Sveriges sämsta tjänstehund?
Diskuterats en del på ett hundforum på facebook om detta klippet. Vad tycker ni? Jag är då i alla fall inte speciellt imponerad av varken hund eller förare :)
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article15500.ab
Föraren är ju "dum i hela huvet"… lol
#1 haha ;)
Vad var fel o vad skulle dom gjort då?
Räknar till 13 slag med batong varav flertalet med "dubbelhandsfattning". Seriöst, får de inte lära sig att sikta på punkterna som faktiskt fäller folk??🤓
o när poliser "fäller" folk så får dom kritik för det!!!
#3 hon bussar hunden på en människa som står stilla. Hunden biter inte på riktigt när han rör sig och han som inte ens verkar vara hundvan lyckas hålla fast hunden, han verkar dessutom inte vara nykter. Allt annat än imponerade från både hund och förares sida.
Men det kanske är hunden o förarens första ingripande. Jag tycker folk är så jäkla snabba på att döma.
#3 Jag håller med i vad #6 skriver…
Poliskvinnan verkar helt ha missbedömt situationen, får utbrott och börjar skrika vilt åt killen utan att killen fattar någonting, och vips så är hunden i armen på honom. Sen kan man ju diskutera huruvida den där mallen öht är lämplig, men jag tyckte även hunden hade lite: "Wtf?" - attityd över sig, eller så är den helt enkelt en dålig tjänstehund.
Jag har aldrig förstått varför man ska bussa en hund på en buse som står stilla och som dessutom står och pratar lugnt med polisen och inte avger några hotande kroppsliga signaler.
Jag anser att hon skulle försöka prata lugnt med honom och försöka prata bort hans fantasier, för det var ju så tydligt att mannen var påverkad och inte fattade vad han pratade om. Visst ska man ta alla bombhot på allvar, men man borde väl kunna ha en så pass bra analytisk förmåga som polis att man kan skilja på hot och "hot".
Jag tyckte poliskvinnan enbart signalerade rädsla och osäkerhet.
Jag tycker varken eller polisen är tja, riktigt lämpliga. Hunden "attackerade" fel och gjorde inte riktigt det den skulle och polisen får utbrott över ingen ting. Han är full, vad vill hon få ut av att killen skall lägga sig ned?
#7 Man måste ha arbetat ett par år som polis innan man antas som hundförare, o då utbildas man ytterligare. Är det hundens första skarpa läge så skall en mer erfaren hundförare vara med.
Men vem vet, kanske både hon o hunden hade PMS?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Ska man jobba i tjänst tillsammans med en tjänstehund så ska man inte göra så grova fel som de gör i klippet, dessutom är hunden i mina ögon helt olämpad för de jobbet.
Citerar ur Martin Marmgrens debattartikel; "Man får och bör kritisera polisen. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag. Men hat är en annan sak."
#12 Bra sagt av honom!
Nej det är ju bättre vi har poliser som skjuter först samt hundar som strimlar människor.
Men det är sommar o ingen av oss vet om dessa två är färdigutbildade. Kan vara så att de går utbildning o var tvungna att hoppa in nu i sommar pga att de ordinarie poliserna vill ha semester. Så funkar det ju överallt att folk under utbildning får praktisera på sommaren. Säger inte att det är så men kan vara en förklaring.
Men tycker det är fantastiskt att det finns så många på detta forum som exakt vet hur en polishund ska vara o hur utbildningen är.
#14 Ja väldigt konstigt att de finns en del här inne som har koll på tjänstehundar. Eller? Gripandet var katastrofalt av både förare och hund och det finns inga ursäkter.
Nej så fungerar det inte överallt, det finns lagar o förordningar som styr vissa yrken/tjänsteområden, oavsett när på året arbetsuppgifterna utförs. En med kand utför inte akut kejsarsnitt för att gynekologen är på semester, inte heller får undersköterskor utan särskild delegering dela medicin. Vaktmästarn tvingas inte hoppa in som flygledare o pursern behöver inte agera semesterpilot.
Reality check?
Tycker inte heller det vart bra gjort, mest av handlern (men vet ej sa mycket om polis hund traning). Om hunden inte passer ses det val tidigt och den ar sedan inte tillaten I tjanst? Dom tranar vall hur man ska hantera ngt sant ocksa?
#14 Att Stockholms tingsrätt tagit upp ärendet och poliskvinnan nu misstänks för misshandel/övervåld samt är plockad ur yttre tjänst för utredning kan ju skvallra om att hennes beteende inte varit lämpligt.
#18 Visste jag inte, kanon bra! Förstår inte ens hur hon kunde bli polis -.-
#19 Det har stått en hel del + att Stockholm LokalTV tagit upp det. Bara lite jag hittar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17195122.ab
http://www.metro.se/stockholm/polis-slog-berusad-man-med-batong/EVHmgl!pZ8OZ9zgILtMI/
http://www.expressen.se/nyheter/polis-misstanks-for-brott-efter-batongslag/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5601349
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/polis-misstanks-for-misshandel_8376032.svd
#20 Tack så mycket! Ska kolla igenom det :)
inte för att vara "den som är den" men.. Min Bearded collie som inte ens är "utbildad" inom Ipo, kan gripa bättre …
Menmen.. Somsagt de kanske var nya inom tjänsten ? Helt värdelöst gjort både av förare och hund..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#22 Det är möjligt att dem är helt nya men fortfarande ingen ursäkt, förstår inte hur det kan gå så värdelöst är nästan komiskt hur dåligt handlat de är av förare.
Jag blir på riktigt mörkrädd av det jag ser.
Hunden har naturligtvis ingen skuld i detta (det är inte hundens fel att den är illa tränad), men föraren handlar helt klart mycket olämpligt på flera punkter. Jag är inte polis, men så mycket vet jag att du som polis ska hålla dig lugn och sansad så långt det är möjligt, och det särskilt i hantering av berusade människor!
Batongen ska endast användas när det är befogat, vilket jag inte kan se att det är en enda gång i klippet. Killen blir biten av hunden i skrevet, klart att han börjar dra sig undan, det är ju på ren reflex! Hur kan hon tro att han ska bli lugnare av att hon dessutom börjar puckla på honom med batongen!?
Att polisen höjer rösten som hon gör och uppvisar ett så aggressivt beteende tidigt i diskussionen kan ha triggat hunden att bita vid fel tillfälle. Det kan mycket väl vara en ung och orutinerad hund, det vet vi inte.
Men seriöst, vem f-n vill lägga sig ner med en rabiat polishund efter sej som bits, och därutöver en jävla bitch till snut som vrålar och attackerar en med batong???
#24 Ingen har lagt skulden på hunden MEN det är inte en bra tjänstehund och det är verkligen inte rätt tränad heller. Så en otroligt usel förare + en feltränad ej lämplig tjänste hund var ingen hit. Hoppas verkligen att både hon och hunden tas ur tjänst.
Nu har vi ju inte fått se tidigare diskussion mellan dessa personer, men det hela känns väldigt dåligt agerat från hundförarens sida. Vad jag faktiskt reagerar på - om nu mannen inte betett sig riktigt som ett våldsamt praktarsle innan det började filmas, vilket vi ju inte vet (ser dock ut som att mannen har blod på tröjan, vilket inte tyder på en helt lugn utekväll) - är att ingen reagerar där och då. Man ser en kvinna vifta lite med handen á la "Ähh, sluta filma", ambulansen backar undan, en man går lite sakta efter dem medan poliskvinnan pucklar på, etc. Först när det kommer ut på sociala medier så blir reaktionen stor.
Oj, till och med jag (som inte har någon större erfarenhet av tjänstehund) ser hur fel dom gjorde… Ska förare och hund ut i tjänst ska dom kunna sina grejer, det ska inte vara första gången för dom då dom tränat tidigare. Hunden ser väl inte direkt skillnad på träning och allvar?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker inte hund gör nåt speciellt fel det är ju polisen som absolut inte ska jobba med hund. Tycker hunden gör det den blir tillsagd och göra, och sen lägger sig ner. Hon egga ju hund hela tiden och sen släpper fram hunden samtidigt som hon tar fram batongen klart det blir ett skarpt läge för hunden om föraren skriker och är aggressiv.

Fast en tjänstehund tränas inte i IPO, utan i tjänsteskydd vilket är två helt skilda saker.
Och hur menar du att din beardis skulle gripa bättre?
Tror faktiskt att den skulle ha lagt benen på rygg och dragit åt precis andra hållet om en buse kom fram och krävde närstrid.
Hunden i filmen verkar vara till åren, vilket kan förklara att den inte är lika het på gröten längre. Den behöver inte alls vara felaktigt tränad som många av er säger att den är, vad utgår ni ifrån då liksom?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#29 +1, minst!
Undras hur många beardisar tagit någon titel i någon skyddsport? Hur många har ens genomgått MH/BPH?
Tyvärr lever de flesta hundägare i villfarelsen att deras hundar skulle skydda dem om de blev anfallna, de verkar inte förstå vad innehavet av en sådan hund innebär. Jag har haft 2 o båda har varit väldigt farliga för min omgivning om jag inte haft kontroll över dem.
Jag håller med föregående om själva händelsen.
Har själv haft en hund som gått i försvar för mig, en golden desutom. I vardagen skulle nog många tro att hon aldrig skulle göra något mot någon. Men som sagt hundar känner skillnad på allvar och träning, definitivt- allt handlar om förarens känslor och sinnestämning. Hundar är trots signalkänsliga djur, inte alla men de flesta framförallt vallhundar.
#31 Ja o de flesta springer hem med svansen mellan benen i skarpt läge.
Bara en fraga till #32 - Om en hund forsvarar mig mot andra hundar (alltsa attackerande hundar ar annars jatte social osv) skulle hon da kanske forsvara mig mot manniskor? Eller tycker du att det ser pa manniskor pa ett annat satt? Har undrat pa det ett tag.
#33 Ingen aning faktiskt, men jag gissar att försvara mot hundar är betydligt troligare att den gör, utan att för den skull försvara mot människor.