Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 4176 ggr
[Besan]
0

Skotträning

Tjena!

När börjar ni skotträna era valpar/hundar? Funderar på att köpa en CD med ljud men hittar typ ingenting på nätet…..??? Någon som vet någon bra och kan länka? Vore toppen! :)

Sen är det ju inte samma sak att träna med CD som i verkligheten såklart… men hur gör man då? Vet att brukshundklubbarna här hos oss har skotträning med platsläggande 1 gng/vecka, kan det vara något som även valpar/unghundar kan vara med på?

Tacksam för svar!

Stormblomma
0

Här har du ljudskivan du pratar om:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187652463

Vad det gäller skottträning så har jag aldrig Tränat det med mina hundar då jag i flera fall sett att det får motsatt effekt därför att det då automatiskt blir en grej. Det du kan göra är att promenera runt på klubben under den tid då dom skjuter - helt utan krav. Bara promenera. Och då naturligtvis inte för nära skytten. Men har din hund inga reaktioner på skotten så skulle jag vara försiktig med att träna det gör mycket. Promenera runt och kör lite kontaktövningar och sådär när det skjuts. Skotten lägger man in i träningen längre fram när hunden är mogen för den typen av stadga.

Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Besan]
0

Tack så mycket för länken o tipset, det var mkt bra skrivet :) Då lägger jag inte så stor krut på riktigt skotträning nu då!

[Forest]
0

Tycker 1 gav bra tips jag har själv övat med gå promenader runt skyttebanan bra bit ifrån men här tränar/skjuter dom sällan så när vi kände oss redo så fick en bakant till oss komma o skjuta lite. Våran hund var då 8månader om jag inte minns helt fel, varför jag la träning på detta är pga våran tidigare hund var livrädd för allt som "small" även luftpistol :-C Tycker inte man gör detta för tidigt och inte gör det till stor grejj det underlättar mycket för sin hund, (Fd hunden vuxen omplaceringshund som var extremt rädd för åska,skott o fyrverkerier)

[Besan]
0

#3 Nej precis man ska nog inte göra det för tidigt trots allt! Och tänkte inte på det innan ni sa det; men självklart blir det ju en stor grej av det om man tränar det aktivt så att säga… han har varit med om åska iaf och det har han inte brytt sig ett smack om! Så det är iaf skönt  det :)

[Forest]
0

4 jag prata idag en golden ägare bor nära skyttebanan och hon sa så här. Antingen gör man regelbunda promenader i närheten så valpen blir van med ljudet,  innan de kommer in i spökåldern. eller så väntar man helt enkelt efter spökåldern. Det var dessa tips hon gav mig då jag funderar på även träna in Donna lite mer hon bryr sig inte något om fyrverkerier eller åskan inte heller när grannen skjuter med luftpistolen ;) Hon har vart med oss i stugan där vi skjuter med luftgivär men det säger ju inte pang och inte så högt Flört  Men jag kommer få vänta lite till då Donna är lite små spattig.

sofiek90
0

Eftersom ponnyn stått i ett stall precis vid sjutbanan (på andra sidan skogen) så hördes det varje gång de sköt och ibland kunde det låta som 3dje världskriget. När hundarna har vart med där så har det varit i vardagen att det smällt en hel del och eftersom jag inte brytt mig så har dom inte gjort det heller. :)

MVH

Sofie

[Besan]
0

#5 Åh tack det där lät ju smart!! :) Visst är det skönt när de inte reagerar negativt på ljud? :) Jag har märkt det att min är inte rädd för som sagt varken åska och inte heller gräsklipparen, dammsugaren mm…riktigt skönt!

#6 Ja vad skönt då kom liksom själva träningen helt naturligt in så att säga :)

sofiek90
0

#7 Ja, det var ett bra sätt att få med det i vardagen liksom. :) Dock gillar inte hundarna fyverkerier.. ^^

MVH

Sofie