behöver hjälp!!
hej jag har två problem med min hund basse som jag skulle vilja ha hjälp med, första problemet är att han är väldigt misstänksam och osäker runt främmande människor, speciellt i trapphuset men även i andra situationer, det är i den grad att han skäller åt dom för att dom inte ska komma nära, jag håller på att träna detta genom att bara stå i trapphuset och ibland ute och låta honom titta på människor och belönar kontakt med mig och det håller honom från att skälla men han är fortfarande väldigt spänd…ska jag fortsätta träna såhär eller har ni några tips om hur jag skulle kunna göra det annorlunda?
andra problemet är att jag varit dum och alltid låtit honom få busa med andra hundar och aldrig riktigt tränat passivitet runt andra hundar och nu när jag hittat en grupp jag skulle vilja träna med så blir han galen och skriker och tjuter för att han hellre vill busa med dom andra än fokusera på mig, samma sak ifall vi möter en av hans hundkompisar ute på promenad..hur ska jag gå tillväga med att få honom lugn och träna passivitet på bästa sätt? mvh alexandra och basse
mvh Alexandra
Jag skulle träna kontakt på längre håll. Inte " stänga" in oss i ett trapphus. utan ute på avstånd o succesivt gå närmre. Samt när han slutar skälla vid människomöten inte göra någon affär av det. Hundar behöver inte gilla människor men dom måste acceptera att dom finns i närheten utan att be sej konstigt åt.
Likadant med andra hundar. Ignorera själv andra hundar o träna passivitet. Åk ner till klubben o bara va träna kontakt på avstånd. Lek du med hunden så att du är den roliga.
Lite svårt är det dock tycker jag ifall hunden är van att få busa o leka runt med olika hundar. Lite som att gå till lekparken med ett barn o bara låta den sitta på bänken o inte leka. Men viktigt att han är med dej innan han får leka eller vad han nu får göra.
skvallerträning funkar säkert.