Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettfoto-film
Läst 2456 ggr
Sophie&Segra
3

Spårfilmer!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägg in era spårfilmer här!

Alltid spännande att se hundar spåra, då den ena ju aldrig är den andra lik i sitt sätt att spåra!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

joheck
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha hon va verkligen nogrann! Pin har en helt annan stil kan jag säga. Godisspår funkar generellt inte, han söker sig fram direkt till målet och hittar sedan resten som vid godisregn… Blodspår gick super däremot! Här är vårt allra första ordentliga spår. Använde blodmjöl och märgben.

Sophie&Segra
0

Hur fungerar det när det gäller blodmjöl?

Blöter man upp det så det blir flytande? Eller häller man bara ut det som ett pulver?
För på filmen kändes det inte som om han fick nått "grepp" om spåret, utan mest sökte sig fram lite på "måfå".. Obestämd

Ja, Segra är verkligen fruktansvärt noggrann.. Det tar HUNDRA år för henne att spåra.. Då INGENTING får missas Tungan ute

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man blandar det med vatten så att det blir flyttande. Han fattar inte riktigt det här med spår än utan kör mycket med nosen i vädret. Detta va som sagt vårat första ordentliga spår så det kommer antagligen att se bättre ut allt eftersom. Jag har fått en massa tips inne på hundar så vi ska snart ut och lägga ett till spår, med klöv den här gången. Man måste ju börja nånstansTungan ute.

Sophie&Segra
0

Jaha okej, då förstår jag!

Ja, håll oss uppdaterade! Alltid kul att se utvecklingen! Skrattande

joheck
0
Workingdog
0

TS vad är det för spår du vill komma fram till sedan? Bruksspår? IPO spår? är det IPO spår? eftersom du kör med mycket godis?

Jag körde ett godisspår med Lexi när hon var ca 4 månader, det gick ju ut skogen. Sen körde vi ett vanligt personspår och där gick det bättre!

Nu spånar jag bara lite och ur min synvinkel och blablabla men om du vill ha godisspår skulle jag öka avstånden mellan godisarna, du har dom så otroligt tätt, och det blir mer som att hon bara letar efter godisarna, och därför även går tillbaka för det är ju lätt att missa när det finns så många på samma ställe. Här får hon inte riktigt in spåret innan hon kommer till en godis, då godisen ligger precis framför näsan på henne hela tiden ( eller har jag fel?) Ja jag skulle iallafall köra på godis med större mellanrum eller inget godis alls och bara köra ett vanligt rakt personspår, dom förstår oftast vad det är dom ska göra.

ps, ett tips, skaffa längre koppel eller lina ;) du ska vara en bit bakom henne så att hon får jobba själv, :)

#1 jag tycker som du själv säger, att han inte riktigt förstår vad det är han ska göra. Kanske köra ett kortare spår? ska bli kul att se utvecklingen:)

Själv så är jag ju alltid ute i skogen och spårar själv, men får väl försöka filma själv eller så nästa gång ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

joheck
0

#6 Jo och jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att fatta. Det dom skrev inne på hundar va att jag ska ge han mer lina och låta han jobba mer självständigt. Samt att det är ok om vädrar i luften också. Nu va jag ju efter honom som bara den och höll emot så fort han lyfte nosen från backen. Han tycker det är väldigt kul i alla fall så vi ska definitivt fortsätta och förhoppningsvis bli bättre!

Vargafrost
0

Spännande tråd!
Ska se om jag kan lyckas filma mina bestar någon dag. Gerpla tog sitt första spår i söndags, tror jag att det var. För in henne på bruksspåret, där jag hoppas att vi ska kunna tävla sedan.
Idelma kör jag vanligt personspår med, mest för aktiveringen.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

bruksterrier
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spår är det roligaste som finns enligt mig. När man väl har bra spårgrunder på sin hund så är det bara fantasin som sätter gränserna.

Jag har tränat en del hundar i spår, både avlade brukshundar men också s.k. sällskapshundar. Har provat många olika spårmodeller, gått kurser för olika instruktörer men måste säga att den metod jag finner lättast och som ger bäst grunder är den som bland annat beskrivs i boken "spårhunden och lukterna", dvs att man använder sig av siabvätska och spad vid inlärning.

Nu har jag inte tänkt träna eller tävla ipo med mina hundar, eller BSL, eller någon hundsport där noggranheten är av största prioritet men ser hellre att min hund jobbar fokuserat i spårkärnan då vinklar, föremål och annat blir så mycket lättare när hunden jobbar med den intensiteten.

Att lägga godis i spåren tycker jag bara är slöseri med tid och man får en hund som letar godis och steget mellan godis -> personspår tar längre tid. Att istället spraya vätska med fotsvett och eventuellt korvspad om hunden är svårmotiverad har fungerat super på de hundar jag tränat med. Jag började spåra asfalt med min valp när hon va ca 3 månader och idag vid 9 mån ålder så tar hon vilka underlag som helst. Bara igår spårade vi ca 400m asfalt med upptag + 4 vinklar+ 4 föremål i spöregn och detta var nästan för lätt för henne.

Men ja, det viktigaste är väl att man hittar en metod man själv gillar och som passar sin hund, men det händer ofta att man gör det för svårt för sig själv, alla hundar kan spåra, även utan korv i varje fotsteg.