Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettövriga-grenar
Läst 5487 ggr
PEwhite
1

Resten av brukshundraserna

Ja, hur kommer det sig att de är så få raser på er "Om Sajten"-sida? Jag är inte så fasligt insatt, men jag tycker att det är trist att brukshundraserna inte är alla de raser som brukas. T.ex. hundar till vallning, drag, tjänst, viltspår, tryffelletande, med mera. Brukshundar är ju inte bara kofösare och herdehundar som majoriteten av dessa är; http://brukshundraser.ifokus.se/about?discussions-1 (↓)

"Svenska Brukshundklubben har som specialklubb inom Svenska Kennelklubben (SKK) avelsansvar för följande raser: australian cattledog, australian kelpie, australian shepherd, beauceron, belgisk vallhund, berger picard, bouvier des flandres, Boxer, briard, collie, dobermann, hollandse herdershond, hovawart, riesenschnauzer, rottweiler, svart terrier, Tysk schäferhund och vit herdehund."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brukshund

Det skrivs också, allra längst ner, i Wikipedia-artikeln om SBK (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Brukshundklubben) att raser från Bullmastiff till Sankt Bernardshund och från Komondor till Alaskan Malamute ingår i "Brukshundraser". Med andra ord, varför känner jag mig utstött här som planerar att testa bruksgrenar med min hund och framförallt med min framtida jaktlabbe? Labradoren som väl i allra högsta grad är en arbetande hundras som används i bruk. 😛

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

PEwhite
3

Det hade varit ypperligt om sajten hade hetat "Bruks" iFokus eller "Brukshund/-ar" iFokus. ☝️

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

vallhund
3

Brukshundsraser är enligt terminologin de hundraser som SBK har avelsansvar för:

http://www.brukshundklubben.se/hundar/brukshundraser/ Det har ingenting med FCIs gruppindelning att göra.

Du kan träna o tävla Bruks med alla renrasiga, SKK reggade hundar, förutom skydds.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

PEwhite
0

#2 Tack så mycket! Väldigt hjälpsamt. Det är lite synd att man måste ha en räka eller malinois om man verkligen vill satsa på IPO. Om de aldrig har varit nära "rätt ras" för en. Men jag är inte en av dem, så jag tar inte skada. Skulle högst kunna tänka mig en vit herdehund - men jag vet inte hur bra de lämpar sig till skydd…

Hiro
3

#3 Bruks schäfrar är inte räkor de är de som går vänstervarv som är det

vallhund
2

Svenskskydd o IPO är inte samma sak, på kontinenten tävlar många fler raser IPO, t ex Ambull.

[Timantis]
5

Förstår inte riktigt varför man ska ha alla raser till att tävla IPO eller skydd med. Vem skulle tex komma på tanken att valla med en New foundland, tax ja eller en golden retriever?

Själv tycker jag det är bra att detta är uppstyrt av SBK o att det behövs licens för att tävla.

Det finns ju en anledning till att vi har rasindelningar. Rätt hund på rätt plats.

Annars skulle väl alla raser tillslut se likadana ut?

PEwhite
0

#4 Så sant som det är sagt. Ursäkta fördomen. Synd att de inte friskare bara för att ryggen har en normal sluttning. @vallhund I tråden "Välja rätt ras", sa du att till IPO så är det är schäfer eller malle som gäller. Kvalificerar också Den Vita Herden lika väl till (framförallt) IPO och/eller skyddsträning som jag av ditt inlägg #5 fick veta inte är detsamma som IPO? Gick höra att en vit schäfer (pigmentfel) ej kan reggas som vit herdehund. Vet du på vilket sätt de skiljer sig från varandra utöver det faktum att de är helt olika raser? För övrigt är http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:German_Shepherd_Dog_from_1915.JPG den enda riktigt snygga schäfern i mitt tycke. Jag att det är trist att de är så mycket grövre idag. Av någon anledning föredrar jag vit herde framför schäfer, kanske pga föreställningen att de som en helt skild ras är friskare. Jag är inte särskilt insatt i dessa raser, men duger även den vita herden till IPO?

Hiro
0

#7 de är friskare mycket tack vare den normala ryggen?

PEwhite
0

#8 Tack! Skönt att höra.

vallhund
1

Räkorna har inte fler fel eller sjukdomar i rörelseapparaten än bruksarna, men US (utställnings schäfern) håller inte för hårt bruksarbete pga sin fysiologi.

HD på US är snäppet bättre än på BS, dock inte så jättemycket bättre. I Sverige måste schäfrar vara HD/ED röntgade för att få regga avkomma, är deras resultat sämre än A/B på höfter så åläggs valparna med registreringsförbud, dvs de går inte i seriös avel. I övriga världen ser det sämre ut, o andra sidan finns nog inget land som röntgar så stor frekvens av populationen.

Tävlingsgrenar Mondioring finns inte i Sverige, på kontinenten finns nog oxå Schytzhund eller nåt liknande. Vit herde är ganska ny som ras, o ännu nyare som bruksras o har väl inte visat framfötterna så mycket än, jag känner ingen VH personligen.

SamanthaJones
2

#3. Jag har Boxer och dobermann och tävlar och tränar IPO så visst går det med andra raser och de är varken sämre eller bättre än andra raser, alla raser har sina för och sina nackdelar och allt handlar om vad som passar föraren och hur föraren hanterar dessa för och nackdelar.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
1

#11 bra skrivet! Har en dobermann hane till IPO så de är inte bara schäfer och malle som funkar.

brukshundar
1

Nä klart som fan att inte schäfer och malle är de enda som funkar till IPO och Sv. skydd , men sen att de är överrepresenterade inom sporterna säger väl en hel del? Jo, att de är de bästa helt enkelt?

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Bolten]
1

#13 Trevlig du var då =)

Kan du visa källan där de står att om man vill syssla med IPO är de endast Malle eller schäfer som är lämpliga för att de är bäst och ingen annan ras kan vara bra till det? En studie på det skulle jag gärna vilja se.

brukshundar
1

Är väl bara och kolla resultat från olika tävlingar, till att börja med? Kolla i de högre klasserna framför allt!

Sen för en nybörjare är det ju lättast att ta en schäfer, belgare kan vara lite tuffare då de inte har alla tassar på jorden alla ggr, sen kanske mer rutinerade förare klarar av att ta en dobbe eller rottis i de högre klasserna, men det är inte många och oftast så finns inte intresset heller av den enkla anledningen att dessa hundar oftast inte är något att ha om man vill satsa helhjärtat ;) Guldkorn finns dock överallt men det behöver jag väl inte ens nämna.

Det finns ju en anledning till att de flesta väljer Schäfer eller malle om de vill satsa helhjärtat på skydd, som jag skrivit ovan.. ;) Du kan inte sitta och jämföra en schäfer med en dobermann när det kommer till drifter t.ex.

Och nu pratar jag inte bara om IPO..  Jag gillar IPO men om jag ska vara ärlig så har jag märkt personligen att Sv. skydd säger mer om en brukshund än IPO:t.

[Bolten]
1

#15 Ser fortfarande ingen källa som innehåller en studie som visar att om man vill syssla med IPO/sv. skydd så är de endast Malle/schäfer som gäller.

brukshundar
2

#16 Så du tror på fullaste allvar att någon sitter och skriver en faktamässig källa om sådant? tja, du kan ju kika vidare om det finns rapporter på det eller liknande…

Men mitt råd som sagt; börja med att kolla resultat, vilka raser som är anmälda till olika tävlingar (för att faktiskt få en hum om vilka som faktiskt kommer ut på tävlingsbanorna), och även prata med folk som har olika raser och som tävlar mycket inom sporterna…

Det är liksom inte endast malle eller schäfer som funkar och det vet du mycket väl att jag inte skrivit heller så sluta skriva saker som jag inte ens nämnt, tack ;) Utan jag säger att OFTAST så är det så och det stämmer ju, man behöver inte vara expert på sporterna för att fatta det :) Om man nu utgår ifrån det jag skrivit man bör utgå ifrån…

brukshundar
0

Att något funkar och att något är bäst är två vitt skilda saker Bolten ;) Bara och välja mellan Saab och Volvo det!

[Bolten]
1

Nej det tror jag inte, för de går inte att bevisa. Dessutom är det inte en pålitlig källa när någon sitter och skriver en egen källa, det krävs en studie på ett större antal hundar med samma förutsättningar för att ens komma nära ett pålitligt svar, räcker inte med att kolla resultat för att veta det.

"Kan du visa källan där de står att om man vill syssla med IPO är de endast Malle eller schäfer som är lämpliga för att de är bäst och ingen annan ras kan vara bra till det? En studie på det skulle jag gärna vilja se. "

Du svarar:

"Är väl bara och kolla resultat från olika tävlingar, till att börja med? Kolla i de högre klasserna framför allt!"

Tycker de är en rätt klar pik mot att det är malle och schäfer som gäller. 

Förstår inte heller vem du ger "råd" till?

brukshundar
2

Haha ^^

Ska du ha det bevisat nu också i exakta siffror? Men du vet väl själv att dem är överrepresenterade? Vad är det för fel med att kolla helheten? Eller det kanske bara är som en liten tröst för dig själv att det inte finns exakta siffror på det? Men snälla du… Räkna själv då! Var du den som gör studien då? :P

Och återigen: Att schäfer eller malle ENDAST skulle vara lämpliga till det har jag inte ens nämt, så varför fortsätter du tjabba på om det? :P Ska jag återigen behöva nämna att dem generellt sätt är de bästa?

Att schäfern och malle är bättre hundraser än t.ex. dobermann och rottis till skydd (och även tjänst) kan väl inte vara så svårt att lista ut eller hur många gånger ska jag behöva nämna det för dig?

Vad har dobermann i likhet med en schäfer? Typ inte ett jävla smack! :P

[Bolten]
3

#20 Du påstår något och jag ifrågasätter det, simple as that.

En tröst till mig själv? En tröst om vadå? Trodde vi hade kommit överens om att de inte fanns någon studie och nu påstår du att jag har gjort en?

Det är din åsikt, jag är själv inte speciellt förtjust i schäfrar, mallar är super fina men schäfrar kommer långt ner på listan (förutom några få individer som faktiskt märker ut sig).  

Finns ingen poäng att diskutera vidare detta, framförallt inte med någon som är så pass otrevlig som dig så du får ha en fortsatt trevlig kväll =)

brukshundar
0

Nej det jag menade är att du kan ju själv göra en studie om du är så intresserad av exakta siffror ;)

Nej det handlar inte om någon åsikt och vilken ras man föredrar mest rent allmänt.. (Även om jag föredrar schäfrar och då bara schäfrar och ingen annan ras öht.) ;)

Utan det handlar helt enkelt om att man behöver inte ens vara förtjust i schäfrar för att fatta att rasen är överlägset bäst på skyddsgrenarna! ;) Det kallas istället för att vara realistisk!

Nej det finns ingen poäng att diskutera detta med just Dig har jag märkt ;)

[Bolten]
0

#22 Men de är härligt att du både berättar att de inte har något med egna åsikter att göra och sedan berättar du att du bara gillar schäfer, jag ser inte att någon har frågat? 

Du får tycka det då, men jag tycker inte att schäfrarna är överlägsna i skyddet. 

Brukar vara betydligt lättare att diskutera med folk om man går in i diskussionen på ett trevlig sätt inte genom den attityden du hade.

brukshundar
2

#23 Men förstår du inte vad jag skriver eller?

Det är klart det inte har med ren åsikt att göra om man kollar på vilka raser som är överlägsna i skyddet. Och nu pratar jag raser inte individer ur olika raser! Det handlar mer om att se på saken realistiskt och kolla upp det helt enkelt! Vilket du verkar vägra göra då du gillar dobermann mest och därför vägrar inse sanningen?! Eller vad handlar det om eg.?

Klart som korvspad att dobermann, rottis, Boxer, riesen m.m. funkar till skyddet, men om de är BÄST oavsett hur duktiga förare de har; NEJ min själ dem raserna är INTE det! Det spelar liksom ingen roll om några individer ur raserna är bra.. Man kan inte ta allt och forma det till man vill, ibland ställer mentaliteten till det! Schäfrar har det lilla extra och allvarligt talat säger jag inte det bara för jag älskar schäfrar, jag har haft rottis och är uppväxt med rottisar men dem är bara skräp, 80% av dagens Rottweiler-avel!

Nej det är inte bara något jag tycker utan även vet om man studerar det som jag har studerat det!

Varför tycker inte du då att schäfrarna inte är överlägsna i skyddet? Vad baserar du din åsikt på? Skulle vara intressant att veta nämligen.. Vilka är enligt dig överlägsna då? =)

Otrevlig? Oj vad blödig man kan va då! Är ju ett diskussionsforum? =P

Men du skulle ju inte diskutera med mig mer? Varför fortsatte du då om jag var så otrevlig?

[Bolten]
3

#24 Hur gammal är du? 

Blödig? Nej men jag tycker inte man svär i ett diskussions forum, man håller en trevlig ton oavsett om man håller med varandra eller inte. 

Vem har sagt att jag gillar dobermann mest och "vägrar inse sanningen"? Vilken ras jag gillar och inte gillar hade ju inte med saken att göra sa du? 

Du skulle inte heller diskutera med mig ju? Jag svarade på din kommentar och hade du struntat i att svara hade det runnit ut i sanden. 

Jag tycker inte att de finns en specifik ras som är överlägset alla andra, utan en sorts individ som är överlägset alla andra, och de gäller alla djursporter. 

Vad du tycker om rottisar har inte heller med detta och göra. Känns som att du mer vill smutskasta alla raserna utom schäfrar än att faktiskt diskutera om ämnet. 

Att du tycker schäfer har de lilla extra eller inte hör inte heller hit. Finns nog nästan fler som säger emot de än som håller med.

brukshundar
0

#25 Haha, hur gammal jag är? Vad det nu har med saken att göra men OK =P ^^ 21 år!

Så du tar illa upp för att jag skrev "klart som fan" och "jävla" någonstans eller vad det nu var, och inget av dem svordomarna var riktat mot dig? Jag hade förstått dig om jag hade skrivit något i stil med: "Du är en jävla…" bla bla bla. I skrift så använder sig folk nämligen ibland av "fan", "jävlar", "skit", "helvete", osv utan att det behöver vara riktat personligen mot någon. Och jag tror du fattade att det inte handlade specifikt om just Dig eller någon annan person öht. ;) Förstår du vad jag menar?

Sen om du tycker att jag är otrevlig rör mig inte i ryggen faktiskt! Tycker man det och mår dåligt av det/stör sig på det så är det ju bara och sluta skriva. Jag anser och vet i alla fall inte att jag gått på dig personligen ;) DÅ kan man snacka otrevlig!

Att jag fortsatte skriva är för att jag är inte direkt någon som ger mig i första taget, utan jag skrev mest att jag skulle sluta av att respektera dig för att du inte tänkte diskutera mer sa du… Men sen kom du tillbaka igen som gubben ur lådan eller nå så ja då är väl diskussionen återupptagen.. antar jag? ;)

Ja det är väl klart det finns individer överlägsna alla andra, det är ingen som har sagt något om det vilket jag också NÄMNT x antal ggr nu, men du kan ju för gudars inte påstå att det inte finns raser som är överlägsna andra inom vissa hundsporter! Då är det helt enkelt bara så att du vägrar inse det och det kan jag inte direkt göra så mycket åt, är ju som att diskutera med en vägg då. ^^ Inom Agility och lydnadslydnaden är t.ex. inte schäfrar överlägsna och det vågar jag stå för! Finns även fler sporter där det är samma sak.

Nej det har det väl inte, jag drog bara min åsikt om rottisar som en jämförelse för att du skulle förstå mig bättre. Men det verkar du fortf. inte göra..

Jaja. Jag skiter faktiskt i vad andra tycker om schäfrar, jag försöker inte övertala någon att älska eller ens gilla schäfrar öht, utan jag pratar om att de som ras faktiskt ÄR överlägsna i skyddet och har det lilla extra när det kommer till framför allt skyddet. Sen kom ju DU in på det att du inte gillar schäfrar och att du föredrar mallar, så det var ju DU som började prata om vilka raser du föredrar.. (Fast det egentligen inte hade med saken att göra?) Så, då berättade även jag det!

[Bolten]
2

#26 Jag tar verkligen inte illa upp personligen och de har jag aldrig påstått. Men detta är ett diskussions forum och det är allmänt vett att hålla god ton och inte svära osv. Gott hyfs helt enkelt. Att du inte bryr dig om folk uppfattar dig som otrevlig eller inte spelar heller ingen roll, man håller en okej ton på forum och svär inte, enklare än så är det inte.

Tycker inte heller att de är speciellt trevligt att skriva " Eller det kanske bara är som en liten tröst för dig själv att det inte finns exakta siffror på det? " eller "Vad har dobermann i likhet med en schäfer? Typ inte ett jävla smack! :P"

Ett väldigt bra sätt att avskräcka nya medlemmar från att gå med denna sajten samt få gamla medlemmar att tröttna. 

Jag påstår att det är individen som gör hunden överlägsen, den kan ha en genetisk fördel men det är hur den är som individ som gör den till vad den är. Gäller alla djursporter och alla grenar. 

Men tillbaka till ämnet.

brukshundar
1

Sen att folk på just detta diskussionsforumet tar illa upp för ALLT är ju ingen nyhet…

Vadå vad var det som var otrevligt med det då? =P Förstår ärligt talat inte, var ju inte direkt något personangrepp? Allt beror hur du tolkar olika saker och du ser vad du själv vill se, så är det!

Med att jag skrev: "Vad har dobermann i likhet med en schäfer? Typ inte ett jävla smack" menade jag inte att schäfrar är bättre (även om jag tycker det), men det hade inte ens med saken att göra då utan nu pratade jag om skyddet och mentaliteten. Schäfer och dobermann är långt ifrån lika rent mentalt och om vi ska kolla drifterna. Men antingen så tolkade du det lite som du själv ville, eller så missuppfattade du mig.

På vilket sätt skulle nya eller gamla medlemmar avskräckas från sajten för att jag tycker en viss sak? Tycker jag "fel" eller vadå? Du får förklara vad du menar för jag tycker det är väldigt konstigt att folk blir "rädda" för att jag skriver att schäfrar är överrepresenterade inom skyddet! Men yes.. återigen, allt är tolkningsbart och ni ser det ni själva VILL se!

Ja det säger jag inte emot dig om, men fortfarande så är inom framför allt skyddet (som är en krävande hundsport och där inte alls många raser är med i eller får deltaga i) schäfrar och mallar överrepresenterade och bäst!Och då kan ju jag säga att jag inte ens är så mycket för mallar, var det förr men efter att ha träffat flera tycker jag dem har hjärnan nere vid tassarna ibland, men jag kan ändå säga och erkänna framför allt att de är bland de bästa skyddshunds-raserna! Så att du tror att jag säger detta bara för jag är en schäferentusiast så tror du fel.

[Bolten]
0

#28 Om man låter bli att svära och idiotförklara medlemmar så kommer nog inte lika många "ta illa upp". 

Hade jag kommit in på denna sajten och sett denna tråden hade jag inte valt att bli medlem. Din attityd är inte trevlig och de blir knappast bra stämning av att skriva på sättet du skriver på. Dålig stämning = mindre nya medlemmar = mindre aktiv sajt. 

Men som sagt tillbaka till ämnet!

brukshundar
1

Idiotförklara? Har jag idiotförklarat dig? Visa mig gärna var… Fast blir väl lite svårt iofs, med tanke på att du tolkar ju saker lite hur du själv vill..

Tråkigt om du anser att jag idiotförklarat dig. Dock tänker jag inte be om ursäkt för något, eftersom jag inte anser att jag gjort något fel eller överhuvudtaget idiotförklarat någon här inne.

Nähä.. nä om folk inte vill bli medlemmar pga att det ibland kan vara lite högt i tak (som det bör vara på diskussionsforum annars är det ju tråkigt), får det ju stå för dem. Men förstår ärligt talat inte hur man kan vara så lättkränkt isf av att jag sitter och disktuerar med en annan forummedlem. Som sagt; Jag har inte direkt hoppat på någon här och då hade jag ju förstått folk ;)

Så att folk skulle skrämmas av att bli medlemmar här pga denna diskussion.. herregud då har dem ju isf missat betydligt värre diskussioner på sajten tidigare.. Nä det är liksom inget jag tänker bry mig om eller ta åt mig av, det säger ju mer om dem än om mig isf.

[Bolten]
1

#30 Har inte förväntat mig en ursäkt heller och inte bett om det. 

Ödmjukhet kommer man långt med, synd att vissa verkar totalt sakna det =)

brukshundar
0

#31 Nä det hoppas jag väl! Med tanke på att jag anser inte att jag någonstans idiotförklarat dig. Isf har du helt enkelt missförstått mig och det är ju tråkigt isf!

Jaja, din åsikt! =)

[Bolten]
0

Som sagt, tillbaka till ämnet!

brukshundar
0

Ja det är fritt fram och öppna upp en diskussion ;) Jag tycker mig ha sagt mitt så om det är något mer du vill diskutera så får du komma med det så får vi väl diskutera det med!

[Bolten]
0

Du får mer än gärna göra en egen tråd och diskutera i. Ganska tydligt att jag inte har mer och säga till dig och ganska tydligt att denna diskussionen är slut med tanke på att jag nu två gånger skrivit tillbaka till ämnet.

brukshundar
0

Haha, näe.. hoppar nog det… finner inget intresse i att diskutera vidare något som är ganska uppenbart!

Nä dåså, byebye! ;)

PEwhite
3

"Att schäfern och malle är bättre hundraser än t.ex. dobermann och rottis till skydd (och även tjänst) kan väl inte vara så svårt att lista ut eller hur många gånger ska jag behöva nämna det för dig?"

Vill bara påpeka att TJÄNST innebär en hel del saker. Knarkhundar är inte mestadels schäfrar, där har vi knappt några framstående schäfrar alls. Att du gillar den tyska schäferhunden har framgått. I sök har jag fått höra att de är för skarpa, vaksamma och därför tappar spåret lättare än - också de arbetsvilliga - labradoren. Den som berättade detta för mig har under sitt andra år på hundlinjen på ett Real-gymnasium fått träffa den pensionerade hunden som sökt upp mest narkotika, överlägsen som han var råkade han vara en labrador. Nedan har vi de senaste årens knarkhundar som visade sig vara mestadels spinger, och därefter labradorer.

Årets Narkotikasökhund 2002
Springer spanielhanen Account’s Grande Royal ”Robin” vid Gränsskyddet Arlanda har utsetts till Årets Narkotikahund 2002. Tillsammans med sin förare Håkan Dahlén har Robin på ett år gjort hela 56 beslag.
Ett beslag av betydande storlek, bestående av 2000 ecstasytabletter, gjordes i vintras på Arlanda.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2002.html

Årets Narkotikasökhund 2003
Den engelska springer spanielhanen Mack vid Gränsskyddet i Malmö har utsetts till Årets Narkotikahund 2003.
Tillsammans med sin förare Jan-Åke Persson har Mack på ett år gjort hela 104 beslag av narkotika.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2003.html

Årets Narkotikasökhund 2004
Den 6-åriga hanhunden Zera vid Brottsbekämpningsgruppen i Malmö har utsetts till Årets Narkotikasökhund 2004.
Zera är av rasen malinois, en variant av belgisk vallhund, och arbetar tillsammans med sin förare Katarina Kvist, som är den första kvinnliga hundförare som fått utmärkelsen.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2004.html

Årets Narkotikasökhund 2005
Den engelskfödda springer spanielhanen Baz, 5, har utsetts till Årets Narkotikasökhund 2005. Baz arbetar främst med att söka igenom post och övrig frakt på Arlanda tillsammans med sin förare Malin Ingelög, 34, men de arbetar även med andra narkotikasök.
Baz har på ett år initierat 85 beslag av narkotika till ett beräknat samhällsvärde av över 7,4 miljoner kronor.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2005.html

Årets Narkotikasökhund 2006
Robby, en 11-årig engelsk springer spaniel, har utsetts till Årets Narkotikasökhund 2006. Robby, som tjänstgör vid brottbekämpningsgruppen i Malmö, arbetar med alla typer av narkotikasök tillsammans med sin förare tullinspektör Anders Mårtensson, 56.
Robby har på ett år initierat 14 beslag av narkotika till ett beräknat värde av 191 miljoner kronor i samhällsnytta.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2006.html

Årets Narkotikasökhund 2007
Labradortiken Ebba har valts till Årets Narkotikasökhund 2007. Ebba, som är uppfödd på Hundskolan i Sollefteå, tjänstgör tillsammans med sin förare tullinspektör Anders Lundberg vid en Gränsskyddsgrupp i Malmö.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2007.html

Årets Narkotikasökhund 2008
Den åttaåriga tiken Mira har utsetts till Årets narkotikasökhund 2008. Mira, som är av rasen hollandse herdershond, har under året spårat upp narkotika till ett uppskattat samhällsvärde av 156 miljoner kronor. Mira är importerad från Holland och arbetar sedan 2002 tillsammans med sin förare tullinspektör Ingeborg Ortscheid vid gränsskyddsgruppen i Karlshamn.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2008.html

Årets Narkotikasökhund 2009
Hundsport har följt Årets narkotikasökhund 2009 – labradoren Abbe och hans matte Sanna Persson.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/bragdhundar_mapp/arets_nark_hund_2009.html

Årets Narkotikasökhund 2010
Åttaårige labrador retrieverhanen Charlie har utsetts till Årets narkotikasökhund 2010. Charlie, som i stamtavlan heter Gärdegårdens Aiakos-D, arbetar sedan sex år tillbaka tillsammans med sin förare Staffan Johansson vid brottsbekämpningsenheten i Svinesund.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svenska_kennelklubben/pressrelease/view/charlie-aer-aarets-narkotikasoekhund-532261

Årets Narkotikasökhund 2011
Thomas Hallkvist och springer spanieln Murphy har vunnit titeln som årets narkotikasökhund 2011.
http://hd.se/hoganas/2011/12/02/arets-knarkhund-ar-fran/

Årets Narkotikasökhund 2012
Labradoren Jeff, 8, med hundföraren Bengt Engdahl, 52.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15824181.ab
http://www.hundsport.se/ (2010-2012 har ej publicerats så jag sökte upp dem själv)

brukshundar
1

Jag vet väl att det finns olika typer av tjänstehundar? men jag tänkte mest på väktar - och patrullhundar eftersom jag själv tillhör inom den kretsen.  Och där är dem dominerande, för att inte säga nästan 100%-iga.

brukshundar
0

#37 Väldigt konstigt dessutom att du jämför schäferns "sökkapacitet" med den otroligt veka labradoren. Kan ju säga att mallen är i så fall en bättre jämförelse…

PEwhite
1

#13 "Sen för en nybörjare är det ju lättast att ta en schäfer, belgare kan vara lite tuffare då de inte har alla tassar på jorden alla ggr, sen kanske mer rutinerade förare klarar av att ta en dobbe eller rottis i de högre klasserna, men det är inte många och oftast så finns inte intresset heller av den enkla anledningen att dessa hundar oftast inte är något att ha om man vill satsa helhjärtat ;) Guldkorn finns dock överallt men det behöver jag väl inte ens nämna." Just det där var riktigt bra skrivet, tyckte jag. Så jag markerade inlägget som Bra inlägg. Jag säger detta för att jag tänker ta upp Bra inlägg-frågan snart igen.

#27 "Men detta är ett diskussions forum och det är allmänt vett att hålla god ton och inte svära osv. Gott hyfs helt enkelt. Att du inte bryr dig om folk uppfattar dig som otrevlig eller inte spelar heller ingen roll, man håller en okej ton på forum och svär inte, enklare än så är det inte."
#29 "Om man låter bli att svära och idiotförklara medlemmar så kommer nog inte lika många "ta illa upp". Hade jag kommit in på denna sajten och sett denna tråden hade jag inte valt att bli medlem. Din attityd är inte trevlig och de blir knappast bra stämning av att skriva på sättet du skriver på. Dålig stämning = mindre nya medlemmar = mindre aktiv sajt."
Varför ska jag skriva mer om saker som redan har sagts i tråden?
Och jag har inte "gillat" personens inlägg för att vara partisk och frysa ut någon, utan för att det hen skriver är sådant jag önskar att jag kunde skriva om jag inte varit för konflikträdd emellanåt.

Jag bjuder mig själv nu när jag tänker vara personlig.
När man blir bemött med information som väger mer åt det dömande hållet än åt restruktiv kritik så får man i mina skor väldigt ont i magen när tråden i fråga är uppdaterad med något nytt svar. Det är lite trist att alla mina helt och hållet negativa erfarenheter på iFokus mestadels kommer av stämningen i mina och min kompis trådar i detta forum. Hon ser till att skriva på Hundar iF istället för Brukshundraser även fast hon är intresserad av Bruks och äger en hund av brukshundras. Hon försöker undvika den här sajten så gott hon kan, och hon tycker att folket här gör ett bra jobb i den riktningen. Hon går och hoppas innerligt att intresset fortsätter att sjunka och att sajten går i graven med sin dåliga stämning. För det är den enda bilden hon har fått av sajten. Jag såg att någon skrev något i stil med "Den här sajten går jag ur, så hemskt som Medarbetare beter sig mot medlemmarna" i en tråd här. Jag tycker att det är hemskt att folk ska behöva bli kränkta på så vis. Jag är turligt nog inte så insatt i sajten och det sajten handlar om även om jag är intresserad av att testa samtliga bruksgrenar tids nog.

#28 "Sen att folk på just detta diskussionsforumet tar illa upp för ALLT är ju ingen nyhet…" När du skriver så, hur tänkte du att vi skulle tolka dig och resten av dina inlägg? Inget illa ment, jag är bara nyfiken.

Att diskussionen hamnar "högt i taket" (#30) det har uttryckts att man ska tåla har i ett forum (inte nödvändigtvis ens bara den här tråden alltså) - FÖR MIG - betytt och lett till att man enbart har börjat bolla med riktigt förnedrande kränkningar och påhopp sinsemellan. Om någon över huvudtaget uttrycker sig "ovårdat", tolkar folk det olika. En del tar riktigt illa upp medan andra - liksom många ungdomar idag - ständigt (ja, mer eller mindre) använder svordomar i talspråk. Vårda sitt språk på ett forum bör man göra, för att visa respekt gentemot samtliga läsare. iFokus har säkert skrivit något om det.

Stämningen handlar om hur folk tolkar inläggen i tråden. Det handlar inte om att man ska använda smileys hit och dit för att se till att ingen missuppfattar en, för med smileys som "^^" i fel sammanhang (det vill säga när texten låter irriterad, vilket bara låter mer irriterat om personen lägger in en svordom eller "det förstår du väl"/"hur många gånger måste jag upprepa detta för att det ska sjunka in?") så känns det just idiotförklarande. "Lilla gumman", ungefär. Det är inte så att personen tycker fel eller något men jag stör mig på valet av smiley här:
#26 "Ja det är väl klart det finns individer överlägsna alla andra, det är ingen som har sagt något om det vilket jag också NÄMNT x antal ggr nu, men du kan ju för gudars inte påstå att det inte finns raser som är överlägsna andra inom vissa hundsporter! Då är det helt enkelt bara så att du vägrar inse det och det kan jag inte direkt göra så mycket åt, är ju som att diskutera med en vägg då. ^^"

#39 "Väldigt konstigt dessutom att du jämför schäferns "sökkapacitet" med den otroligt veka labradoren. Kan ju säga att mallen är i så fall en bättre jämförelse…" känns för mig som ett personligt påhopp (jag gillar väl labben och retriever lite allmänt), eller som att jag skulle vilja göra ett riktat mot dig. Men jag vill inte få tråden låst eller borttagen. Vilket den inte bör bli för en het diskussion så länge man inte börjar svära hej vilt åt varandra, vilket ingen direkt har påbörjat. Den här tråden är riktigt användbar ju. #25 "Jag tycker inte att de finns en specifik ras som är överlägset alla andra, utan en sorts individ som är överlägset alla andra, och de gäller alla djursporter. (…) Känns som att du mer vill smutskasta alla raserna utom schäfrar än att faktiskt diskutera om ämnet." citerar jag som svar, för att detta är min fulla åsikt ang #39. Däremot så är en border collie överlägsen en tollare inom vallning eftersom att de har olika användsningsområden. Men IPO och/eller skydds är som sagt en gren som alla har rätt att delta i där varje schäfer i inte nödvändigtvis inte är mest lämpad till arbetet bara för att rasen är vanligast i "de högre klasserna". Oj, se där kom en dobermann med en riktigt bra och erfaren förare och överglänste just den där schäfern! Föraren har kanske haft schäfer tidigare, men det spelar ju ingen roll.

Med en bra hundförare kan väl vilken annan brukshundras som helst skolas till en bättre skyddshund än en schäfer - då andra raser också duger till Bruks även om schäfern är vanligast.

#39 Jag är säkert inte ensam med att känna vibbarna "hur (f*n) kan du jämföra den allsmäktige schäfern med den simple familjehunden?" Eftersom att du skriver "den veka otroligt labradoren". Labradoren har en så pass bra näsa och framförallt FOKUS på arbetet (i detta fall sök) för att överglänsa schäfern när vi snackar sök och i detta fall narkotikasök. Säg inte att det är helt skilda saker, för det framgår av namnet att de hör ihop. Det tycker jag är beundransvärt, även om labradoren är en oerhört populär ras den med. Med populariteten följer ju självfallet en hel del dålig avel, som resten av raserna som får uppmärksamhet genom TV och film med mera. Lassie, Pongo, Båtsman, Milou och så vidare.

Förresten betyder schäfer vallhund även om den inte används som en medan både labrador och engelsk springer spaniel ingår i grupp 8 av hundraserna på SKK:s sida. http://www.skk.se/hundraser/?group=8 "Grupp 8 består till stor del av stötande fågelhundar, som söker i markvittringen och stöter upp fågeln för jägaren. Många av raserna är också apporterande såväl på land som i vatten. I den här gruppen hittar du några av våra allra vanligaste hundraser."  
Faktumet att schäfern inte ingår där säger en del om vem av dem som är bäst lämpad för den typen av arbete.

Åter till ämnet smärtar det mig att säga att schäfern, på grund av dess populärtitet till råga på alla sjukligheter som rasen dras med, är en ras jag aldrig kommer att stödja aveln på. Nästa valp kommer jag att grundligt granska föräldrar, mor- och farföräldrar och andra släktingar på. Men en schäfer blir det inte.

Irriterad blir man ju lätt i en diskussion, men det är ju såklart skillnad på att göra utfall och att hugga mot strupen (vilket jag inte nödvändigtvis måste mena att någon här har gjort). 🙂
Det hade dock varit ypperligt om man kunde välja att sluta följa tråden!

[Bolten]
1

#40 Ursäkta, men jag förstår i princip inget i ditt inlägg, du får jätte redigera och göra typ en rad mellan vad du tycker och vad andra skrivit, blir jätte rörigt annars =)

PEwhite
0

#41 det kanske kan förklaras av att det har skrivits i omgångar. Du behöver inte läsa det egentligen, eller också så kan du ju ta det i etapper. Det är en lång radda med text, det vet jag, men jag orkar inte gå igenom det nu. Tyvärr.

brukshundar
0

Hänger inte helt med i vad du skriver nu… Så, kan inte svara på allt.

Du sitter ju och häver ut dig det ena och det andra nu, du själv har kanske inte tänkt på när och hur du använder ordet "Kränkt" och "personligt påhopp" ? Jag har faktiskt aldrig sett någon kränka någon annan här, (förvisso har jag inte kollat låååångt tillbaka), men vi säger detta året då! Att beskylla någon för att någon kränkt någon är en väldigt allvarlig anklagelse det med om det inte stämmer! Man ska inte kränka någon men man ska inte heller häva ut sig hursomhelst att en viss person har kränkt någon annan! Lika illa det med anser jag. En kränkning är när man nedvärderar någon genom bl.a. ord eller handling och oftast är det väldigt HÅRDA ord! Ja du förstår nog vad jag menar.

Jag kan inte hjälpa att vissa personer tar mer illa upp än andra på kritik eller när det är lite högt i tak, och framför allt förstår jag definitivt inte hur man kan göra det på NÄTET på ett DISKUSSIONSFORUM, hur klarar sig folk i verkliga livet då? Lite väl barnslig är det också att hänga upp sig på EN svordom i en mening som "klart som fan", (vilket inte ens är riktat mot någon person öht, vilket man i sin tur inte ens behöver förklara eftersom det är ganska uppenbart). Jag hade förstått folks reaktioner om det vore så att jag skrev svordomar i varje inlägg eller i varannan mening.

Har man problem med sajten eller medlemmar på sajten så kanske man ska ta det via PM med den berörde parten eller sajtvärden.

Jag kan ju ta ett exempel på din inställning nu.. eller den du VERKAR ha.  Rätta mig om jag har fel. Du påstår att jag har gått på dig personligen för att jag skrev att jag inte förstår hur du kan jämföra schäferns och labradorens sökkapacitet och påstå att labradoren skulle vara bättre. Vet du öht vad ett personligt påhopp ÄR? Eller du kanske menar att jag gick på labradoren som ras? I så fall får du väl verkligen ta och lugna ner dig lite… Hoppas verkligen att jag läste fel!

_"Med en bra hundförare kan väl vilken annan brukshundras som helst skolas till en bättre skyddshund än en schäfer - då andra raser också duger till Bruks även om schäfern är vanligast."
_

- Där håller jag inte med dig.  Visst ökar chanserna att hunden kan bli en riktigt bra skyddshund, t.ex. en Rottweiler säger vi, och kanske just DEN individen blir bättre än säg: 10 schäfrar. Men det säger fortfarande inte ett smack om majoriteten. Det är fortfarande schäfern som är överrepresenterad!  Att du inte accepterar det kan jag inte göra något åt och det skiter jag i nu. Det är fortfarande INGEN som sagt att en Boxer, rottis, dobermann osv inte kan bli en ruskigt bra skyddshund, och det har du förmodligen läst flera gånger i mina inlägg där uppe, men de är INTE överlägsna i sporten och det tänker jag inte nämna fler gånger nu! Schäfrar  och mallar är det man oftast köper om man vill satsa på skyddet och dessa är också de som oftast kommer ut till tävlingsbanorna! Då det tar väldigt lång tid att utbilda en skyddshund.

Skyddet är inte som vilken annan bruksgren som helst, och inte IPO:t heller för den delen. Du kan inte bara bestämma dig: "Nu ska jag börja träna skydd" Är liksom inte så enkelt som när du bestämmer dig för  att du ska börja träna lydnad. Förare och hund skall vara lämpliga, och det testas genom många olika kriterier, bland annat hundens mentalitet, hur seriös föraren är, vilka mål man har,  och hos vissa träningsgrupper kollar man även LINJER på hunden. Alltså om det är värt att satsa och lägga ner tid på just den hunden inför skyddet. Så att t.ex. en stor Fläskweiler (Rottweiler) från utställningslinjer som ju går under kategorin brukshund skulle kunna bli en riktigt bra skyddshund bara det är en riktigt bra hundförare - ärligt talat så är inte den risken särskilt stor. 

Det handlar som sagt mycket, väldigt mycket om hundens mentalitet och naturliga drifter! Man SER och MÄRKER på vilka hundar som har det i sig och inte… Och sådana plockar man bort relativt tidigt.

Och vad har nu ditt val av ras, att du aldrig tänker köpa en schäfer - med diskussionen att göra? Jag struntar väl i om du eller någon annan här ska köpa en schäfer eller inte, jag sitter inte och gör reklam för rasen, konstaterar bara generell fakta här.  Men för min egen del så är schäfern den ras som passar mig bäst, vad andra köper bryr jag mig inte om! Så du behöver inte tro jag sitter och gör reklam för Schäfern, vilket jag får vibbar av i ditt inlägg då du letar efter källor som ska bevisa olika raser som är bättre än schäfern. Så det kanske du kan sluta med nu?

[Bolten]
0

#43 Vill bara pika in, jag har inte tagit illa upp eller tagit de personligt utan tycker bara att man ska ha en trevlig attityd på ett forum =) De gäller inte bara svordomar utan även själva attityden. 

Tycker inte heller de är speciellt trevligt att skriva (dessutom skriva det helt OT) att man aldrig tänker skaffa en schäfer . Framförallt inte på sättet du skrivit det på i #40. Tycker nästan du klankar ner på schäfer ägare att de inte granskar leden de köper ifrån.

brukshundar
0

Att jag var lite hård eller sarkastisk (eller vad det nu kallas?:P) kan jag så här i efterhand  när jag läst igenom allt igen, faktiskt hålla med om så det känner jag faktiskt för att be om ursäkt för.

Nej men som sagt jag struntar i vad andra tycker om schäfern, men förstår bara inte vad #40:s olika redovisningar och åsikter om schäferrasen har med denna diskussion att göra. Finns väldigt många raser jag själv aldrig skulle kunna tänka mig men tänker inte rabbla upp dem här nu. Jag har hundvänner som avskyr schäferrasen men de går inte runt och påpekar det hela tiden för det ;)

PEwhite
1

Svar på #43

Jag ska försöka återberätta och förklara så mycket jag kan. Jag ska separera texten bättre. Att säga att jag inte väljer schäfer är som ett motargument till det du skrev. Du skrev att du bara väljer och gillar schäfrar, och bara schäfrar. Det skrev du mot slutet i en kommentar, leta själv. Du fick svaret "Men det har väl inte med ämnet att göra, att DU gillar schäfer".

Du har flera gånger sagt att du inte bryr dig om ifall folk ogillar rasen, men jag kan väl få svara på dina påståenden i alla fall? Det gjorde jag, varesig det hörde till ämnet eller ej. Vilket av ämnena i tråden vi nu väljer, låt oss säga det om hur inte någon kunde styrka det påståendet att schäfern som ras är bättre lämpad än vilken annan brukshundras i just IPO bara för att den är vanligast. Berätta för mig exakt vad schäfern har som alla raser utom möjligen malinois saknar? Jo, just det, sen finns malinois. På tyska heter belgisk vallhund belgische schäferhund. Schäfer 1 och schäfer 2 på IPO. Förlåt, men hur ofta ser man en tysk schäferhund valla får? Då får den duga till bruks åtminstone då, vi ger rasen en helt egen sport. Förlåt om jag är extremt provocerande - om jag var en schäfer-ist skulle jag troligen bli stött - som jag blev när #39 prackade ner på labradoren.

Jag visste till en början bara att endast hundar av brukshundraser fick testa IPO - alltså var inte jag en av dem (jag har inte retriever dock). Min kompis som var intresserad av att tävla i IPO blev mer eller mindre utfryst när hon varken hade malinois eller schäfer, men ändå en hund av brukshundras som var både villig att arbeta och lättlärd. Jag fått höra 4-5 okunniga människor muttra "fula schäfer" om en terv, och det har gjort mig oerhört förbannad. Personen har uppenbarligen inte sett malinois.

Dags att komma hit med en groenendael (hoppas att aveln på dem förbättras i vilket fall) för att den inte kan misstas för en schäfer. Men du, det finns ju svarta schäfrar… Skämt åsido. :)

Om påhoppen skrev jag
"#39 "Väldigt konstigt dessutom att du jämför schäferns "sökkapacitet" med den otroligt veka labradoren. Kan ju säga att mallen är i så fall en bättre jämförelse…" känns för mig som ett personligt påhopp (jag gillar väl labben och retriever lite allmänt), eller som att jag skulle vilja göra ett riktat mot dig. Men jag vill inte få tråden låst eller borttagen."

Ursäkta att jag uttryckte mig klumpigt. Jag uttryckte mig snabbt och klumpigt. Givetvis vet jag vad ett personligt påhopp är, och ditt påstående var inget sådant. Såhär tycker jag, såhär har jag uppfattat det: Det kändes som ett slag under bältet att du hoppar på rasen jag kommer med bara för att jag kommer med info som på något sätt kan skada din schäferbilds gloria. Du säger att labben är vek när den är en minst lika duglig tjänstehund. I ett ANNAT avseende.

Du erkänner att det finns olika typer av tjänstehundar. Du vägrar verkligen att erkänna att schäfern har brister, som knarksök. Det är ett helt nytt ämne som jag styrde in på därför att du påstod att schäfern är den ras som lämpar sig bäst för skydds och inom parentes tjänst. Man kan inte vara bäst på allt va, även om just det där kanske är en petitess för dig, men en stor grej för mig. Schäfern var för en gångs skull inte bäst i tjänst, inte ens med bland årens narkotikasökhundar. Finns det något mer schäfern inte duger till inom tjänst?

När det gäller att försvara en person är schäfern kanske en bra vakthund…? Det kanske är det som underlättar i IPO-träning. Sedan är ju en del raser på grund av sin välutvecklade näsa överkvalificerade för jobbet som knarkhund. Det bästa du kan säga är väl inte att hela den rasen labrador är vek i jämförelse med schäfern? Vem är du att dra den slutsatsen? Vem är jag att dra slutsatsen att schäfern inte duger till vallning - ingen, faktiskt. Jag har ju ingen erfarenhet av schäfer, men du kan ju förstås ha lång erfarenhet av labrador. Jag tog illa vid för att du prompt måste klanka ner på andra raser som kan överglänsa schäfern som hel ras på något vis.

Du har rätt. Det var inget påhopp mot en person, och särskilt inte mig. Det om att kränka folk hade turligt nog inte med den här tråden att göra utan bara stämningen på detta forum. Som TS är jag fortfarande rätt oerfaren inom Bruks och särskilt då skydd. IPO och svensk skyddsträning.

Vad har du att säga om springer spaniel? Som överkvalificerad i sitt arbete som narkotikasökhund måste den vara otroligt vek i dina ögon. Definera vek om det har en annan betydelse än vad ordet har för mig - dvs svag. Den är oanvändbar för att den är svag och den ger efter för vaddå?

Angående svordomarna så var det ju inte bara "klart som fan" som figurerade bland dina kommentarer. Men är man ungdom så är det sånt som ingår i talspråk, sånt ingår i mitt talspråk. Men jag väljer att inte skriva i talspråk.

Det var bra att du svarade direkt på det du har skrivit ett tiotal, kanske tjugotal svar hit och dit redan. Du skrev nu lite om vad som krävdes för att bli hundförare inom skyddsträning och vad för tester hunden måste genomgå. Det var mycket bra information, särskilt för mig som är intresserad.

Har man en tervueren däremot, för att man inte riktigt gillade att malinois var lite för lik schäfern, då blir det bra svårt att slå de två raserna som är bäst! Då lär man i vilket fall få svårt att slå schäfer och malle som är så överlägsna bara för att de hundarna har fått äran att födas in i just de raserna. 😉

brukshundar
1

Det jag skrev till Bolten om att jag bara gillar och väljer schäfrar var som ett "svar" till att hon skrev att hon inte är så förtjust i rasen i #21. Dessutom skrev jag ju i #22 att det inte handlar om vilken ras man föredrar mest, men tillade då det att jag enbart väljer schäfrar, som ett svar och "jämförelse". Om du förstår vad jag menar. Så det handlade inte om att jag skulle komma och klanka ner på andra raser. För min egen del passar schäfern bäst och jag kan utan problem erkänna att den inte är överlägsen i t.ex. lydnadslydnaden och börjar även tappa överlägsenhet inom vissa bruksgrenar. Men i skyddet och i IPO:t ÄR den överlägsen! Så om du tycker att det är glorifierande av rasen får du ju tycka det! :) Men för min egen del är schäfern bäst och JAG tycker den är den bästa brukshundrasen! Men det betyder INTE att andra raser är DÅLIGA och det har jag inte sagt heller.

"Berätta för mig exakt vad schäfern har som alla raser utom möjligen malinois saknar?"

- Om du syftar på IPO:t och i skyddet så är det ju en del kriterier, om vi nu ska jämföra brukshundraserna som hunden bör uppfylla för att klassas som en bra skyddshund…. 

- Bra nerver

- Tillgänglighet

_- Jaktlust
_

- Kamplust

- Temperament

- Skärpa och försvarslust

- Dådkraft

- Hårdhet

Det finns hur mycket som helst att diskutera kring ovan nämnda kriterier, och det är svårt att jämföra alla dessa med olika raser emellan. Viktigast är att se på helheten egentligen. Det är därmed svårt att veta EXAKT varför schäfern oftast är bättre än andra raser i skyddet, men min teori är (efter vad jag sett) så har de väldigt fin dådkraft och hårdhet i jämförelse med t.ex. rottisar (säger av ren erfarenhet nu, dessutom har rottisar stora brister i tillgängligheten. Arbetsviljan är inte heller alltid på topp, när det gäller förigheten vilket ju också är viktigt). Belgare kan ha brister i tillgänglighet (oftast tervar) och nerverna.

Sen kan man sitta och spekulera i evigheter varför de är mer dominerande än t.ex. boxrar, riesenschnauzer, dobermanns, osv. osv.. Jag kan inte alla dem raserna, det jag vet är att de flesta som tävlar är schäfrar, de flesta som klättrar uppåt i eliten är schäfrar… (och mallar).

Men kollar man på ovan nämnda kriterier och jämför lite MH och MT hos olika brukshundraser ser man oftast ett mönster och där blir det lättare för dig att hitta svar.

Kan kanske berätta en realistisk situation också:

När jag var på skyddsläger nu för någon månad sen så var det mestadels schäfrar och en malle som var med på lägret. Det var en schäfer av exteriörtyp och i skyddet märkte man dess otroliga vekhet (jämför skärpa) då den inte vågade jobba självständigt (gå fram till figgen) eller vara allvarlig. Dessutom hade den inte så mycket försvarslust och aggressioner (aggression är inte alltid enbart negativt) heller, utan var mer intresserad av själva ärmen än figuranten. Och då var ändå denna enligt figuranten en av de exteriörschäfrarna som tillhörde "eliten" inom skyddet. Schäfrar av exteriörtyp ser man alltså sällan inom skyddet, då de helt enkelt oftast saknar temperament och skärpa (vanligtvis nu alltså, finns jättebra exteriörare också)

Dock har jag likaså erfarenhet av att mallen är mkt skarpare än schäfern i skyddet.

Jag har inget ont att säga om narkotikasökhundar, det är väldigt bra att dem finns och det stör mig knappast att det är andra raser än bara schäfern, vilket du verkar tro (?) ;). Fattar inte riktigt vad det har med saken att göra EGENTLIGEN. Jag har återigen inte emot någon annan ras, jag tyckte bara det var en konstig jämförelse då labben och schäfern är väldigt olika i temperament. Labbar har tex lika högt temperament (vilket ju också kan vara till en fördel ibland att inte ha;)), engelsk springer spaniels med då de har en fantastisk nos.

"Angående svordomarna så var det ju inte bara "klart som fan" som figurerade bland dina kommentarer. Men är man ungdom så är det sånt som ingår i talspråk, sånt ingår i mitt talspråk. Men jag väljer att inte skriva i talspråk." 

- Nä nu såg jag att jag skrivit "typ inte ett jävla smack" också. Oj så farligt ;) Nä men jag hade förstått dig om det vore så att jag skrev det i varje inlägg eller varannan mening, som sagt. Men nu nämnde jag det 2 ggr och jag förstår ärligt talat inte hur man kan störa sig SÅ mycket på det att det måste bli en diskussion av det OCKSÅ. Det är ju bättre att hålla sig till sakfrågan egentligen än att diskutera om vem som skrev vad och inte… eller vad tycker du?

Nu vet jag inte om jag svarat på allt du skrivit, men fattade inte det sista stycket om Tervueren riktigt.

vallhund
1

Schäfern har aldrig varit en vallhund, den skapades för bruks/tjänst o förfäderna kom från herdehundar. Svenska språket är mig veterligen det enda som gör skillnad å herde o vallhundar.

Det är väl ingen som påstår att sarpaninac eller pyrénéer är vallhundar?

Schäfern har använts som linjevallare, dvs levande staket.

PEwhite
0

#47 Jättebra inlägg. Det var värdefullt att läsa om vad den utställningsavlade schäfern ofta saknar. När det gäller tervens nerver så hoppas jag verkligen att aveln förbättras och att mentaliteten blir bättre. Personligen har jag träffat ett tiotal tervar (fyra vuxna och resten var valpar till två av dem) och endast träffat energiknippen, inga nervvrak. Men problem rättas förhoppningsvis till inom snar framtid.

#48 Definitionen av herdehund kändes väldigt diffus framtills att du berättade schäfern har använts som linjevallare - levande staket. Ett bra hjälpmedel för en fåraherde men det vore väl ypperligt om man istället för en herdehund hade hundherde (vakta) och vallhund (samla ihop) i en och samma hund (ras med båda egenskaperna).

Engelsmännen menar väl att det är saksamma. Men det borde kanske göras större skillnad på sheepdog och shepherd. SKK buntar ihop hela grupp 1 som "Vall-, boskaps- och herdehundar - hundraser som ursprungligen använts för att valla eller vakta får och nötboskap (…)" vilket gör skillnaden mellan vall- och herdehundar svår att tyda.

vallhund
1

brukshundar
0

#49 Vad kul att du tyckte det!

Ja, terven är en väldigt fin och trevlig ras, (om det är från brukslinjer tycker jag). Jag har varit intresserad av rasen. Det tråkiga är att det är svårt att hitta en bra Terv här i landet (har ingen aning om hur det ser ut utomlands) och en terv som inte är osäker mot främlingar och som även "håller måttet" i de högre klasserna. Jag har inte alls sett många tervar ute på tävlingsbanorna. Synd tycker jag, då de verkar trevliga att jobba med dem man sett på Bruks och massa energi!

[ESAR]
1

Kanske lite OT men känns som att hela tråden är det! Men jag gillar absolut inte schäfer, tycker de är riktigt fula! Kan heller inte speciellt mycket om IPO förutom att jag känner till han som va lagledare för landslaget förut, vilket han kanske fortfarande är?! . Han provade nämligen om min rottishane skulle passa till IPO vilket han verkligen gjorde. Och han själv använder sig bara av rottis!

[Bolten]
2

#52 Inte den tonen, vi vill ha en milt klimat här inne där vi respekterar varandra.

brukshundar
2

#52 Det enda som varit OT i den här tråden enligt mitt tyckte är när det diskuterats vad någon sagt och inte sagt.

Och vem bryr sig att du tycker att schäfrar är riktigt fula? Det har inte ens med saken att göra här.

Ärligt talat tyckte jag hela ditt inlägg inte hör hemma här för fem öre.

[ESAR]
1

:)

brukshundar
1

#55 Men allvarligt? Vart vill du komma?

Du får gärna tycka schäfrar är skitfula och allt möjligt, men jag tror inte det är någon som tar illa upp av det här (om det var din mening att provocera, kändes nämligen lite så).

För att en hundras är ful gör den inte till en sämre skyddshund, så det har inte alls med denna diskussion att göra.

[ESAR]
1

Vill inte provocera öht! Sa bara mitt tycke om schäfer eftersom jag uppfattar denna tråd (vad den har blivit) som att de du vill få fram är att schäfer är det enda som duger! Nu vet jag att du har skrivit att det används andra raser också innan du kommenterar det. Dock tycker jag att rottis helt klart är min favorit inom IPO. Det är bara mina tankar!

[Bolten]
3

Som jag sagt tidigare så handlar detta inte om vilka raser man gillar, är de något du vill diskutera #57 så är du välkommen att starta en ny tråd, dock hålla en god ton =)

brukshundar
1

Jag har hundra gånger nämnt att jag INTE anser att schäfrar är det enda som duger. Jag förstår inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det. Börja inte med det snacket igen. Det enda jag sagt är att schäfrarna är överrepresenterade i skyddet och att den rasen likaså generellt är bäst på det, jag har inte jämfört individer öht.

Att man sen har olika favoritraser inom IPO är en helt annan sak, för för den föraren kanske just den rasen passar… ja, som dig rottis då t.ex. Att du sen blir sur (?) för att jag påpekar att många rottisar faktiskt inte håller måttet i högre klasser är en helt annan sak…

Men du behöver inte komma och påpeka hur fula schäfrarna är (enligt ditt tycke), för det handlar som sagt inte om utseende när man kör skydd. Så just den kommentaren kändes som att du ville provocera, även om jag inte tar åt mig ;)

Jag sitter inte och ljuger här heller, finns många hundsporter där schäfrarna inte är överlägsna så jag förstår inte ditt problem nu.

SamanthaJones
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

intressant tråden börjar bli, man lär sig mycket om folk genom o läsa trådar som denna! ;) 

För att säga min syn på saken då (eftersom jag alltid måste lägga mig i ;))

Jag gillar inte schäfer, inte för fem öre, men det betyder inte att rasen är dålig! Det betyder att det inte är en ras som passar mig! Och eftersom jag inte gillar rasen så skulle jag aldrig skaffa en och dessutom så tvivlar jag på att jag skulle komma speciellt långt med en schäfer av just den anledningen att jag inte gillar rasen! 
Däremot så har schäfern många egenskaper jag önskade se hos t ex dobermannen men jag har även egenskaper hos dobermannen som jag hade velat se i schäfern. Exempelvis en bra schäfers spårnos och koncentration i spåret (sen finns det skitschäfrar oxå men de ser man inte allt för ofta i skyddet även om de finns)

Vad beträffar att schäfern ligger i topp så får väl resultatlistorna från working-dog.eu säga sitt om man tittar till FCI-VM resultaten de senaste 11 åren då det är mallar som vunnit (för de som inte vet så är FCI-VM det VM där alla raser tävlar mot varandra i IPO och som kommer hållas i Malmö 2014 btw). Och det säger en del om var schäfrarna är på väg, i Sverige har vi fortfarande väldigt mycket bra hundfolk som kör schäfer och som är riktigt duktiga och får fram bra hundar, på kontinenten ser vi fler och fler som överger schäfer för malle - varför? 

Summan av mitt mkt flummiga inlägg är väl typ att man måste hitta en ras som passar sin personlighet och som svarar mot de krav vi har på hunden. Att många väljer schäfer eller malle framför t ex eb dobbe eller Boxer (om vi nu enbart talar om bra individer för tyvärr finns det mycket skit hos både dobbe o Boxer då aveln går helt åt fel håll hos vissa uppfödare) tror jag kan bero på att malle och schäfer är avlade mycket för samarbete med förare och ofta har en stor portion förighet vilket är en brist hos både dobbe och Boxer och således något som man får lägga mycket energi på redan från dag 1. Vilket många, förståndiga ;), gärna skippar för att istället satsa på den träningen som syns på banan på ett helt annat sätt om ni hänger med i resonemanget? 

Så tänker jag, Adjö :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Bolten]
1

#60 Bra skrivit =)

brukshundar
2

#60 På kontinenten har jag också märkt att folk väljer malle mer och mer, något säger mig att mallarna i andra länder är bättre avlade när det kommer till arbete än vad schäfrarna i dem länderna är. Kanske kan vara en orsak…? Jag gillar generellt inte "utländska" schäfrar så mycket, här i Norden har vi en mycket bättre avel på arbetande schäfrar och även i Tyskland (även om det är på väg bort mer och mer där)

Även i Sv.skyddet börjar mallarna ta mer och mer plats. Speciellt i eliten! Min teori där är hälsan och att de malleuppfödare vi har i Sverige (de arbetande såsom Blacknecks, Prosport, Mallekraft, dem gillar jag och har pratat en del med dem) är ruskigt bra och kompetenta och de har bra valpköpare.

Schäfern är ju en "större" ras än malle, föds ju många fler schäfrar här i Sverige än mallar. Med det blir det också att det börjar även bli så att alla inte kör skydd med schäfrar (och det måste man absolut inte göra, förstå mig rätt nu), medan "malleaveln" i Sverige är mer riktad åt att föda upp mallar dugliga åt just skyddsarbete. Jag har inte sett så många mallar i andra grenar nämligen, medan schäfern är ganska "utspridd" om man säger så. Förstår ni hur jag tänker?

Sen att brukset börjar minska i popularitet säger också en hel del :( Jag hoppas IPO:t i alla fall kan få mer fart och engagera fler unga förare! Det behövs nytänkande.

Om man tar mig själv som exempel: Jag själv funderade mellan schäfer och malle först, dels pga hälsan, men det blev schäfer då det känns som ett säkrare kort, generellt mer föriga och har oftast tassarna på jorden. ;) Nu har jag schäfer och jag vill ha en schäfer till senare, är fortfarande väääääldigt osäker på malle. Funderade även på HH men där kändes det som ett ÄNNU osäkrare kort… Jag ska i alla fall alltid ha schäfer, men en annan bruksras vid SIDAN OM kommer jag säkert också ha någon gång. Men alltid minst en schäfer i flocken! :D

Anibaz
1

#51 Det är en otroligt reserverad och speciell ras, reserverad innebär inte att den är osäker. Sen att dem uppe i trädtopparna oftare än vad dem är nere på marken är ju en annan femma.

Sen krävs det något otroligt som förare när det gällar tervar, och det är inte allt för många som faktiskt har vad som krävs, så att säga. Men nog har vi bra tervar i Sverige.

brukshundar
1

Därför är det extra viktigt att man socialiserar sådana raser i tidig ålder och lär dem att bli hanterade av olika människor.

En otillgänglig hund håller inte i skyddet t.ex., ingen vill lägga ner tid på en sådan, då det innebär en hel del risker.

Anibaz
2

#64 Vilket gäller alla raser, oavsett användningsområde och ändamål. Det jag menar är att det är väldigt lätt att missuppfatta en reserverad hund som en osäker hund, vilket inte alls är samma sak.

brukshundar
0

#65 Givetvis är det så att det är viktigt att socialisera alla raser! :)

Men jag tänker mer på raser som har lätt för att bli reserverade och agera utåt pga det om man inte tänker på det tidigt. När man väljer terv (som så många andra raser) så är det viktigt att kolla på linjerna och hur det ser ut i tillgängligheten, vilket ju man oftast kan bedöma generellt genom att titta på MH och MT.

Jag vill heller inte ha en hund som springer fram till alla folk och älskar allihopa, jag vill ha en hund som är mer neutral. En positiv eller neutral hund i umgänge med människor är det jag föredrar, inte reserverade.

[Timantis]
1

Nu har jag inte läst hela tråden då den både är för lång o för långa inlägg.

Men det verkar som om det glidits aldeles för mycket från TS fråga.

Handlade det inte om IPO o vilken hund som lämpade sej bäst. Inte om vilken hund som hade bäst näsa eller var snyggast?

Jag skulle aldrig köpa en ras jag inte gillade oavsett om den var överlägsen i den klass/gren jag tävlar i. Jag har i första hand familjehundar som jag myser med i soffan o sängen. Tävlingsbiten är för mej en bonus.

brukshundar
1

#67 Det är väldigt lätt att gå OT i diskussioner, det hör nästan till. Vi alla här har glidit ifrån diskussionen, även TS :) Men om TS tycker det är jobbigt eller något tror och hoppas jag att hon skriver.

Men jag håller med dig om att vilken hund som är snyggast och det där definitivt inte hör till denna diskussion och det har vi också klarlagt här tror jag… 

Det viktigaste är att man har en ras man själv trivs med och jag håller också med dig där att tävling bara är en bonus!

Sophie&Segra
0

För att svara på ursprungsinlägget så är det inget jag som Sajtvärd kan ändra på (namnet på sidan) - till tex. brukshundar iFokus, även om jag håller med om att det låter betydligt bättre! (Ska för övrigt kolla upp det närmre så och se om det kanske går att ändra). Just på den här sajten riktar vi in oss på brukshundar och raserna SBK utsett som Brukshundraser (som du ju nämnt i ditt inlägg). Men vi disskuterar ju givetvis annat också och jag hoppas att du känner dig välkommen här med din Labbe och allt välkommen att skriva om vad ni hittar på. Även om man kanske inte tävlar Bruks med sin brukshund av brukshundras så är det ju lika kul att träna det med alla sorters hundar, min JRT älskade det! Jag ska se vad jag kan göra, det hade ju varit roligt att bredda sajten lite så fler grenar "fick plats" här och locka lite mer medlemmar på så vis :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Dentaku
1

Om någon var seriöst intresserad av IPO skulle jag också rekommendera schäfer eller malle. Jag har själv korthårig collie och för inte länge sedan tog en kortis IPO2 ner på kontinenten - men den är ett undantag, hur häftig den än är. Vet man med sig att man vill komma någon vart i IPO så känns det väldigt onödigt att satsa på något annat än de säkraste korten.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."