Välja rätt Ras
Hej!
Jag har börjat blivit väldigt förtjust i Bruks och lydnad men har ingen hund som passar för detta. I hemmet idag har jag en blandras som troligen har mest amstaff i sig och som jag inte kan tävla med. Från början när jag skaffade hund var jag inte intresserad av tävling utan en aktiv sällskapshund. Det är nu på senare tiden som vi har börjat träna lydnad som jag upptäckt det nya intresset! Men den nuvarande hunden föredrar/är bäst på är agillity och viltspår så det är det han och jag fokuserar på. Därför skulle jag nu vilja hitta en passande hundras för det som känns mer aktuellt. Det jag vill tävla i är skydd, lydnad och möjligen IPO. De som är mest intressanta raserna som jag börjat tittat på är Australian cattle dog, Australian Kelpie och Rottweiler. Inskaffandet av den nya hunden kmr antagligen ske om ca 1-2 år så det är ingen brådska utan vill mest bara börja kolla in raser.
Jag hade tänkt börja kolla in den lokala brukshundsklubben och prata med människor där och även se om det finns några bestämda träffar inom hundrasklubbarna man kan gå på men är väldigt nyfiken! Vad har ni för erfarenheter av dessa hundar, passar de bra för de jag tänk göra och har ni några bra tips?
Tacksam för svar ;)
Vad är det för egenskaper du är ute efter hos hunden?
Det går fint att tävla lydnad med den hunden du har nu.
Vill du tävla skydds/IPO så är det malle eller schäfer som gäller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag är ute efter en hund som vill jobba, som har mycket energi och som ska kunna följa med på det mesta men som även kan vara inne och mysa på kvällarna. Den ska helst vara mellanstor, men vissa undantag kan jag tänka mig om jag tycker om rasen annars. Såklart vill jag även ha en hund jag kan tävla och träna med i Bruks ;) Annars har jag inte kommit mycket längre, det är "basen" av det jag vill ha.
Hunden jag har nu går självklart att träna lydnad med men eftersom han är blandras så går det inte att tävla som jag vill, men träna kan man ju göra ändå ;)
Jag ska kolla in malinois och schäfer, blev väldigt intresserad av malle! Men hur mycket energi har de? från det jag har läst så verkar de vara riktiga energibomber och hunden måste kunna vara ensam hemma/ta det lungt när man jobbar ca 4-5 tim om dagen. Det kanske räcker med passivitetsträning eller är det en ras som passar mer hos de som vill jobba med skydd som hundförare eller väktare?
En bra malle platsar hos de sistnämnda.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 Du kan visst tävla lydnad med din blandras!
Malle skulle jag inte rekommendera till någon som inte haft brukshundar tidigare och som har höga ambitioner med sitt tävlande.
#4 Fast inget du skriver om är egenskaper, bara hur du vill att ditt liv med hund ska se ut.
Inom lydnaden är enda begränsningen att man inte kan bli champion med en blandras. Men du kan bli LP elit o det är samma sak. Du kan tom tävla SM med den om ni kommer så långt.
Bra att du är ute i så god tid med ditt hundplanerande. Men träna o tävla lydnad med din nuvarande hund så har du även kommit en bra bit påväg i ditt tävlande. Kommer att bli enklare att sätta igång med den nya hunden om du inte är helt grön vad gäller tävlandet då.