Överaktiv hund?
Hej allihopa, har varit medlem här på iFokus länge men är inte så aktiv.
I januari ska jag få hem en bruksschäfertik som blir 3år den 25e januari.
Jag har känt henne sedan April då min flickvän äger henne.
Vi har kommit fram till att hunden trivs bäst med mig och jag ska då därför överta henne.
"Problemet" med denna lilla dam (för liten är hon, ynka 23kg) är att hon är otroligt överaktiv.
I nuvarande hem får hon inte riktigt den mentala stimulans hon behöver pga min flickvän har fler hundar som får den tiden.
Jag hade henne hemma i helgen för att se hur hon beter sig med min katt och min lösgående kanin.
Inga problem! Katten körde över henne totalt och kaninen spärrade jag in lite i en större hage så att hunden kunde vänja sig vid att han skuttade runt.
(Litar inte riktigt på att hon inte tuggar på honom då hon fick tag i ett kaninskinn jag har hemma och den slickade och naffsade hon mycket på)
Jag betedde mig som om hon alltid varit hos mig, körde mina regler (t.ex vänta snällt och tyst vid dörren när man ska in/ut, vänta på varsågod vid utfodring osv, basic helt enkelt som hon inte riktigt är van vid) och gick mina älskade långpromenader med lättare mental stimulans.
Jag utmanar henne mentalt genom att ställa lite krav på henne.
Men hon kan INTE koppla av såvida hon inte är avskiljd från mig.
Tex. kompostgaller mellan hall och mitt vardagsrum.
Är hon i hallen och jag i vardagsrummet är hon knäpptyst och lugn men är hon fri med mig så är hon pipig, pratig, springer runt och vet inte riktigt vart hon ska ta vägen.
Varför gör hon så? Trots att jag ber henne gå och lägga sig.
Att sitta och vänta i 2min på bussen är det jobbigaste hon vet, hon kan INTE sitta stilla så länge.
Hon har inte fått någon passivitetsträning alls.
Hon är från början en hundgårdshund som min flickvän tog över vid 10mån ålder.
Hon var rädd för ALLT. ALLT.
Nu är hon trygg i det mesta, förutom att hon inte kan slappna av vid t.ex väntan på buss eller dyl.
Även efter tuffare mental stimulans är hon sådanhär.
Piper, skriker, gapar och försöker hoppa på mig.
Kan inte gå i koppel heller, går alltid lös hos min flickvän.
Jag tror på positiv förstärkning och tränar så med henne i koppel.
Men hon skiter fullständigt i mig.
Hon tycks inte ha "arbetslust", hur rolig jag än är.
Hur mycket jag än lockar och fjantar mig.
Hon ser knappt på mig ens.
När jag blir tråkig så kommer detta pipandet, gapandet och hoppandet igen.
Samma när man kommer in från promenad, VARJE gång tror hon att hon ska ha mat.
Springer runt i lägenheten och skriker såfort jag släpper henne.
Ska börja klickerträna när hon kommer hem till mig.
Det kanske ökar motivationen?
Min nu avlidna schäfer var helt tvärtom.
Lugnet själv så jag är inte ett dugg van vid sådanthär.
Tur i oturen är att jag är väääääääldigt tålmodig.
Hur ska jag göra?! :C
Skulle kunna skriva mycket mycket mer men min lunch börjar nu.
Fråga gärna så svarar jag så utförligt jag kan!
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Hennes MH är rent av pinsamt dåligt också.
Här har ni det, hon har dock mognat otroligt mycket efteråt och vi har tänkt göra om det.
1a.Kontakt hälsning :
31b.Kontakt samarb. : 2
1c.Kontakt hantering: 1
2a.Lek 1 leklust : 2
2b.Lek 1 gripande : 2
2c.Lek 1 grip/dragk : 1
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 5
6b.Överr. hot/agg : 1
6c.Överr. nyfikenhet: 1
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 3
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 2
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 5
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt : 1
9a.Lek 2 leklust : 1
9b.Lek 2 gripande : 1
10.Skott : 2
låter som att du har fått en riktig huligan på halsen! 😉
du skriver att du "utmanar" henne genom att ställa krav, är du säker på att hon har förstått vad som förväntas av henne och vad följden av rätt/fel beteende blir?
hur aktiveras damen? hur ser en normal dag ut?
HAHA skojar du eller? ;)
Umaningarna är egentligen simpla men otroligt svåra för henne, sitta stilla vid påtagning av halsband/väntan på mat/jag öppnar dörrar osv.
Hon tycker det är såååååååå jooooobbigt.
Speciellt om jag t.ex går två kliv ifrån henne för att t.ex ta en bajspåse från hatthyllan när vi ska gå ut.
Noll tålamod.
Hon vet ju vad sitt och "stanna kvar" betyder.
Vilket är vad jag använder vid de tillfällena.
När hon gör fel så ignorerar jag henne och sen sätter henne tillbaka.
Gör hon rätt så är jag glad och ger godis när jag lyckats med det jag tänkt göra.
Men samtidigt ska hon inte tro att "Braaaa" eller godis betyder att hon ska va hysterisk igen.
Tänker köra med att ta på henne halsband och koppel + skor o jacka på mig som om vi ska gå ut men inte gå ut.
Ta bort den där hysterin från att Halsband + koppel = UT UT UT UT
Hos min flickvän ser en normal dag ut ungefär såhär:
Promenad morgon. Noll aktivering, ca 20min.
Promenad lunch. Noll aktivering. ca 15min.
(flickvännen jobbar)
Promenad middag, lättare parkourträning imellanåt, ca 1h.
Kvällspromenad, ca20min.
Faaasen vad tråkigt det där lät. Inte tänkt såhär.
Hos mig får hon 30min - 1 timmes promenad på morgonen med parkourträning.
30 min lösgående promenad vid lunch (mamma tar ut henne då jag pluggar)
Eftersom hon drar i koppel och mamma har en skadad axel/rygg så får hon gå lös.
Middag, 1timme med parkour (vovven älskar det så jag kör på det) och koppelträning.
Kväll: 30min promenad, koppelträning.
+ passivitetsträning inomhus då och då under dagen.
På helger får hon mycket längre promenader.
Kommer gå en kurs i spår med henne till våren, vilket hon älskar.
Lydnad blir svår eftersom jag inte hittat hennes motivation till det.
Hur länge har du haft henne hos dig nu? Det låter som hon har väldigt mycket överskottsenergi då hon inte fått arbeta som hon ska. Det tar tid att få en så stressad hund lugn igen du får nog ge det några veckor iallafall.
Gör allt långsamt och belöna henne när hon tar det lugnt och inte stressar upp sig. Hon måste vänja sig vid hur allt funkar hos dig och om hon är uppe i varv och springer runt så ta henne dit du vill att hon ska ligga och se till att hon ligger där tills hon slappnar av. Det kommer ta långt tid i början men allteftersom hon lär sig hur det funakr så kommer hon veta att där man blir ombedd att ligga där ligger man och slappnar av.
Codeavalone.blogg.se
#3 som du själv säger, "Umaningarna är egentligen simpla men otroligt svåra för henne, sitta stilla vid påtagning av halsband/väntan på mat/jag öppnar dörrar osv" - du anser dem som enkla men hon tycker inte det. hon har ingen grundträning som du beskriver så ha tålamod, gör dessa övningar ofta och men varierad svårighetsgrad, så hon börjar betrakta dem som en normal del av vardagen! jag tror också att hon kan lugna ner sig med tiden nu när du har satt igång henne med motion och rutiner :)
Hon har inte flyttat till mig ännu, det kommer hon göra någon gång under januari.
Hade henne hemma nu i helgen för att se hur hon reagerade på min katt och kanin.
Passade då lite på att visa henne vad som gäller här hemma så att hon inte nästa gång kommer och kör full virelvindstyle igen.
Hon anpassade sig relativt fort även om det var jooooobbigt imellanåt.
Det är precis så jag gör, lägger henne där hon ska ligga för att "coola ner sig".
Hon klarar det under ca 2min OM jag inte går iväg utom synhåll, då kommer hon smygande efter.
Tack!
Yes, såklart ska allt göras i hennes takt, kan ju inte förvänta mig 100% framgång direkt.
Hon kommer även att få följa med till stallet de dagar jag är där, vilket kommer innebära en hel del motion i varierande terräng då jag alltid är ute i skogen med hästen.
Även det blir ju övning för lydnaden eftersom jag inte kan "ta tag" i henne på samma sätt som om jag haft henne kopplad eller lös vid promenad.
Och som tur väl är så är min 26åriga tant van vid "jobbiga" hundar då min förra schäfer tyckte att man skulle valla hästar och sedan skälla öronen ur dem. :P
Här ser man ganska tydligt personlighetsskillnaden på min fd schäfer och då denna "virvelvind".
Min fd var mer "laidback" och tog dagen som den kom attityd medan den nya är "AH JAG SKA GÖRA ALLT OCH VARA ÖVERALLT HELATIDEN".
Det "roliga" i det hela är väl att den gamle var mer åt det barnsliga hållet då han jämt skulle leka med alla, medan hon totalignorerar allt.
Lägg in lite nosarbete typ spår, sök eller upplet ett par dagar i veckan så hon blir lite utmanad!
Det är tanken när hon flyttar hit.
(Hon bor inte hos mig än)
Låter som mestadels stress. Genom tydliga gränser mellan aktivitet och vila och tydliga rutiner tror jag stressen kommer släppa allt eftersom. Nosarbete och fysisk motion tror jag skulle göra under.
Testa klickerträning för att träna in tålamodet successivt så tror jag du kommer få bra respons, annars riskerar du bara mer stress av frustration.
Lycka till. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det låter som du beskriver min hund! Hon låter exakt som henne. Jag har fått stora framsteg genom att motionera henne mer fysiskt, alltså springa eller cykla med henne. För hon blev stressad av alla lydnadskrav, och behövde få ut all frustration utan att tänka så mycket, så motionen var en sån sak som gjorde henne mer tillfreds.
Min hund är en INTENSIV tjej som vill att allt ska gå fort, och förstår hon inte ett moment så bryter hon ihop och går upp i stress. Så när du tränar, träna max 20 min klickerträning - för jag tycker klickerträning gör att dom får förtroende på sig själva att dom kan lösa problemet och blir tålmodigare! Och kör hellre ofta, typ varannan dag. För hon måste få vila hjärnan också och lära sig slappna av - de får inte hända saker hela tiden, för då lär hon sig inte att bara vara lugn ett tag.
Jag håller med #9 nosarbete gör under! och fysisk motion, och de gångerna du ska träna henne mentalt tex. basic lydnad med klicker - gör de från grunden och ha inte bråttom, låt henne tänka och gör de lätt! Och fokusera på kontakt, sitta kvar i någon minut, utöka svårigheter som att du hoppar och stutsar runt henne etc när hon är mogen för de - men vänta med svårighetsökningar tills hon är lugn och tillfreds med de övningar ni gjort.
Och leken, är jätteviktig att du får in och att hon tycker du är KUL. Jag vet, jättesvårt på vissa hundar (min egna är så). Men stegvis, kommer hon tycka de om de ger dig sjutton på att vara intressant. Ta bort leksakerna, och lek fysiskt med henne - ordentligt. Latja runt och spring. Ha lite småbrottningsmatcher. Hitta något på marken, spring åt ett annat håll. Och lär henne uppskatta din fysiska beröring, så du kan klappa och smeka henne som belöning när hon gjort något bra. Detta stärker eran teamkänsla och hon tycker du är rolig att leka med.
Passivitetsträna gärna i olika miljöer, sätt dig bara ner och gör ingenting - jättetråkig träning, men väldigt nödvändig. Och säg absolut ingenting till hunden, hon får lära sig att ibland är de tråkigt, och då får man lugna ner sig och vänta!
Oj va mycket text de blev, hoppas de inte blev för rörigt 😃
Våra hundar är väldigt väldigt lika!
Tack för dina tips, det ska jag absolut tänka på!
Låter perfekt för damen men passivitetsövningarna lär bli en mardröm då hon hoppar på en, nafsar på en, piper, skriker osv osv när det är tråkigt.
VÄÄÄLDIGT svårt att ignorera henne, gör ju ont när hon hoppar mot ansiktet på en :/
Blir att man reser sig och tar tag i henne och sätter henne ner.
Dröjer inte länge förrän hon är i ansiktet på en igen.
Detta även efter en 2timmars promenad, så rastlös i benen är hon ju inte.
#11 Jag vet, skitjobbigt. Men de som händer är att hon VET att du kommer ge henne uppmärksamhet - oavsett om de är positiv eller negativ uppmärksamhet så är de i hennes synsett positivt för hon har fått en reaktion av dig. Vänd dig med ryggen bort från henne, och var ENVIS - du tar inte kontakt förrens hon är lugn. Då belönar du med kontakt/ uppmärksamhet när hon är lugn. Om de gör ont när hon hoppar, ta på dig tjocka kläder och låt henne aldrig komma så långt som upp till ditt ansikte, om du så ska gå runt i cirklar - hon får inte vara uppe i ditt ansike. Men viktigt att du inte säger något! Ignorera, och hon ska inte få någon som helst fingervink från dig. Du kommer se att de sakta kommer avta - och sen kommer hon veta exakt vad som gäller även fast hon knappt kan sitta still så gör hon de för hon vet att de krävs att hon presterar innan hon får en belöning - som i hennes synsätt är uppmärksamhet! Varför hon hoppar upp ännu mer när du tar tag i henne och sätter ner henne är för att hon är fjäskig, hon vill så gärna att du ska tycka om henne och vill nästan "be om ursäkt". Ett valpigt beteende. Så de är därför du måste få henne att förstå att de är detta ursäktningsbeteende som du inte uppskattar, och de visar du genom att ignorera.