Hovawart
Är det någon som har erfarenhet av denna ras?
Har läst igenom hela rasklubbens hemsida men vill ha personliga erfarenheter som kan berätta mer personligt om rasen hur ni uppfattar att den är att jobba med, som familjemedlem m.m.
Jag har inte träffat på så många av denna rasen, men när jag jobbade på hundhotell hade vi två "dagisbarn" som var helt underbara hundar att ha med att göra. Pigga, aktiva och lyhörda. Fast sen var dom väldigt väluppfostrade också. 🙂
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har en tik (blir 8 år) och min erfarenhet är att dom kan vara tuffa de två första åren men om allt blir bra då som får man en helt underbar arbetsvillig kompis som blir en utmärkt familjehund. Jag har även två stycken vita herdehundar ( en tik som är 2½ år och en hane som är 9 månader) och när jag jämför dom så är herdarna mycket enklare från början. Det jag upplevde hoffen som unghund var att hon stal gärna mat från bänkar och bord, lade dövörat till allt för ofta, kunde svara när kraven ökade för att slippa (några exempel).

Tack så jättemycket båda två, har varit i kontakt med tre uppfödare i Dalarna så vi ska åka och hälsa på deras hundar, men det verkar kunna vara en ras som passar oss tror jag :-)