), som verkar klara sig på den aktivering du erbjuder.

Jag har dock endast läst på om rasen så kolla upp mer med folk som har haft rasen om den skulle intressera dej.

Emelie
0

När jag skrev Anatolisk Herdehund imorse var jag inloggad på telefonen, därav det korta svaret. Nu ska jag ge dig ett lite mer utförligt svar.

Kangalen (Kangal är det allmänna namnet på rasen) är ju en rätt stor hundras, och du sa att du ville ha en medelstor men jag tror att denna skulle kunna passa dig rätt bra ändå. Dock sa du att du kan erbjuda max 1 timmes promenad per dag, vilket är rätt lite för vilken hund som helst tycker jag. Beror ju dock på hur mycket du tänkt stimulera hunden mentalt?

Kangalen är ingen bruksras, utan från början en herdehund från Turkiet där den vaktar flockar med får och getter. Det är ingen nybörharhund och den kan som Kuvaszen vara rätt krävande, och därför gäller det att man har en fast hand och är väldigt noggrann med socialträningen av denna ras. Det är en utpräglad vakthund som ofta trivs lika bra inomhus som utomhus (den spenderar gärna dagarna strövandes fritt på en gård eller liknande) och den är mycket självständig och smart.

Länk till fakta om Kangalen.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

EwaAngantyr
0

Tack! jag ska läsa på om kangalen!  Med en timme om dagen menar jag MINST.  Ofta går jag en timme om dagen men sedan rider och kör jag hästarna och då får förståss hunden vara med..  Men det blir ju dagar då det bara blir en timme per dag..  Om du föörstår?

Emelie
0

#11 Jo men det tror jag definitvt Kangalen skulle klara. De har bara ett himla stort behov av att få ströva utomhus, vilket jag definitivt tror att din vovve skulle få göra. Men har du haft hund förut?

EwaAngantyr
1

Ja, jag har haft riesen ( tränat räddning, lydnad och spår) samt dobermann och grand danois.  Uppväxt med chow-chow (som tyvärr är väldigt osunda idag)

Bullmastiff blir det inte även om jag gillar dem så är de på tok för stora och väldigt osunda enligt min vet.  Jag valde mellan grand danois och bullmastiff sist..  GD är någor sundare men min har fått höftprobelm och är snart 6 år.

Emelie
0

#13 Då tror jag definitivt att Kangal skulle kunna passa dig jättebra! 🙂

Mr_Si
0

13: nej okej jag såg att jag missade din storleksönskning, vid snabb uppkollning så ser jag dock att kangaler generellt är större än bullmastiffer bara så du vet :)

annat förslag som kanske kan passa är kromfohrlänern, en medelstor ras med god vaktinstinkt som verkar ha päls, tror den borde klara sig på den aktivering du erbjuder men kolla upp det närmare isf :)

vallhund
2

Tror mer på den Tibetanska mastiffen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mantissa
1

#10 Gammltråd, men kanal och anatolisk herdeund är två skilda raser

Mr_Si
0

Ifall någon annan än ts skulle va intresserad eller om ts fortfarande inte hittat sin hund kom jag att tänka på Chow-Chow som förslag:

Vaktinstinkt; Check

Inte allt för motionskrävande; Check (tror jag)

Medelstor och med päls: Check