Svenskskydd
Är det någon här inne som har erfarenhet av svenskskyddet? Funderar nämligen på att börja köra det lite grann då jag har varit inne på IPO, men närmsta grupp är uppfödaren och det tar mig 1 1/2 timme kommunalt om jag har tur. Men om jag har uppfattat det rätt så finns det en grupp som tränar svenskskyddet nere på hemmaklubben.
Har själv 0 erfarenhet av svenkskyddet what so ever, så skulle vara roligt att få veta lite mer om hur ni tycker att det är, och hur ni uppfattar det osv :)
Jag har inte tränat det själv, men av dem jag frågat om denna sport så har de sagt att de upplever den som en större utmaning än IPO. Bla för att det ingår munkorgsarbete samt att det ingår fler moment.
Jag har kört svensk skydd innan men bytt över till IPOt. Jag tycker att båda är riktigt roligt o lärorikt men att Ipot vinner för att det kräver mer precision. Inom ipot är allt speglat av lydnad och hundens vilja att vara föraren till lags, mao ställer det högre krav på dig som förare att finslipa sammarbetet och din förmåga att leda hunden rätt.
Sen tycker jag det var skönt o slippa munkorgen då den innebär en påfrestning på hundens kropp och speciellt nacke o rygg. Fördelen med svensk skyddet är att man har ett lydnadsprogram och bedöning som i övriga brukssporter och således kan tävla i ex spår o sök med enkelhet om man har en bra skyddshund.
Vad jag mer gillar med ipot är att den är internationell och finns all over. Så man kan lätt åka utomlands o träna och tävla.
Nu är inte detta några sanningar men det är vad jag tycker o känner =)
Vad du än väljer så var extremt noga i ditt val och träningsgrupp och figurant! Även om det finns på en klubb nära dig så kanske det inte är en optimal grupp och figg, då är det förödande o träna där! Så kolla gärna runt noga innan du bestämmer var du ska träna! Jag har själv gjort misstaget och det förstörde väldigt mkt av min hundsförtroende kapital till mig vilket var tufft!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#2 Det var ett bra svar :)
Hoppas det är lugnt att jag hoppar in och frågar en grej.. upplever du många figuranter som rätt hårda i sitt träningssätt, alltså är det lätt hänt att de blir lite för hårda ibland?
Svårt att svara på om jag tycker de är hård eller inte, både ja och nej. Min erfarenhet säger mig att man kan dela upp figgarna o de som tränar i olika kategorier, vissa jobbar hundarna i byte, andra i försvar och några växlar mellan dessa två. De som kan anses hårda kandå vara de som jobbar hundarna i försvar, just för att få hunden att gå in i det moodet. Jag föredrar en växling mellan byte o försvar och då ställer det stora krav speciellt på figgen som behöver ha fingertoppskönsla för att kunna avgöra skillnaden. Hur som hur är det så att när man tränar hunden i skydarbete så är hunden verkligen hund och väldigt uppdragen i drift (vilken det ä kn nu må vara)och då kan man behöva ta i rejält i en korrigering för att den ska gå igenom. Min mening är dock att om man behöver korrigera hårt fler gånger så har man gått fram för fort, alltså inte gett hunden en chans o förstå vad du kräver av den. Hoppas eu förstår mina tankebanor :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar