Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 4650 ggr
MelliPirelli
0

Spåra med halsband

Jag har sett en hel del som använder halsband när det spårar. För mig har det alltid varit en självklarthet att när man spårar så är det sele som gäller. Nu har jag en tjej som tycker att sele inte alls är kul…

Vi har använt y-sele på promenader och hon går som hon skitit på sig. Ville träna drag (specielltbeställde en rosa sele från björkis), men hunden gick knappt en meter med den på sig.

Varför använder man just halsband när man spårar? Vad är för- och nackdelar med att använda halsband?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Lathundarna
0

Jag använder just nu halsband på mitt åbäke. Har även två koppel istället för lina, just för att sänka farten, höja fokus och koppla på nosen. Kommer dock byta över till en böttgersele framöver.

För min del handlade det enbart om att just sänka farten, minska styrkan framåt och få till ett bättre nosarbete, vilket inte gick med sele. Han drog på som en ångvält över stock och sten. På mina andra hundar har det varit sele som gällt då de inte varit störda av det samt jobbat fint utan att dra.

Lexiia
0

Jag funderar på att gå över från nomesele till böttchersele (stavning) då det sänker fart, får ner nosen, men då min inte spårar alls i halsband (hon tror det är promenad) vet ja inte vart det gick fel.

Får man vara så fräck å fråga om du har kvar nomeselen å va det är för storlek?

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

[Bolten]
0

Jag använder halsband och sedan kopplet mellan frambenen och de funkar kanon bra! Även många jag känner så och de är de bästa sättet även för dem.

[Iyen]
0

I början fick jag ha halsband på pudeln. Detta för att jag skulle orka hålla emot och lyckas få ner tempot.
Detta gällde viltspår iof… Fel sorts hund OCH fel gren. Men ändå ett svar. Och ett bra sådant, fick mina egna små grå att hoppa till.
Ska prova detta på Herr Schäfer också…

nlinds
0

Nu i början använder jag D-sele med vanligt koppel (då min ena hane inte gjort det förr), när han gjort det några gånger ska jag övergå till spårlina. Men har hört folk som använder halsband i början istället också 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

MelliPirelli
0

Tack för alla svar! Anledningen till att jag inte vill använda sele är för att hennes sele-hat inte ska påverka spåret. :)

Bloggar om hunderiet 

[Wraith]
0

Nackdelen med halsband är om du har en hund som drar, då kan andningen påverkas och det påverkar ju spårarbetet. Och om man nöter på det så kan man även orsaka skador i nacke/hals. Men det finns specialhalsband dvs "spårhalsband" som är bredare och ger inte lika stor påfrestning som ett vanlig halsband kan göra.

Annars så gör varken sele eller halsband någon större skillnad, så länge hunden kan andas normalt så funkar nog båda lika bra.

Min hund drar enormt i spåret, använder dock sele då jag inte vill dra ner hastigheten med ett halsband, dvs kväva honom. Förra hunden hatade sele och med honom spårade jag i halsband, men vande honom vid selet efter ett tag även om det aldrig blev en favorit. Men spåret var roligare än att hata selet;)

Lexiia
0

I IPOt tror ja det e ska man spåra i strypet men det får inte vara vara stypande, utan man få koppla det så det inte stryper.

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

MelliPirelli
1

#7 Jag vill att hon jobbar med nosen och inte musklerna, när hon spårar. Så inget dragande i halsbandet! :)

Bloggar om hunderiet 

[Wraith]
0

#9 Finns nog inget som säger att halsband är bättre än sele eller tvärt om, om man nu har en hund som går bra i spåret, dvs som ej drar.

Min hund hade nog inte funkat alls i halsband, han hade dragit som ett ånglok även med halsband 🤪

Så använd det som passar er bäst.
Utomlands finns det även de som spårar med stackel, bara som ett tillägg. Men det är ju som tur är förbjudet i Sverige.

Min förra hund som verkligen vantrivdes i sele, dvs när han fick sådant på sig så stod han stilla som en staty. Kunde knappt gå *stackarn* men där började jag med halsband i spåret och sen när han visste vad han skulle göra i spåret så gick det ganska snabbt att få honom att faktiskt röra sig i selet.

Jag föredrar sele just för att hunden då har fria luftvägar, inget som trycker även om man har en hund som kanske inte skulle dra för mycket. Men sen finns det ju olika typer av selen, så ja det är nog mera en smaksak.

MelliPirelli
0

#10 Helst av allt vill jag kunna använda sele, vi har iaf börjat att spåra med halsband och förhoppningsvis kan vi övergå till sele senare. :)

Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

När jag började spåra med Zuki så använde jag halsband. Kursledaren tyckte det var bra att börja med :) Gick sen över till sele efter ett par gånger när vi kommit lite längre.