Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 2358 ggr
LitenPyssling
0

Att välja ras...

… Är så sjukt svårt!

Jag har sorterat bland raser sedan ett par år tillbaka, sitter fortfarande och sorterar bland ett x antal raser.

Egentligen det enda jag kommit fram till är att det ska vara Bruks, var tidigare inne på jakt också men är inte lika intresserad av det.

Det jag är intresserad av är:

* Spår
* Skydd
* Freestyle
* Sök
* Lydnad

De raser jag fått rekommenderat är:
* Schäfer
* Australian Shepherd
* Rottweiler
* Terv/malle

Som det är nu så lutar det mest åt Aussie och Schäfer men jag är så otroligt velig av mig.

Jag har svårt för mindre hundar, är de mindre än 50cm så går de bort nästan direkt. Det ska vara något speciellt som gör att jag kan godta en mindre hund, vi har alltid haft större i familjen och det känns bara fel med en mindre.
Sen har jag även väldigt svårt för de med hängöron, rottis är enda undantaget men det är mycket men där också.

Nu vet ni ungefär vad som letas efter.
Har ni något tips och varför skulle just den rasen passa mig? 
Berätta gärna egna erfarenheter kring rasen och så, har läst på om alla nämnda raser + ett x antal till men vill gärna veta personliga erfarenheter också - speciellt kring den ras du tipsar om.

Har erfarenheter av både freestyle, sök och spår sedan innan. Har haft hund i hela mitt liv så det är ingenting som är nytt för mig förutom rasval (haft jakthundar tidigare).
Spår, lydnad och sök är något jag har växt upp med, freestyle har kommit senare. Skydd har jag läst på om och är jätte nyfiken på detta.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[nataschaj]
0

En Malle kanske? Lätta, smidiga och jävligt snabba och bra i övrigt på alla grenar. (självklart beror de ju på hur mkt man tränar å testar på)

Skulle nog ta en malle framför terv, men har med att ja inte gilalr terv sen tidigare, aldrig mött på någon bra, därav har dem inte fallit mig i smaken.

Förutom Schäfern som ligger första plats då.

LitenPyssling
0

#1 Ja, de är väldigt bra i storleken också.

Hur har de tervar du träffat på varit?

[Wolverina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säger bara Hollandse Herdershond Flört

Väldens bästa allroundhund! Och är man intresserad att träna/tävla inom Lydnad, Skydd, Sök, Spår och IPO så tyckar jag absolut man ska kolla upp denna ras!!!

Foto: Hanna Sikström

[nataschaj]
0

2 inte bra mentalt och väldigt stressade. Sen gilla ja ite när dem flög på min fd valp (han lever inte längre) helt oprovisserat.(hände får några årsen flertals gånger,) Men sen vet ja att de är olika, men så länge ja inte får träffa bra hundar av den rasen så kan å tänker ja inte ändra åsikter.

Dem e säkert skit bra å det dära, men vill såna fall se de med egna ögon.

LitenPyssling
0

#3 Åh, den där ska jag absolut kolla upp! =D

#4 Ajdå, ja det är helt förståeligt att du inte gillar de när du bara träffat på fel hundar. Helt förståeligt!