Belönings godis.
Som nybliven ägare till en liten underbar tax är jag nyfiken på vad ni använder för godis när ni tränar era hundar? Finns det något bättre eller sämre? Självklart förstår jag att bitarna ska vara små eller delningsbara.
Så vad använder ni för godis när ni tränar?
Anna och taxen Max
Jag använder godis som är 100% animaliskt, så som planet pet, egentorkat kött/lever och rått. Annars taggar han mest på leksakbelöning och jobbar bäst för det.
-
Använder också framförallt planet pet, hjortpinnar och annat naturtugg/godis. (ibland slinker det självklart in andra sorter också, och då är det viktigaste att det inte innehåller socker eller för mycket spannmål). Annars gör jag som Suger Mist och använder leksak, då det funkar allra bäst på min lilla fjant :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag försöker att inte använda så mycket godis på mina hundar eftersom jag upptäckt att de blir ofokuserade och bara är ute efter godisen och inte vill träna för att få den.. kanske ligger de i att jag belönat för mycket med godis, jag vet inte men jag försöker hålla mig till rent godis med så mycket kött som möjligt i.. :) Dock ska jag nog börja klickträna istället, känns nyttigare :)
#3 Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men hur menar du att det blir nyttigare? Att du ska belöna med exempelvis leksak efter klicket istället för godis? 🙂
- Mvh Emma
# 3 Vad menar du med nyttigt? Det är inte klicket som är belöning utan klick betyder belöning.
-
Ja, exakt! Men det är nog bara för att mina hundar fått för mycket godis.. Min älsta son(sex år) älskar att träna vardagslydnad med hundarna och där kan det bli mycket godis.. med nyttigare så menar jag så klart beröring, belöning i form av tonläge/uppmuntran, etc.. ska börja träna med klicker..
Brukar ta bitar av hennes mat oftast :)
Jag brukar oftast lägga träningspassen runt morgon och eftermiddagar och ger hunden hans mat vid träning istället för att äta ur skålen. Naturligtvis får han ibland maten i skålen för att han ska få vara lite ledig och så 🙂
Ibland när jag tränar så använder jag även skinkost som belöning, det är extra gott för min vovve och det blir samtidigt lite omväxling med belöningen 🙂
#8 väldigt bra idé! Tyvärr går inte det här. Han tränas med jakthorn vid mat. Jag fick en prov påse när jag vaccinerade honom som jag använder inomhus som träningsgodis. Utomhus duger det inte :p
Anna och taxen Max
Kattmat! Perfekt storlek och jättesmaskens! En liten påse räcker rätt så länge med. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag varvar en del, vanligtvis blir det något "torrt" vid promenader, antingen ngt köpt godis eller så tar jag med mig torrfoder ut som jag har just för sådana lägen då de annars käkar färskfoder + annat gojs man inte vill ha i fickan. Ofta har jag ingenting med mig.
Vid annan träning kan det t ex bjudas på halvtorkad blodpudding, leverpastej, korv, köttbullar, bacon, skinka, kalkon, pannkaka, stekt kyckling etc etc. Tycker det är rätt kul att variera!
Vid spåret kan jag t ex ha en burk med mjuk kattmat eller en burk med kycklinghjärta utlagt. Poppis!
Antingen använder vi Lick Treat eller något torkat kött som vi delar i lagom bitar.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se