Rutan
Hur har ni gjort för att träna in rutan? Jag har aldrig gjort något med rutan på Prins så han är helt grön.
Ska tävla 1an snart o vill ha 2an hyffsat klar så jag kan ta den oxå i år och när det gäller rutan så finns det lika många sätt som människor, nästan iaf ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Ingen som tränat in rutan? =)
Vänligen
Sofia

Jag använder target som jag lägger bakom rutan. Jag ökar avståndet till target succesivt.
När hunden har bra fart ut till target så säger jag stanna när hunden precis kommer in i rutan. (brukar bli lagom att den snurrar runt o hamnar i mitten) 
Jag tog hans favvis sak och la i rutan och skickade honom dit. Därefter så ökade jag avstånd och håll (tog alla möjliga håll). Ibland sa jag stanna, och där efter varsågod (du får nu ta leksaken). Jag tränade nästan alltid med leksaken i rutan, lekte en stund med honom i rutan, la honom ner och sedan gick jag vidare (tävlade i elit).
**MVH Cerrolyn
#4: Det är lite så mina tankar har gått kring hur man ska träna in det. Det sättet och även kanske "osynliga bollen". Alltså att man låtsas hänga upp en boll en bit bakom rutan och skickar honom o sen säger stannar, går förbi hunden och hämtar ner bollen igen (tar upp den ur fickan) och går tillbaka o leka med honom i rutan.
Vänligen
Sofia
Jag har en taget i rutan som jag ALLTID kör med (provar någon gång ibland utan säg var 50 onde gång). Min hund älskar targeten så det är en jävla fart ut och hon stannar snabbt och alltid i rutan (även utan target. :)

Jag har inte börjat träna in rutan än men ska börja här i dagarna. Jag har väl lite andra tankar och ja jag spånar nog alldeles för mycket egentligen menmen :)
Men jag tänker att om man har target så är inte hunden medveten om att den faktiskt springer in i en ruta, utna är fokuserad på targeten, och jag vill ha min hund medveten om att den faktiskt springer in i en ruta. Men då hundar har svårt att se själva rutan så fokuserar jag på de 2 främre konerna. Jag gör alltså hunden medveten om att den ska springa igenom 2 konor för att sedan få belöningen. detta genom shaping. Och då i början ha konerna hyfsat nära varandra så att hunden ser båda konerna och fattar innebörden sedan. Sedan flyttar jag succesivt ut konerna och lägger på de 2 bakre. Kommandot "Rutan" betyder då spring mellan de 2 främre konerna, sedan kommer stoppkommandot. Och att även få hunden medveten om att vara koncentrerad och ha öronen öppna för efter konerna kommer ett kommando att komma. Men det kommer jag att lägga in längre fram i träningen!
Nu blev det här n og jättekluddigt och alla tankar kom ut på samma gång, men fråga om ni inte förstod vad jag menar :) Men det är iaf mitt tankesätt och det jag kommer att pröva på min schäferflicka.

Grejen med target, för mig, är att hunden ska springa rakt ut från mig. Om det sen är en ruta eller kon spelar ingen roll för så länge jag inte säger "stanna" så ska den bara springa rakt fram. :)