Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 1251 ggr
Patriszija
0

Tips/hjälp med positioner mm.

Hej!

Den 6 oktober skall jag och vovven köra vår första rallylydnadstävling. Är supernervös och på senaste träningen gick det verkligen urdåligt..
Jag behöver en del tips på hur jag skall få till hans positioner då han gärna sätter sig eller går en bit ifrån mig. Han är även lite "seg" ibland , han gillar inte direkt någon form av mat eller godis heller haha, så lite svårt att motivera honom ibland.
Har en film från en träning som gick ok men behöver mer konstruktiv kritik och tips/pepp känner jag :).

http://www.youtube.com/watch?v=3Ts6SxpditY

BettySue
0

Snyggt jobbat! Hur lärde du in fotgående? Ibland kan det hjälpa att snabbt repetera grunderna igen. Något som fungerar för mig och min hund är att dra ner tempot rejält, då hon håller en bättre position vid lägre hastigheter, och sen klocka/berömma när hon håller en bra position. I svängningarna kan du pröva om du kan hålla handen vid din sida, och inte sträcka ut den, då lär han inte flytta sig ut lika mycket. Se om du kan lära honom att hålla fokus på hur du går, istället för att följa handen. Jag tror nog han kan det, handen är bara där som extrasäkerhet ;)

Patriszija
0

Tack! Ja handen är något jag lärt in nyligen för att få till bakdelskontroll. Jag minns inte exakt hur han lärde sig fotgående då han alltid varit följsam och duktig haha, har aldrig behövt göra speciellt mycket men nu när man ska finslipa märker jag ju att vi missat en del. Han håller sig gärna en bit ifrån mig även då han sätter sig och jag tror att han kanske kan vara rädd att jag ska snubbla på honom eller trampa kanske? Ska försöka träna på att han ska hålla koll på hur jag går (mitt ben typ) och hoppas att det sitter någorlunda till den 6e :)!

BettySue
0

Jag gjordee samma "fel" med minhund. Jag tränade in fotgåendet slarvigt, och sen blev det maassa att finslipa :P försiktig med att ändra för mycket, nu när det är så kort tid kvar, så om du märker att han blir förvirrad, sluta träna det nya och fortsätt som ni gör nu, för det ser bra ut! Annars, börja från början med inlärningen, på ett petigt sätt ;) börja med att bara ta in honom i platspositionen, nära ditt ben genom att locka honom dit med godis eller leksak i handen tex. Eftersom han inte vill sitta nära, tänk på ditt kroppsspråk. Lutar du dig över honom när du ska få in honomi fotposition? Det kan mycket väl göra att han inte vill sätta sig nära. Använd gärna en targetsticka, så blir det lättare för dig att hålla en bra kroppsposition. Beröm massa varje gång han sätter sig lite närmre dig. När det ser bra ut, börja ta ett steg, gärna ministeg, och beröm såsnart han följer med i en fin position. Bygg på när du ser att han förstått vad du vill. Använd riktigt gott godis eller fantastisk leksak. Gärna köttfärs, kyckling osv. Detaljer kan vissa hundar tycka är tråkiga, så det gäller att motivera riktigt bra! Lycka till :)