Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 2428 ggr
Ponnybus
7

Försvarsmaktshundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en schäfertik som vi övertagit från försvaret efter fodervärdstiden då hon inte hade riktigt det som krävdes vid testerna. Hon är född Januari 2011 och heter Gabba, kom till oss när hon va 8veckor.

finns det fler där ute med dessa hundar, hur går det för er? Vad används hundarna till? och hur tycker ni dom är f.ö?

Flubben
2

Jag har också en FM-hund! FM Gogo. Hon fyller två år den sjunde oktober och är just nu inne i en monsterfas ;) Men det går bra. Tanken är väl att vi ska satsa på att spåra mest men vi testar det lite allt möjligt dock är allt är lite lagt på hyllan då jag hr en ryggskada för tillfället.

Nackdelen med Gogo är att hon inte är lika på i träningen som jag kanske vill, och inte lika intresserad helt enkelt som jag är. Men vi jobbar på det ;) Det är min första schäfer och jag hade väl väntat mig mer energi och arbetsvillighet än vad det är just i henne men det är samtidigt ganska skönt att inte ha en hund som klättrar på väggarna efter två dagar som inte är fyllda med aktiviteter.

Jag tog över henne när hon var 14 månader ungefär för att fodervärdarna innan separerade och kunde därför inte ha kvar henne. Tanken var från början att jag inte skulle behålla henne utan var sig om hon klarade testet eller inte så hon inte följa med mig hem igen men så blev det inte ;) Hon klarade inte testet men jag kände att det ändå klickade bra mellan oss och att hon inte skulle behöva flytta en gång till. :)

dundeer
3

Jag har haft 3 FM hundar och jag ÄLSKAR dom, Alla 3 har varit helt olika men ändå så lika :) 
tyvärr var 2 av dom tvungen att avlivas innan 1 års ålder pga väldigt dåliga höfter och en av dom flyttade ner till min pappa då han var väldigt stressad att bo i lägenhet i stan! :)

Hade bland annat #1 Gogos Syster Godzilla! :)

exitingsvillemo
0

vad var det som gjorde att era hundarna inte gick igenom försvarstestet?

Flubben
1

#3 Min hund var för feg och hade kvarstående rädslor. Vilket inte gör något i vardagen för mig men tror inte FM vill ha en hund som inte kna sluta vara rädd för trädgårdstomtar ;)

Jag filmade testet:

http://www.youtube.com/watch?v=0iQbVUt4FW0

dundeer
0

min hane var för stor och var omogen (tog han som omplacering). men han gjorde ett jätte fint test!

exitingsvillemo
0

#4 #5 aha, ok =) Inga större "fel" alltså.

Ponnybus
1

Min tik fick avslag då hon inte va tillräckligt på och lite omogen, annars jättefina ord. Förrättaren sa att hon skulle behöva ett halvårs träning och inte dom två månaderna dom har att ge innan hunden ska ut i jobb. Men jag är glad, vi har en trevlig hund hemma och hon vaktar matte till fullo ;)

Anibaz
0

Vet ni på ett ungefär hur många hundar som går igenom testen?

Flubben
0

#8 Jag har för mig att jag har hört att det är ca 30% men jag kan ha fel också.