Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntövrigt
Läst 12382 ggr
Nikkis
0

Raslek: Eran topp/botten 5 lista

Tänkte att det vore lite kul med en liten "lek". Cool

Vilka 5 raser har Ni som ni skulle vilja ha och vilka 5 ni ALDRIG i livet skulle vilja ha, om ni så fick betalt för det?Tungan ute

Gör nu en lista och motivera också era val. Ni får givetvis välja mellan ALLA raser i världen, bortsett från den ras man själv redan har. ;-)

Jag själv svarar när jag funderat lite noggrannare. ^^

[Wolverina]
0

Skojigt skojigt Skrattande
Börjar med Botten Tungan ute

1. Bulldog
  2. Basset Hound
  3. Mastino Napoletano
  4. Shar-Pei
  5. Nakenhund och då menar jag dom som är helt nakna!

Och nu till Toppen Skrattande

1. Berger Picard
  2. Pudel (Stor)
  3. Schäfer
  4. Podenco Ibicenco (Sträv)
  5. Czeskoslovensky Vlcák (hmm osäker)
Nikkis
0

Ja Tack!

1) Holländsk Herdehund, korthår

Anledning: En bruksras jag tycker väldigt mkt om.

2) Storpudel
Anledning: Gillar deras mentalitet (de stabila hundarna) och hur käcka samt mångsidiga de är. Älskar dessutom pälsen.

3) Faraohund
Anledning: Åh wow, unika hundar det är helt enkelt…

4) Golden retriver - endast jaktavlad
Anledning: Gillar deras attityd och mentalitet, likaså dom är väldigt mångsidiga gällande användningsområde.

5) Dvärgpinscher
Anledning: Ska jag ha en liten hund så är det en stabil och käck DP! ^^

Nej Tack!

1) Mastino Napoletano (och typ alla mastiffer med massa hud. )
Anledning: Inte alls min typ av hund och hälsan är i total botten.

2) Ovtjarka (alla typer)
Anledning: Säger väl sig självt?

3) Eng. Bulldogg (och alla andra plattnosar)
Anledning: Otroligt ohälsosam och missbildad ras som jag vägrar sponsra.

4) Collie, främst långhår
Anledning: Mentala skräp och pälsvården

5) Mexikansk Nakenhund
Anledning: Tilltalar inte mig någonstans och de är samt ser äckliga ut… Kan klappa mig själv om jag vill känna en massa hud, haha!

Sophie&Segra
0

Ja Tack!

• Border Collie
  • Finsk Lapphund
  • Australian Cattledog
  • Holländsk Herdehund, Långhår
  • Pumi

Nej Tack!

• Schnauzer, alla varianter.
  • Nakenhundar/hundar utan päls.
  • Pitbull.
  • Alla plattnosade raser.
  • Alla raser med massa överflödig hud.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Cerrolyn
0

Botten listan:

1. Nakenhundar med eller utan päls. Gillar dem inte utseendemässigt. Vet ej hur de är mentalt.

2. Pikingnes/trubbnosiga. Jag vill inte ha en hund med andningsproblem. För mycket päls för mig också.

3. Mastiff. För stora och för mycket hud.

4. Pudel/alla storlekar. Gillar inte pälsen eller att de är så envisa. Ska vara lite svåra att träna då de inte gillar repetioner.

5. Golden. Japp, ni läste rätt. Jag tänker aldrig mer skaffa en golden eller retriever igen. Rasen passar mig helt enkelt inte, de är för "tråkiga" och mesiga och bara jamsa med.

Toppen:

1. Schäfer. Snyggare/Ståtligare ras får man leta efter. Är uppfödd med dem och ska ha en i alla fall.

2. Holländsk Herdehund, Långhår. Börjar gilla dem mer och mer, men det ska vara en långhåriga då. Kan dock rasen för lite för att kunna ge en riktigt bra motivering.

3. Kelpie. Ska jag ha en mindre hund att jobba med så blir det en kelpie. Stor hund i mindre format.

4. Bennen sennen. Vet inte varför, men jag bara älskar dem, men kommer troligen inte skaffa någon.

5. Tysk mellan spets. Den enda sällskaps hunden jag kan tänka mig. (Jag ska ha en när jag är gammal och grå. Flört)

**MVH Cerrolyn

Mosqito
0

Hm bortsett från de hundar jag själv redan har (australian shepherd, border collie) så måste det nog bli..

Jag tack! 1 Berger des pyrénées á face rase (Vackra färger, mycket energi)
2 Chodsky pes (Spenstig kropp och bra temprament)
3 Shetland Sheepdog (Härlig päls, behändig storlek)
4 Finsk Lapphund (härligt temprament, vackra)
5 Sibirian Husky (Fysiskt starka och tåliga, vacker spänstig kropp)

_(jag gillar som sagt hundar med lite längre päls, mellanstora och med mycket energi)
_
**Nej Tack! 

1 Kinesisk nakenhund (för frusen för långa vinteraktiviteter, ohälsosamt framavlad ras)
2 mops (estetiskt sett inte tilltalande, för liten, ohälsossamt framavlad ras)
3 tax (ohälsosamt framavlad ras  + alldeles för liten)
4 Boxer (för stor och klumpig, yrsig****a och dregliga)
****5 mini pincher _(ettriga och på tok för små, påminner om råttor till utseendet)

Hoppas ingen hundägare till någon av dessa sistnämnda raser känner sig stött, detta är enbart mina åsikter om vilka raser jag själv inte skulle kunna tänka mig att ha :)_**

jahadu
0

Toppen

1. Rhodesian ridgeback (underbara!)
2. Korthårig vorsteh (bra jakthund)
3. tax (alltid älskat)
4. Dalmatiner (trevlig gårdshund som funkar till både sällskap och arbete)
5. Släthårig foxterrier (fina)

Botten

Kan inte komma på nån lista, men ALLA hundar med intryckt nos, massa rynkor och annat knasigt.

Naiz
0

Botten:

• Labrador (dryga dreglande matvrak)
  • Skotsk terrier (jobbiga)
  • Dom flesta strävhåriga raserna (gillar inte pälssorten)
  • Pinscher, i alla storlekar ("tonårshund", inget för mej)
  • Nakenhundar (tycker dom är rätt fula och inge trevligt med en hund utan päls)

Toppen:

1. Amstaff (riktigt vacker och trevlig ras)
  2. Greyhound (har jag redan)
  3. Czechoslovansky vlak (kan inte extremtmkt om rasen men jag tycker den är SÅ vacker)
  4. Grand danois (Vackra hundar, imponerande storlek (dreglar dock en aning för mkt :p))
  5. Sheltie/Collie (Gillar utseendet och psyket, dock lite för mkt päls :))
sofiabruse
0

Ja tack!:
1. Dvärgpudel (Skulle vilja ha en hund där man har päls att jobba med :) Och en bra allroundhund!
2. Rohdesian ridgeback (hade en sån innan ett kort tag men var tvungen att lämna tillbaks den till uppfödaren :()
3. Faraohund (ligger varmt om hjärtat)
4. Stafforshire bullterrier (Mångsidig och rätt storlek ;)
5.Dvärgschnauzer (Svart/silver, samma sak här, bra allroundhund och med päls man kan jobba med)

Nej tack!
1. Puli (nog en av dom fulaste hundraser jag vet!)
2. Mexikansk nakenhund (De jag har träffat har inte varit så trevliga och dom tilltalar inte mig)
3. Mastino Nepalitano (Ser hemska ut och dreglar och har för mycket hud för min smak!)
4. Ovtcharka (Alla raser, Säger sig själv?)
5. Sheltie (väldigt fin hund, men skäller för mkt för min del)

Fridaaaa
0

Toppen:

1. Sankt bernhard
    Anledning: Har en nu, stormförtjust i rasen!
  2. Schäfer
    Anledning: Uppväxt praktiskt taget med schäfer, älskar schäfer. Speciellt svarta och långhåriga ;)
  3. Bostonterrier
    Anledning: Små charmiga hundar, livliga, definitivt en ras jag skulle kunna tänkta mig
  4. Mops
    Anledning: Små, söta, lagom aktiva:)
  5. Berner sennen
    Anledning: Stormförtjust i denna ras. Söta, härliga, livliga och underbara:)

Botten:

1. Nakenhundarna
    Anledning: Tycker alla sorters nakenhundar är så fula, plus att det krävs en massa extra t.ex kläder, solkräm på sommaren mm. Nej tack:P
  2. Ovtcharka
    Anledning: Inga pålitliga raser över huvudtaget
  3. **Pudel
    **Anledning: Aldrig gillat pudel, vet inte varför:)
  4. **Pinscher, doberman och rottweiler
    **Anledning: Inga raser för mig, för skarpa och "envis".
  5. **Pitbull & Amstaff
    **Anledning: Har inget emot dem så, dem passar bara helt enkelt inte mig över huvud taget.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KvirrZ
0

Toppen

Shetland sheepdog
En ras som skulle passa mig, då i färgen bi-merle eller ev. s/v.
Kelpie
En mindre arbetande hund som tilltalar mig.
**Grand danois
**En ras jag skulle kunna tänka mig om jag hade ett liv som passade en jätte Tungan ute
**Berger des pyrénées à face rase
**Ännu en mindre arbetande hund som verkligen tilltalar mig.
Collie, korthår.
Väldigt förtjust i rasen. Då i blue merle.

Botten

Mexikansk nakenhund
Tilltalar inte mig.
Eng. bulldog
Nej tack.
Ovtjarka
Nej tack.
Mops
Nej tack.
Saarloos wolfhond
Inte min typ av hund, inget som passar mig.

- Mvh Emma

Heru
1

Toppen:

Border collie, En arbetande ras som jag troligtvis satsar på i framtiden

Aussie, samma anledning som bc

siberian husky, tja..inte för jag skulle vilja hålla på med drag, men utseendet tilltalar mig!

Faraohund, helt otroliga hundar!

Rodesian ridgeback, vem skulle säga nej?

Botten

Chihuahua, om jag vill ha en råtta skaffar jag mig en råtta.

hundar med intryck nos. på grund av andningssvårigheterna'

lhasa apso, vi har ju två själv.. men kommer aldrig att skaffa mig en till!

Grand danois OTROLIGT FINA! men inte nåt jag skulle kunna klara av.. storlek, pengar, hälsan m.m

yorkshire terrier. hemska minnen..^^

Mvh
Helena >.<

Heru
0

Toppen:

Border collie, En arbetande ras som jag troligtvis satsar på i framtiden

Aussie, samma anledning som bc

siberian husky, tja..inte för jag skulle vilja hålla på med drag, men utseendet tilltalar mig!

Faraohund, helt otroliga hundar!

Rodesian ridgeback, vem skulle säga nej?

Botten

Chihuahua, om jag vill ha en råtta skaffar jag mig en råtta.

hundar med intryck nos. på grund av andningssvårigheterna'

lhasa apso, vi har ju två själv.. men kommer aldrig att skaffa mig en till!

Grand danois OTROLIGT FINA! men inte nåt jag skulle kunna klara av.. storlek, pengar, hälsan m.m

yorkshire terrier. hemska minnen..^^

Mvh
Helena >.<

[plex]
0

kom ba på 3 på varje dock

Jag skulle kunna tänka mig att ha:

Malinois

HH kh

JRT

Kommer inte på fler, hehheh

Inte:

ACD

BC

Alla raser utan nos

pallar inte förklara varför heller!

SamanthaJones
1

Ja Tack!

1) Beligisk vallhund, malle eller groenendael.

Trevlig Bruks hund som passar till det mesta. Aktiv och skärpt

2) Kelpie och Lancashire Heeler

Behändig storlek. Allert och vaken ras

3) Dobermann

Skärpt hund som gör sig bra inom IPO och Lydnad, inte för att jag tränar IPO men ändå :P Vacker är den oxå

4) Beauceron

Trevlig hund med ett underbart temperament, om man hittar en stabil. Finns dock mkt skräp.

5) Holländsk herdehund

Sjukt vacker och en ras som jag tror kommer bli riktigt bra bara vi får in lite roligare och bättre linjer. Hade jag tyckt rasen kändes säkrare så hade den hamnat högre upp :)

Nej Tack!

1) Alla i kategori 9

Små, inte idealiska att arbeta med.

2) Schäfer

BOOOOORING!

3) Amstaff/Dogo Argentino/ Pittbull osv

Tråkiga, as fula, jobbigt rykte och korkade.

4) BC

Högt,lågt,högt,lågt = stress. Däremot väldigt fina att titta på och jag hafr träffat ett par som inte var stressade nervvrak men tyvärr så är de stressade vraken i majoritet.

5) Rottis

Usch!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Nikkis
0

Vad kul att se allas svar! =D

Det var rätt intressant att läsa dina raser! =D

Jag måste få fråga hur du tänker lite bara om det är ok.

Du skriver malle eller grönis, malle förstår jag men grönis?! Dom är ju i botten av de 4 belgarna…Vill man ha en bra arbetande belgare så är det ju malle och (bruksavlad)terv som gäller.

Dobbis för de gör sig bra inom IPO? De är skärpta? Exakt vart då någonstans? ;-)

[plex]
0

Som Nikkis sa ovan, varför just malle eller grönis? Brukstervarna är betydligt "bättre" än gröninsen och liknar mallen mer.

Och dobermann och IPO håller jag inte med om. Visst finns de en del riktigt bra hundar, men det är inte många man ser i de olika skyddsgrenarna som är något att hänga på väggen…

Om man kollar resultat på dobermannklubbens hemsida så är det väldigt få som skickat in sina resultat, visst är det många som inte registrerar sina resultat där men om man kollar resultat inom IPO, BHP, SCH H, BSL, BSP, FH, BH, ZTP från 2003-2004 (senaste uppdaterade sammanställda resultat) så var det endast 31 hundar som tävlade på 2 år. Och det är inom alla dessa grenar.

Det lär ju finnas en anledning till att de flesta väljer att köpa Schäfer, Malinois eller Holländare till skyddsarbete…

SamanthaJones
1

Gillar inte tervarna något vidare, tränar ihop med två tervar o 3 grönisar och tervarna är hispiga, stressiga och helt uppåt väggarna medans grönsiarna är mer i min smak….

Sen kan jag inte skjuta under stolen med att jag tycker tervarna är ganska så fula ;) Har däremot en lite malleflicka som föddes i en tervkull med i sökgruppen och hon är underbar och reggad som terv så en terv gillar jag och som är snygg o se på ;)

Jo, schäfer o malle gör sig absolut bäst men har tränat ihop med några dobbar i IPO, eller tränat o tränat jag tittade mest på :P Så det säger jag inget om, däremot tycker jag att dobbarna gör sig bra inom IPO och att de är bra skärpa i dem, men sen finns det en del skräp ibland dem oxå. Sen är jag nog aningen partisk när det gäller dobbarna då en arbetskompis tävlar sin underbara lilla dobbeflicka i IPO och satsar på Vm så det dräjer nog inte länge förens vi ser henne där :)

Vänligen

Sofia

Nikkis
0

Oki, så mao så utgår du ifrån enstaka individer du träffat på än raserna i helhet/generellt? Samt att du går mkt efter utseendet. =P

Fast grönis och terv är ju kusligt lika(utseendemässigt) varann bortsett från färgen, sen ser ju de bruksavlade något annorlunda ut (mindre päls.)
Det är dessutom allmänt känt att grönisarna är vandrande nervvrak, eftersom de inte prestationsavlas. Finns typ två kennlar som avlar på bruksgörinsar, och båda/ena (osäker nu) finns i utlandet.

Vad är bra skärpa för dig? Vad innebär det i dina ögon?

Hoppas du inte tar illa vid dig, tycker bara att det är grymt kul och intressant att diskutera sånt här. =D

[plex]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är skillnad på terv och terv tyvärr. Brukstervar är det ofta mycket malinois i. Om du tycker dessa är fula så visst, men om man ska skaffa en brukshund så borde man prioritera mentalitet och arbetsegenskaper före utseende, och inte baserat på 2 individer ;)

Bilden är på min terv plex.

[Wolverina]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Blev oxå lite nyfiken över din lista, väldigt intressant!

Undrar lite lätt bara vad som är "roligare" linjer innom HH aveln?

Och hur kan man tycka att schäferna är tråkigt?!?!? Frågar man mig så är det den ultimata brukshunden Flört och då äger jag inte själv schäfer eller jo en halv Tungan ute

Tur att vi alla har olika smak iaf Skrattande

Sophie&Segra
0

Alltså jag blir säkert helt dumförklarad nu. Men då får så bli, haha.

Jag har alltid trott att Belgarna är EGNA raser? Alltså att det inte föds typ Tervar i en Malle kull eller tvärtom.

Och om man parar en Malle med en Terv, får valparna reggas och i så fall som vad? Är det hårlaget som avgör vad hunden blir för ras, tex Malle eller Terv?

Skäms

PetraKarin
0

#21 Det har jag också alltid trott!
Så jag lämnar ett avtryck…

Sophie&Segra
0

Ja, nu vart jag ritkgit nyfiken! Hoppas nån har något svar!

För jag läste på en kennelhemsida, kommer inte ihåg vilken.. Att det hade föds en Terv i en Groen-blablabla kull.. (kan inte stava namnet). Och att den valpen då blev reggad som Terv. Fast både föräldrarna va Groen-blablabla.

Hur gick det till liksom? För då är det ju BARA färgen som blivit knas! Haha

PetraKarin
0

#23 Ja jag får inte heller ihop det eftersom det är mer än färgen och hårlaget som skiljer hundarna åt…

[plex]
0

Om det föds en långhårig mallevalp i en mallekull så reggas den som en terv. Om det föds en tervueren i en gröninskull så reggas den som en tervueren.

Tervar efter mallar = "brukstervar"

Min uppfödare är den enda uppfödaren i Sverige som fått ta en malle/terv kull, båda hårlag föddes: http://newstory.se/litter.aspx?lid=9

[plex]
0

Ska tillägga att mallar inte kan födas i tervkullar… Den "långhåriga" genen är så pass dominant att alla valpar blir LH, dock i en mallekull kan det födas LH valpar = terv.

PetraKarin
0

#25 26 Tack för infon!
Det var verkligen intressant att veta :)

SamanthaJones
0

Plex: hur kommer det sig då att det i en tervkull föddes en korthårig terv?

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

Nu hittade jag uppfödarens hemsida: http://www.spinoys.se/

Under terv så kan man kolla in hennes hundar o där längst ner finns hunden jag pratar om..

Vänligen

Sofia

[Wolverina]
0

Det är väl för att det finns tervanlag längre bak i ledet?

PetraKarin
0

#29 Om du menar den kennelns nyinköpta valp som ligger under listan för "mina tervueren" så är det tvärtom; långhårig (alltså terv) född i mallekull.

Som plex säger är det långa hårlaget dominant och då är det ju mycket möjligt att det blir så. Särskilt om terv finns i linjerna.

Om valpen skriver ägare på sin hemsida "Chess är nytillskottet i vår uppfödning av tervueren. Hennes föräldrar är malinois, men det finns även tervueren längre bak i stamtalvlan. Hon är född i en kull av tio valpar, varav det blev tre tervuerentikar."

[plex]
0

#31. Precis. Mamman till Chess (Lava) kommer från Newstory -> längre bak i ledet finns det terv, (Lavas mamma Jaffa föddes i den kullen jag nämnde, Terv-mallekullen), därför bär hon på  Långhårsanlag.

Nikkis
0

SamanthaJones - Hade varit trevligt att få svar på de övriga inläggen som är riktade till dig.

SamanthaJones
0

#30,31,32: Nu fattar jag :) Jag har fått det förklarat säkert 1000 gånger men inte riktigt hängt med i hur de förklarat. :)

#33, dem hade jag missat! (sakna första olästa knappen)

Jag går, precis som du listade ut i ett inlägg tidigare att jag går väldigt mkt på personliga upplevelser och utseende, kasnke inte det smartaste men jag funkar nog så ;)

Sen så håller jag med om att en schäfer är en fantastisk bruksras men det är något i kemin mellan mig och schäfrar som inte riktigt går ihop fast det kan lika väl vara att jag bodde granne med en schäfer som bet mig sönder o samman ett par gånger vilket gör att jag säkert har en inbyggd avigsida mot dem. Fast på tävling så tycker jag det är en fröjd att se dem :) (hänger ni med?)

#19. Jao, om man vill ha en bra bruksras så ska man kolla efter de egenskaperna men jag behöver en hund som är mer än en brukshund och som passar mig på övriga områden med, troligen resonerar jag så eftersom jag är ny i gemet med hundträning o tävling. Och hade jag kännt mer mer säker och kunnig i vad jag höll på med så kanske jag hade tänkt annorlunda. Jag menar, Boxer är en bruksras men inte den ultimata men jag gillar deras sprallighet och glada lynne och valde då boxern därför mer än för just bruksdelen.

#20, Är väl egentligen mer att jag vill se hur utvecklingen på HH utvecklar sig när rasen växer och att uppfödarna månar om att ta in bra importer så att det blir varation även i framtiden. "roligare" linjer var nog lite fel uttryckt med vad jag egentligen menade. Sen har jag inte träffat HH mer än på storsthlm (eller vad det nu heter nu för tiden) och då fick jag ett lite halvdant intryck av de som hade HH där. Kompisen som jag var med är på jakt efter nästa hund och har en malle idag o är sugen på en HH så hon hade lite frågor bland annat hur hon som hade hundarna, ägaren alltså, uppfattade hundarna i vardagen och under träning och svaren var istort "nja, jag vet inte riktigt", "som hundar är mest"… lite tråkiga svar som inte gav så mkt. Hade väl inte riktigt med saken o göra iof ;)
Men sen är det nog den vackraste rasen som finns, min boxerpojkes färg på en mallekropp typ :)

(Det kan ha blivit oordning på vem svaren blev riktiade till men jag har en annonsruta som är ivägen när jag läser kommentarerna, någon bugg?)

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

#30,31,32: Nu fattar jag :) Jag har fått det förklarat säkert 1000 gånger men inte riktigt hängt med i hur de förklarat. :)

#33, dem hade jag missat! (sakna första olästa knappen)

Jag går, precis som du listade ut i ett inlägg tidigare att jag går väldigt mkt på personliga upplevelser och utseende, kasnke inte det smartaste men jag funkar nog så ;)

Sen så håller jag med om att en schäfer är en fantastisk bruksras men det är något i kemin mellan mig och schäfrar som inte riktigt går ihop fast det kan lika väl vara att jag bodde granne med en schäfer som bet mig sönder o samman ett par gånger vilket gör att jag säkert har en inbyggd avigsida mot dem. Fast på tävling så tycker jag det är en fröjd att se dem :) (hänger ni med?)

#19. Jao, om man vill ha en bra bruksras så ska man kolla efter de egenskaperna men jag behöver en hund som är mer än en brukshund och som passar mig på övriga områden med, troligen resonerar jag så eftersom jag är ny i gemet med hundträning o tävling. Och hade jag kännt mer mer säker och kunnig i vad jag höll på med så kanske jag hade tänkt annorlunda. Jag menar, Boxer är en bruksras men inte den ultimata men jag gillar deras sprallighet och glada lynne och valde då boxern därför mer än för just bruksdelen.

#20, Är väl egentligen mer att jag vill se hur utvecklingen på HH utvecklar sig när rasen växer och att uppfödarna månar om att ta in bra importer så att det blir varation även i framtiden. "roligare" linjer var nog lite fel uttryckt med vad jag egentligen menade. Sen har jag inte träffat HH mer än på storsthlm (eller vad det nu heter nu för tiden) och då fick jag ett lite halvdant intryck av de som hade HH där. Kompisen som jag var med är på jakt efter nästa hund och har en malle idag o är sugen på en HH så hon hade lite frågor bland annat hur hon som hade hundarna, ägaren alltså, uppfattade hundarna i vardagen och under träning och svaren var istort "nja, jag vet inte riktigt", "som hundar är mest"… lite tråkiga svar som inte gav så mkt. Hade väl inte riktigt med saken o göra iof ;)
Men sen är det nog den vackraste rasen som finns, min boxerpojkes färg på en mallekropp typ :)

(Det kan ha blivit oordning på vem svaren blev riktiade till men jag har en annonsruta som är ivägen när jag läser kommentarerna, någon bugg?)

Vänligen

Sofia

[Wolverina]
0

#34 Hahaha kan ana vem som satt i montern då och gav henne de svaret Flört

Ja men HH:n är ju väldigt liten än och jag kan hålla med om att avlen är lite sådär, inget större fel på individerna, finns ju vissa undantag men det gör det ju hos alla raser Tungan ute Men det rullar på lite väl många kullar på kort tid och det gillar jag inte riktigt men men

Sen märker man att folk har samma uppfattaning om Holländaren idag som för 10 år sen och det är inte riktigt rättvist tycker jag för så är dom inte alls idag!

SamanthaJones
0

#34, haha. Hon kan ju ha haft en dålig dag eller varit nervös men man kände sig lite depp när man gick därifrån och inte hade fått de svar man sökte :) Men min kompis är fortfarande väldigt sugen på en och det är jag oxå men vill gärna veta mer om rasen och blir lite mer kunnig om den innan…

Sen ska inte jag skaffa en hund till förens min pojk blivit man :P Jag har hundgöra så det heter duga redan nu :P

Vänligen

Sofia

Zommar
0

JATACK:

1.schäfer

2.Rottweiler

3.Bordercollie

4.Malinos

5.Greyhound

NEJTACK

1.lhahasa apso

2.tax

3.mops

4.chihuahua

5.Puli

fettmedkevlar
0

Ja tack:
Schäfer(Har två redan, aldrig mer utan schäfer)
Dobermann(Utseendet)
Australian shepherd(Utseende och mångsidighet)
Golden retriver(Utseende, mångsidighet)
Dvärgpinsher(Litet krutpaket)

Nej tack:
Bulldog av alla desslag(Hälsoskäl)
Dalmatiner(Egen erfarenhet, nerviga, ostabila och hälsoskäl)
Jämthund(Utseendet tilltalar mig inte, skälliga)
Finsk spets(Träd-skällare.. Behöver jag säga mer?)
Pudel(Tilltalar mig inte öht på alla plan)

Ja-tack listan är baserad endast på vad jag får upp i mitt huvud när jag tänker på raserna jag skulle kunna tänka mig att äga. Ja förutom schäfern som redan finns i mitt liv ;-)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

scth
0

Toppen

Alaskan malamute( har jag redan, hänger med på allt, tuffa och tåliga hundar med tydliga signaler och så är det ju draghundar :))

Australian shepherd ( sammarbetsvillig men verkar ändå rätt tuff, glad, hög energi nivå)

Schapendoes (perfekt storlek, verkar lagom förig och extremt söt.. Nackdelen är väl att sambon tycker den ser ut som en goövmopp :/)

Tibetansk spaniel ( envisa, egensinniga men bara för charmiga o goa, tuffa småhundar, denna kunde lätt hänga med i släden utan att bli berörd )

Malle/grönis ( arbetsvilliga, mkt energi, mångsidiga.. är inte helt säker på att jag kommer ha tiden som krävs dock)

Botten

Mops

Boxer

bulldog

mastiffer

cane corso

scth
0

bortsätt från den ras man redan har.. Byter vi till lapphund( trevliga, glada, kan hänga med på det mesta, utseendet tilltalar mig )

[FRllDA]
0

Ja tack

Schäfer

Australian shepherd

Bodercollie

Golden retriever av jakttyp

Tervueren

Nej tack

Tax

Alla varienter av terrier (undantag bullterrier raserna)

Alla varianter av schnauzer

Bichonraserna

Alla raser med platt nos

VeronicaKahlbäck
0

Topp

Grand danois;

Är ju egentligen för hälsosamma hundar MEN de två vi haft har blivit tolv respektive tretton. Tveksamt om jag faktiskt skulle skaffa en.

Eurasier;

Har en granne som föder upp dessa, helt ärligt dregglar jag nästan när jag ser dom. Glada, aktiva, pigga och vänliga hundar med bra hälsa.

Topplistan blev kort!

Botten

Egentligen alla raser som det avlas på med olika psykiska/fysiska fel som hunden helt klart lider av; Höft/knäfel, intryckt nos, svag rygg, bett/tandfel osv.
Sen anser jag också att det finns ett helt gäng med raser som är fel att hålla i Sverige, tex. nakenhund (vi har fel klimat sex månader om året?!).

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

fettmedkevlar
0

Kan väl ändra min "Ja tack" lista lite.. Eftersom man inte fick välja den ras man redan har så byter jag ut schäfer mot Strävhårig vorsteh.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Gerbilflicka
0

Ja tack!

• Fransk bulldog
    (Sååå charmiga hundar! Ville köpa en förut men har dock backat pga deras hälsoproblem. Riktigt, riktigt synd men jag tror det var ett vettigt beslut)
  • Bostonterrier
    (Gillar deras personlighet och deras utseende)
  • Japansk spets
    (fina hundar, bra storlek, trevlig personlighet)
  • Tax
    (Små skitungar som ger matte gråa hår i förskott, men samtidigt de mest underbara hundar som finns! Är uppvuxen med tax och skulle absolut kunna tänka mig en till tax om livet tillåter det i framtiden. Just nu går deras personlighet inte riktigt ihop med de hundar jag har…)
  • Rottweiler
    (Vill bara pussa på nosen! Så fina och underbara hundar som precis som schäfern känns som en "riktig hund" för mig.)

Finns massor av raser jag tycker om men de här är de jag kommer på spontant just nu. Jag äger en schäfer och en liten blandras, så deras 3 raser (schäfer och powder puff/pomeranian) kommer inte med på listan.

Nej tack!

• Jack russel
    (Jag älskar rasen - om någon annan står som ägare! Själv skulle jag aldrig orka med en jack russel och trots att sambon vill ha en blir det stenhårt NEJ från min sida.)
  • Yorkshire terrier
    ("Irriterande" är det enda ord jag kan komma på.)
  • Chihuahua
    (Har träffat massvis men chihuahuor men inte en enda trevlig sådan?!)
  • Grand danois
    (Superfina hundar, men jag skulle aldrig klara av att ha en hund med så kort livslängd.)
  • Schnauzer
    (Jobbiga, skälliga, jobbiga… det är allt jag tänker på.)
Chilli10
0

Ja tack!

American stafforshireterrier (har en men skulle vilja ha en med stamtavla sedan, förörigt helt underbara)

Rottweiler (uppäxt med två underbara hanar av denna ras, någon gång ska jag ha min alldeles egna.)

Fransk bulldog (otroligt häftig hund, såklart minus ang. hälsan. men de är bara så söta, min systers var helt underbar)

Engelsk staffordshire bullterrier (mindre form av amstaffen)

Flatcoated retriever/Engelsk springerspaniel (fina hundar, lite annorlunda än mina övriga val. Familjen hade sådana när jag var liten)

Nej tack!

Schäfer (har sett alldelses för många dåliga exempel, även min farmors svarta schäfer som hon verkligen la ner all tid i världen på, spår lydnad vakt mm.)

Tax (för mkt jakt)

Chihuahua (för liten)

Schnauzer (har bara aldrig tyckt om, verkar skälliga)

Pudel (dåliga barndomsminnen)

[rightPAW]
0

Ja tack!

Australian Shepherd - Har nu, mångsidig, trevlig ras. Och väldigt vacker.

Vit Herdehund - Underbar ras, härliga att jobba med och väldigt positiva.

Leonberger - Vem vill inte ha en arbetsvillig nallebjörn?

Grand Danois - Just love'em!

Greyhound - Kär helt enkelt.

Nej tack!

Tax - Ettriga små jävlar

Chihuahua - Kass mentalitet, alldeles för små.

Mastino Napoletano - Mår illa utav all hud

Pudel - Ostabila stresspaket

laekenois
0

Underhållandetråd för ett nattuggla som jag är!

Bortsett från att jag redan har en av mina drömhundar (laekenois) så vill jag ha….

Toppen (inte i ordning)

* Långhårig collie (från am.brukslinjer). För att jag älskar collies, jag smälter när jag ser en. Jag vill hitta en vettig collie och träna upp den å visa att det fortfarande är en arbetande hund :)

* Border collie. Någon gång ska jag ha en svartvit långhårig BC och valla får! :)

* Å.. det är så svårt. Finns många raser jag är nyfiken på…

* Som pumi, siberian husky…irländsk varghund, schäfer, vit herdehund, tervuren, grönis... Svårt!

Botten (finns iof många raser jag inte vill ha, här är slumpmässigt vad jag kan komma på).

* Pitbull/Amstaff - rent krasst så tilltalar inte utseendet mig, och inte heller hundarna i sig för det endamålet som jag vill ha dom till. Men jag har inget emot dom.

* Sheltie (kanske låter lite mäkligt då jag dyrkar collies, men nää.. inte shelties).

* Pincher of any kind. (Inte min typ av hund -alls).

* Nakenhund/powder puff (samma där, inte min hundtyp alls).

*ovtjarka. För att jag inte vill ha en stor människoätande hundTungan ute

* Malle - för mycket hund för mig. Jag gillar inte den intensiva skärpan.

Mimmi, Benjy & Urax
-Dogs are not my whole life, but they make my life whole-
www.laekenois.wordpress.com

Loveradio
0

Toppen:

1. Boxer
    Anledning: Underbar ras, älskar alla och perfekt familjehund. Ska köpa en boxervalp i sommar! :) längtar ihjäl mig

2. Rottweiler
    Anledning: Tycker det är jättefin och trevlig ras.

3. Leonberger
    Anledning: En stor nallebjörn!

4. Rhodesian Ridgeback
    Spännande ras som jag mycket väl kan tänka mig ha.

5. Shetland sheepdog
    Anledning: Härlig päls, lättlärda och söta.

Botten:

1. Dalmatiner
    Anledning: Nervösa och jobbiga.
  2. Ovtjarka
    Anledning: Opålitliga och läskiga!
  3. **Pudel
    **Anledning: Aldrig gillat.
  4. **Nakenhund
    **Anledning: Fula.
  5. **Dobermann
    **Anledning: Nervös och opålitlig ras. Bet ihjäl en kattunge jag hade tingat.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

lilldiezel
0

Toppen!

• Hovawart
    Är helt kär i rasen, och var helt inne på att en hoffa skulle bli min nästa hund. Dock har jag kommit till insikt nu att jag inte har tiden att aktivera en brukshund nu, inte heller så mycket hunderfarenhet som krävs. Men någongång ska jag ha min hoffa, och oj vad kul vi kommer ha :)
  • Japanese Chin
    I princip den enda ur grupp 9 som tilltalar mig, både utseéndemässigt och temperamentsmässigt. Så vacker och speciell hund!
  • Långhårig Collie
    som en tidigare skrivare säger, från amerikanska brukslinjer. Inget hjärndött pälsmonster här inte.
  • Sankt Bernhard
    kommer alltid vara nummer ett för mig! Berner sennen och newfoundland är i samma klass, men sankt bernharden är en klass för sig :)
  • Nova Scotia Duck Tolling Retrivier
    Säger som med hovawarten, när jag har den erfarenhet och tid att kunna äga en tollare så flyttar det in en tollarhane hos mig, ett som är säkert!

Bubblare:
Yorkshireterrier (kanske är det barndomsminnena från mormors yorkie Lukas som räddade livet på mig som får mig att tänka på yorks som bästa hunden i världen.. annars är den inte alls de hundar jag gillar, varken dvärghundar med lång tidsomfattande päls och knappast terriers. Men när jag blir gammal och grå så kanske jag har en egen liten Lukas)
Golden Retrivier (har fått upp ögonen för denna underbara ras och åh vilka härliga hundar!)
Svensk Lapphund (de jag har träffat på har varit jättefina hundar, har dock svårt för hundar med så pass låg skalltröskel. Men deras utseénde och personlighet tar dom in som god kandidat på listan :) )

Nej tack!

• Pudel
    Oavsett storlek. Tilltalar mig inte på något plan alls. Usch.

• Stövare/basseter/jämthundar/älghundar/alla ur grupp 5+6)
    Jag jagar inte och kommer aldrig att jaga heller - inte behov av en sådan hund

• Ovtjarka
    ..+ alla liknande hundar som är framavlade för extremt vaktande, ex kangal, aidi, pyreneerhund, sarplaininac osv.

• "Skägghundar"
    äckligt att dom alltid ska torka sig på en efter dom druckit, äckligt med matrester, äckligt när det är alldeles gult omkring munnen, nej sånt gillar jag inte!

• Puli
    Pälsen säger allt.

Bubblare:
    Alla självständiga hundar.
    Min hund ska vilja arbeta med mig och vara mig till lags. Klarar knappt terriertempramentet så alla raser som beskrivs som självständiga åker ut ur min vill ha lista, hur fina dom än är annars.

[nataschaj]
0

Rolig tråd!

Ja Tack! (vill ha)

Schäfer

Amrican staffordshire terrier

Am-bulldog

Papillon

Fralla…..

…..

Nej tack (vill inte ha)

Pudel

Mops

Belgisk vallhund

Tuverens

å massa mássa mer

[IsabelleA]
0

Ja tack!

Border Collie
Kommer inte leva en minut utan en Border Collie vid min sida!

Working Kelpie
Vallning är ett måste för mig, och är jag tvungen att välja en ras förutom Border Collien så anser jag att Working kelpien har vallegenskaper som fyller ut mina krav.

Australian shepherd
… Från arbetande linjer!

Sedan har jag absolut inte tänkt på vilka raser jag aldrig i hela mitt liv skulle kunna tänka mig att ha men ni får nöja er med mitt svar som lyder att jag faktiskt aldrig skulle kunna tänka mig en annan ras än de ovannämnda. Ska jag köpa hund ska rasvalet vara 100% självklart och den förstnämnda rasen är självklar för mig.  
Hojta till om ni vill att jag förklarar närmare hur jag menar med någon eller några av raserna.

[Wolverina]
0

#52 hur ofta vallar du med Ben?

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#53 Minst 2 dagar i veckan, men det blir ofta tre eller fyra dagar i veckan. Sedan försöker jag åka iväg så mycket som möjligt till andra får än dom jag vanligen vallar på (som förövrigt går i en hage 5 minuter från mig) för att få så mycket variation som möjligt.
Jag har även som projektarbete att få godkänt vallhundsprov med honom innan Februari 2012 då projektarbetet ska vara klart. Så vi ligger i rätt mycket i träningen.
Vallning är verkligen något jag brinner för då det är så attans fantastiskt! Jag hoppas vi kommer ut på tävlingsfälten inom kort när det gäller vallningen Skrattande
I övrigt hoppas jag på att kunna köpa egna får när rätt dag kommer. Men nu får vi hålla oss till dom får vi vallar på nu Glad
Så vallning är ett måste för mig, jag är helt fast.

Just nu blir det ingen vallning för mig med Ben på två veckor då jag just nu sitter i Holland och kommer vara här i två veckor till. Däremot hoppas jag att jag får tid över för att få valla med de Aussies jag arbetar med just nu. Ben är hemma hos Yessica just nu och jag tvivlar inte en sekund på att han inte har det bra där. Det bästa med Ben är att han klarar sig utan vallning de perioder vi inte vallar. Och detta är väl mot vintern då alla tackor blir betäckta, sedan ska tackorna lamma osv.
Ben kommer även ev. skickas iväg till uppfödaren om en vecka för att få några vallningspass! Skrattande

lilldiezel
0

Gud, vad glad jag blir när jag läser om Border Collies som används i sitt rätta element! Vad vacker Ben är också Skrattande

[IsabelleA]
0

#55 Tack så mycket Skrattande Ja, personligen tycker jag att Border Collies ska få valla då dom är avlade för detta och har väldigt mycket insinkter kvar! Dessutom är det en fantastisk hundsport och jag önskar somsagt att vi kommer ut på tävlingsfälten snart inom vallningen!

Workingdog
0

Ja tack!

• Border Collie

Anledning: Vill ha en arbetande hund med mycket motor och vill valla!

• Kelpie

Anledning: Samma som ovan

• Schäfer

Anledning: En hund med mycket motor i och en stor arbetsvilja

• Kuvazs

Anledning: Helt underbara hundar, vill arbeta, är aktiva och ja helt enkelt underbara!

Nej Tack!

• Tax

Anledning: Gillar inte jakthundar och har alltid haft svårt för taxar.

• Shar Pei

Anledning: En osund ras och alldeles för mycket hud

• Mexikansk nakenhund

Anledning: Gillar inte nakenhundar över huvud taget.

• Pudel/ alla storlekar

Anledning: Gillar inte pudlar över lag, deras mentalitet osv..

4 av varje men har svårt att komma på raser^^

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

tjura3
0

Toppen

Schäfer
Golden Retrivier
uppväxt med båda raserna men schäfer är ju min ras.. aldrig varit utan en schäfer.
Kooikerhondje
nyfiken på dom och skulle gärna vilja ha en kooiker någongång i framtiden!
Flatcoated Retrivier
verkar otroligt roliga att jobba med och väldigt charmiga.. vill hjälpa med stjälper med svansen.. hihi
Papillon
småhundar med lika mycket energi som en stor.. vackra också särskilt röd/vita

Botten
Borzoi tilltalar mig inte på något sätt alls.. har svårt för de flesta vinthundar men tycker borzoi ser så opålitliga ut på något sätt..**Schipperke
**bara träffat skälliga ettriga som vaktar allt och ingenting
**Kerryblue terrier
****Borderterrier
**har inget emot terriers men dåliga erfarenheter av dessa terriers o de kommer krävas mycket att jag ens ska kunna titta mot nån av raserna och känna något positivt

**Grand Danios
**rädd för dom efter att jag och tvillingsyster blev attackerade av grannens GD när vi var små.. på senare tid har jag träffat många på utställningar och ändrat åsikt men rädslan sitter i och kommer därför aldrig lita fullt ut på en GD

Eywa
0

Vill ha:

**Ca de bou
**Anledning: De är relativt okända i Sverige och jag är både förtjust i deras utseende och deras mentalitet. De verkar nästan vara gjorda för mig och min sambo ^^ Blir nog en sådan som nästa hund.

**Chinese Crested
**Anledning: Dom är så vackra! (ser att dom är med på många av era Nej-listor pga utseendet, haha. Jag tycker tvärt om!)

**Labrador
**Anledning: Jag har alltid velat ha en glädjesprudlande, människoälskande och matälskande svart labrador. Dom är så härliga!

**Ceskoslovensky Vlcak
**Anledning: Jag är nyfiken. Man kan inte komma mycket närmre en varg. Plus så är dom så speciella och VACKRA.

Sibirian husky
Trevliga och vackra hundar.

**Kelpie
**Jag har alltid älskat den rasen. Kände en för några år sedan som var fullkomligt underbar.

**Russkiy toy
**Tuff hund i lyxförpackning ;)

Nej tack:

**Alla gubbhundar
**Jag tycker inte att det är vackert någonstans med en hund som ser ut som en gubbe i ansiktet.

Hundraser som har många genetiska sjukdomar

**Borzoi
**Fula helt enkelt

**Ovtjarka
*Det säger nog sig självt :P*

Bordercollie
För stressiga och krävande. Annars gillar jag vallhundar och jag tycker om treiball.

Irländsk varghund
Inte fina någonstans.

Boxer, bullmastiff, mops osv med intryckta nosar
**Inte fint och låter inte hälsosamt

Ebba-Ö
0

Toppen

Kelpie - Träffat en del och det är helt klart en ras som jag nån gång ska ha.

Border Collie - Också en sån där ska ha hund dock bara om jag skulle kunna valla.

Belgisk Vallhund -Laekenois eller Tervueren

Boxer - Min kompis Boxer har iksom fått mig att vilja ha en Boxer så skulle mycket vär vara en hund som jag skulle kunna köpa.

Tollare och Dalmatiner är raser som jag börjar bli myfiken på också och dansk/svensk gårdshund. Aussie också…

BOTTEN

Alla små hundar bortsett från D/S Gårdshund - vill ha en stor hund helt enkelt

Golden retriever - Iallafall inte den hund jag har idag isåfall en Golden från lite mer arbetande linjer som jag köper som valp

Alla stora hundar som är kraftiga typ ovtjarka leonberger newfoundland såna.

Amstaff och såna som liknar amstaffs - Kommer aldrig att passa mig och det jag vill göra med hunde

Skriver detta mitt inatten och då blir det som det blir så akn ha skrivit konstigt och jag ändrar mig ganska ofta om detta med hundraser.

busbozo
0

**Toppen
**- Kelpie
- Jaktlabrador
- Malinois
- Tollare
- Jaktcocker

**Botten
**- Boxer
- Cattledog
- Stora, tunga raser (mastiffer osv)
- Chihuahua
- Pinscher

Orkar inte riktigt motivera, det handlar i princip om vilka raser där jag träffat trevliga individer som jag själv skulle kunna tänka mig.

Vintergatan99
0

Topp (inte i ordning) • Golden Retriever (Trevliga, vackra och oerhört snälla! Älskar dom!) * • Basenji (Sjukt söta och fina hundar, kan dock inget om deras temperament. Ett litet minus är att de inte kan skälla…) • Collie (Jättefina hundar, vet inget om deras mentalitet men men!) • Australiensk shepherd (Har fallit för dessa underbart fina hundar, vet inget om mentaliteten men vill defenitivt ha en i framtiden!) • Vit herdehund (Vacker, är egentligen inte jätteförtjust i schäfer, har haft dåliga erfarenheter av dem… Men sjukt vackra är de!) • Schäfer (Samma som ovan) • Hovawart (Har endast läst en rasspecial i Härliga Hund om dessa, men blev kär direkt hahah, jag kommer skaffa en Hovawart i framtiden!) • Någon slags spets (Sjukt söta! Enda minuset är deras oavbrutna skällande…) • Chihuahua (Tycker att de långhåriga är riktigt fina, vet dock inte mycket om teperamentet…) • Dansk/Svensk gårdshund (Gullig hund med mycket energi) • Engelsk Cocker Spaniel av jakttyp (Jättetrevlig och sååå snäll hund, lätta att sköta eftersom de inte har så mycket päls samt lättlärda) * Botten (inte i ordning) • Alla plattnosade hundar (Vissa är sååååå söta, men tycker så synd om de och vill inte stödja deras inavel) • Pitbull eller Amstaff (Riktigt dåliga erfarenheter då en sådan blandras har attackerat vår hund som sån tur var överlevde, samt att tre pitbull/amstaff attacker har skett i min stad på en sommar, varav en människoattack och två hundattacker där båda hundarna dog och hunden som attackerade människan lever fortfarande. Jag har dock endast träffat på en amstaff som har varit stabil. Men det är svåra hundar.) • Alla vinthundar utom Irländsk varghund (gillar inte formen på kroppen, gillar dock varghundarna) Det blev lite fler och färre än 5 men men :) * Äger redan denna ras

[Bolten]
0

Toppen

• Dobermann

• Malinois

• HH

• Saaloos Wolfhond

• Saluki

Botten:

• Alla hundar med intryckt nos/överbett eller liknande defekt. 
  • Schäfer
  • Rottis
  • Alla retrivers
  • Breda hundar, amstaff/staffe osv.
brukshundar
0

Hihi lite jobbigt att man inte kan välja den ras man redan har då Schäfern alltid är topp 5 på alla platser för mig! ;D Men får ge det ett försök!

Toppen

1. Holländsk herdehund (korthår) - Verkar vara en mycket trevlig och smidig brukshundras!!

2. Vit herdehund (Gärna långhår) - Verkar också väldigt trevlig och allround, en hund som kan hänga med på det mesta! Dessutom är de grymt vackra, speciellt de långhåriga :)

3. Kelpie - Kelpien har jag fått i uppfattning är lite mjukare än t.ex. schäfern och holländaren, men verkar vara riktigt härliga lydnadshundar och överlag härliga energiknippen! :) Älskar de chokladfärgade med ljusa ögon… *Dör söthetsdöden*😇

4. Samojed - Jaa även samojeden har jag gillat länge :) Också en hund som kan hänga med på det mesta och även utöva vissa bruksgrenar ganska bra. Dessutom mycket vackra!

5. Aussie - Också en lite mjukare variant av brukshund, men verkar väldigt lojal, följsam och härlig att jobba med i många grenar i brukset. :)

Botten

1. Alla terriers! - Har aldrig gillat terriers! Bara rent dryga överlag.

2. Bullhundar (amstaff, staffe, mastiff osv..) - Också en grupp jag aldrig gillat. Stora, klumpiga och tröga… Passar definitivt inte till det jag vill hålla på med!

3. Chihauhua - Undra om jag behöver säga så värst mycket, mer än att de är ettriga, uppkäftiga och oftast mentalt ostabila.

4. Vinthundar - Också en grupp jag aldrig gillat. Varken mentalt eller utseendemässigt.

5. Dobermann - En dålig brukshund enligt mig. Klumpig och seg, både mentalt och fysiskt.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Nikkis
1

Ajabaja, man fick Inte välja den ras man redan har i "toppen" listan. ;)

Min lista har faktiskt ändrats, och då jag är helt hundlös nu så kan förstahandsvalet ändras till min ras. ;)

**Ja Tack!

1)** SchäferAnledning: Hallå, världens mesta och bästa bruksras.

2) Holländsk Herdehund, korthårAnledning: En bruksras jag tycker väldigt mkt om.

3) Belgisk vallhund, Malinois
Anledning: Ännu en bruksras som håller måtten.

4) Kelpie
Anledning: Hade jag velat ha en mindre och mjukare brukshund så hade detta varit rasen.

5) Golden retriver - endast jaktavlad
Anledning: Gillar deras attityd och mentalitet, likaså att dom är väldigt mångsidiga gällande användningsområde.

**Nej Tack!

**1) Rottweiler/Dobermann
Anledning: Piece of fucking shit till brukshund-wannabe. USCH!

2) Kamphundstyper, Amstaffs, Engstaff osv.
Anledning: Egenskapsmässigt vidriga monster som inte tilltalar mig någonstans.

3) Mastino Napoletano (och typ alla mastiffer med massa hud. )
Anledning: Inte alls min typ av hund och hälsan är i total botten.

4) Ovtjarka (alla typer)
Anledning: Säger väl sig självt?

5) Eng. Bulldogg (och alla andra plattnosar)
Anledning: Otroligt ohälsosam och missbildad ras som jag vägrar sponsra.

[Bolten]
1

#65 Missade helt de ;) Fixar och lägger till motiveringar =) 

Toppen

• Malinois - Ända rasen utöver dobermann jag kan tänka mig just nu. 
  • HH - Fin och trevlig ras.
  • Saaloos Wolfhond - Vacker, frisk och häftig ras.
  • Saluk - Elegant och otroligt vacker och trevlig. 
  • Beauceron - Fin och bra brukshundsras.

Botten:

• Alla hundar med intryckt nos/överbett eller liknande defekt. - Vill inte ha sjuka hundar. 
  • Schäfer - Tråkig, sönderavlad, tråkig, trög, inte fina att kolla på och pipig :p
  • Rottis - Tung och slö.
  • Alla retrivers - Tråkiga
  • Breda hundar, amstaff/staffe osv. - Fula, tråkiga och ser ingen poäng med dem.
Jetaime
0

Topp-listan:

• (Australian shepherd - "min" ras så jag antar att den inte får lov att vara med här på min lista)

• Pomarenian - har alltid varit en av mina favoritraser, både utseendemässigt och sen är det en troligt trevlig ras att ha med att göra. Kommer definitivt äga en liten pomme någon gång i framtiden.

• Shetland shepdog - lagom storlek, pigg på det mesta, generellt sätt väldigt trevliga hundar (kan dock vara rätt skygga).

Tror det får räcka med dom så länge, då jag inte kan komma på någon annan som jag verkligen skulle kunna tänka mig att ha. Finns många andra raser som jag är nyfiken på dock. Tex har jag alltid gillat Alaskan Malamute, men det är ingen hund som i dagsläget skulle passa in i min vardag, men otroligt vackra hundar. Sen gillar jag även Finsk Lapphund och Samojed osv.

Botten-listan

• Terrier av alla slag är något jag aldrig kommer att skaffa. (ja det täcker nog det mesta, haha)

• Fransk bulldog/engelsk bulldog/old english bulldog - raser som inte tilltalar mig på något vis, samt att dom har så mycker problem med luftvägar, andning osv. Samt deras läte när dom andas.

• Amstaff/Staffe - har inget emot dom, skulle bara aldrig vilja äga en.

nlinds
0

Hiss

1. Border Collie. Will to please, mycket motor. Me like
2. Boxer. Will to please, mycket motor. Me like
3. Whippet. Försiktiga, kärleksgivande hundar som har krut i baken. Me like
4. Finsk lapphund, allt med den, me like.
5. Kelpie, Will to please, Me like.

Diss
1. Mexikansk nakenhund, Usch.
2. Lhasa apso/pekingnese, usch.
3. Staff-raser, typ amstaff, eng staff .. För "stela/buffliga". Väldigt vackra dock.
4. Bulldog. Aaaaalldeles för envisa..
5. Pudel av alla storlekar. Inte i min smak alls, ganska ofina också…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Hiro
0

Topp 5

1. Boerboel
2. Norsk Buhund
3. Vit långh Herdehund
4. Beauceron
5. Norsk Lundehund

Botten 5

1. Plattnoshundar (Mops, Boxer, buldogg mfl) 2. Shar Pei 3. Nakenhundar (Mexikansk, kinesisk mfl) 4. Räk Schäfer 5. Chihuahua

Lilllens
1

Topp 5:

• Apbt - Fantastisk ras med mycket motor, riktigt snygga.

• Staffordshire Bullterrier - Skitroliga hundar som man kan göra allt möjligt med.

• Dobermann - Om jag nu skulle velat ha en brukshund så skulle det lätt bli en dobermann, har alltid gillat rasen.

• American Akita - Har inte träffat någon "ordentligt" men de verkar vara riktigt trevliga hundar.

• Alaskan Malamute - Helt klart en av de bästa raserna, gillar nog allt hos dem.

Botten 5:

• Schäfer - Nej nej nej. Har aldrig träffat en schäfer som jag verkligen gillat. Plus att de är fula.
  • Nakenhundarna - Uäk.
  • Bichon Frisé - Uäk.
  • Retrievers - Enormt tråkiga och tilltalar mig inte alls.
HystrixEpic
0

Ja Tack!

• Schäfer (Fin och ingen räkrumpa! )
  • Australian Shepherd
  • Belgisk Herdehund (Malle, Terv, Gr)
  • Australian Cattledog
  • Anatolisk Herdehund

Nej Tack!

• Skye terrier.
  • Dandy diamond terrier
  • Affenpincher
  • Tax
  • Toy/små hundar.
    .
[Bolten]
0

#71 Antar att du belgisk vallhund? :P

chevy79forewer
0

Ja tack..

schäfer

malamute

bordercollie

norsk buhund

australien sheppard

herdehund

(riktig) wulfdog

tollare

golden retriver

stabayhound

Nej tack..

alla små hundar

kelpi

taxar

mfl

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

[TeamGolden]
0

Ja tack!

• Border Collie (med vallgener) motivering: mycket will to please och man kan komma långt, tröttnar inte på att arbeta.

• Chihuahua motivering: En helt underbar liten sprättig kompis, kommer defenetift äga en chihuahua i framtiden, kanske inte just nu men om ett par år!

• Bruks/tjänst schäfer Motivering: Planer på att jobba inom tjänst/försvaret elr tull i framtiden och då vill jag dela mitt jobb med en schäfer, tror det kan bli riktigt bra. 

• Alaskan MalamuteMotivering: Skulle absolut kunna tänka mig i framtiden att skaffa mig ett slädgäng och dra med dem, riktigt kul, planerar inte att skaffa malamute men skulle jag börja dra och flytta uppåt i landet är det absolut en ras jag skulle kunna tänka mig. 

• Nån jaktrasMotivering: OM jag i framtiden vill börja med jakt skulle jag kunna tänka mig flera raser, kan inte riktigt bestämma mig, så fick bli en kategori :)

Nej tack!

• Pudel (alla storlekar)Motivering: Ingen ras som faller mig i smaken tyvärr. 

• Australien Shepherd Motivering: Svårt att hitta en bra aussie och nej själva rasen passar bara inte mig. 

• Shar pei Motivering: Just no. 

• Mops Motivering: Finns det nån hälsosam mops? Tyvärr har jag inte träffat en enda som kan andas normalt vid ansträngning, nej på tok för sönderavlad. 

• Borzoi Motivering: På tok för stora och tilltalar mig inte alls, tycker de inte alls är fina och de är inte särskilt breda (kan inte delta i många olika grenar)

HystrixEpic
0

Ja jag kopierade en tidigare kommentar och ändrade bara första namnet, glömde det andra :P