allvarligt orolig!
min syster har en springer spaniel på 6 månader, Elli, som bor hos mig och min familj 70-80 % av tiden (helt fel, i know!) och jag har märkt flera saker som jag tycker är helt galet om jag ska vara ärlig!
Ex 1:
Vi hade en hund boende här i 3 veckor, och hon gick nära elli som hade leksak. Elli attackerade henne och vägrade släppa taget. jag slet loss henne och drog ut henne och då försökte hon bita mig i armar och ben… 4,5 månader gammal.
Ex 2:
Min hund Annie på snart 8 år och elli kampade om en leksak, de vann lite olika och gick iväg, kampade igen etc. När annie för sista gången vann och hade gått därifrån flippade elli och attackerade igen, denna gången blev annie halt på höger bak… 5 månader
Ex 3:
I skrivande stund ligger ann i min säng, halt på höger fram efter ett stor bråk med Elli. Annie som har erfarenhet av tidigare bråk ( 8 år, liksom) och fick in flera smällar men p.g.a. Ellis hud så kunde hon nästan röra sig fritt och fick då in flera rejäla bett och slag på den nästan 10 kilo lättare hunden.
Det som oroar mig är först och främst att det var Elli som fick en boost av att mamma kom in i rummet, inte Annie och startade då bråket över en burk (fel hund enligt mig som skulle fått en boost av det) och att hon under separationen rev och bet mamma ett flertal gånger för att komma åt Annie.
Alla gånger har hon letat bråk efter att vi dragit isär hundarna, och kan verkligen inte vara undergiven, vilket hon visar sig vara flera gånger var dag, men aldrig i bråk.
Låter detta normalt för er, för jag är allvarligt orolig för Ellis psykiska hälsa? Eller är det vanligt spaniel beteende?
Ex 1: Att de vaktar sina saker är inte ovanligt men att en så pass ung hund biter tag så ordentligt tycker jag låter lite konstigt.. Markerade Elli först eller bet direkt och vägrade släppa?
Ex 2: En hund som en halv månad innan bitit en annan hund när den kom nära när hunden hade en leksak skulle jag absolut inte låta leka tillsammans med andra hundar och ha leksaker samtidigt.
Ex 3: Varför släpper ni ihop hundarna? Uppenbarligen funkar det inte.
Det är inte friskt att en hund håller på så här. Vad det bero på kan ingen av oss här inne svara på eftersom vi inte vet varför hunden gör det. Aktiveras hon ordentligt mentalt?
Mitt tips är att ni tar kontakt med en bra tränare som hjälper er då de inte verkar som ni kommer kunna lösa det på egen hand, hoppas det blir bättre!
hon funkar jättebra tillsammans med annie annars, Annie har så bra kroppsspråk så elli är aldrig osäker på vad hon menar. det som jag tycker är jättekonstigt är att det kommer så plötsligt… kan busa och tumla runt som vanligt, sedan, verkligen helt utan anledning attackerar hon och vägrar lägga sig. och hon borde definitivt inte vakta leksaker som inte är hennes och hon VET att annie får ta dem ifrån henne om hon vill, vilket hon har gjort ibland bara för att hon kan.
Och ännu en underlig grej som jag inte hade med som exempel är häromdagen så fick annie en pizzakant, elli var inte i rummet, när hon kom in såg hon att annie hade mat, gick fram och luktade och försökte ta den ur munnen på henne… annie bet henne i näsan och Elli svarar och försöker hela tiden både ta maten och bita annie…
nej, min syster tränar henne inte mentalt, fast jag klickat med henne och hon är klockren! hon är 6 månader, kan sitt ibland och "mina" valpar från jobbet är nu 13 veckor och kan: sitt, ligg, stanna, backa, tass, snurra, spinn, dutta och kommer på inkallning… det är mer normal nivå, medan Titti bokar kurser och lämnar elli åt mig som får skit för att jag "belönar fel" (mat) när vi tränar ex sitt… så det är definitivt första steget i det hela!
#2 Fast hon har visat tendenser till att hugga ordentligt, då är de helt absurt i mina ögon att släppa ihop henne med en hund hon redan flugit på en gång innan man fått bort problemet.
Varför i hela världen ger ni dem mat tillsammans när Ellie vaktat föremål och bitit andra?
Tränas hunden inte metalt så är de konstigt att hunden inte är värre. Antingen borde din syster som äger hunden ta tag i det eller hitta ett annat hem. För övrigt, varför lär man 13 veckor valpar det? Skulle nog aldrig få tanken att lära flera valpar: "sitt, ligg, stanna, backa, tass, snurra, spinn, dutta och kommer på inkallning."
#3 problemen har inte alltid funnits där, de har kommit på senare tid och allt har funkat jättebra, och funkar fortfarande bra när hon inte får fnatt! just nu har vi inget annat val än att ha dem tillsammans, och vi har försökt att få min syster att inse problemet men det finns inte med i hennes världsbild över huvudtaget. och jag har absolut inte bett om att få en till hund, blir så trött på att ansvaret hamnar på mig om du förstår?
Hon är något otroligt understimulerad den hunden vill jag lova!
btw, valpen är border collie och ska träna lydnad, Agility, freestyle, spår, räddning, rally, sök och valla så grunden är inte extrem! en annan kunde fritt följe, sitt och nosdutta andra dagen hemma, då 8 veckor! 🙂
#3 Hunden är inte ens gammal så de är inte konstigt att de inte alltid funnits där. Jag tycker inte att hugga tag och inte släppa är ett "fnatt". Att utsätta hundar för den risken för att man inte har något annat val tycker jag inte är okej. Om du är trött på att ansvaret hamnar på dig så säg nej? Hunden mår inte bra just nu och antingen får ägaren lösa det men att skaffa någon som hjälper henne och hon engagerar sig i att träna hunden eller hittar ett nytt hem till den, bara en tidsfråga innan de blir värre.
jag vet, tycker likadant… hoppas detta kan få henne att inse att det faktiskt finns ett problem! tack så mycket för dina svar!
#6 Håller tummarna att de blir bra för er!
#7 tack! :)
Släpp inte ihop hundarna utan tillsyn, ha inga leksaker, mat framme och gulla inte med hundarna när de är tillsammans. Låt de inte ha saker framme de kan vakta, helt enkelt. Och var noga att studera de så ni kan ingripa precis innan något händer.
-
Förutom det som redan skrivits så slit inte isär hundarna, det ger mjukdelsskador om de bitit sig fast, stryp dom istället, då släpper dom.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.