Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 5565 ggr
Nicolew
2011-09-16 18:36
0

Skydd träning

När anser ni att man tidigast/senast kan börja med skydd på en Schäfer?

Och vart kan man vända sig för träningar?

Tacksam för svar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Ankilika
2011-09-17 11:06
0

Det beror väl på hur mycket de har naturligt. De flesta jag vet börjar redan när de är små puppisar men då är det ju bara bäbisövningar med ett litet skinn eller dylikt. Man ser ju, om de har ett bra bett och driv redan när de är små så kan man ju gott vänta ett X antal månader med att köra igång. Men saknar de det kan det vara bra att börja tidigare och bygga upp det. Alla gör olika. Det jag tycker att man ska tänka på är att ha lydnaden före skyddet när man väl kommit förbi bäbisövningarna. Kom på förresten, tänker automatiskt IPO, men du kanske menar svenska skyddet?

Vänd dig till närmaste brukshundklubb eller ortsgrupp. Kolla var närmaste schäferklubb ligger också.

sofiabruse
2011-10-04 13:34
0

Vart bor du?

Nicolew
2011-10-08 13:02
0

Södra Stockholm

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Vulcano
2011-11-17 15:58
0

Jeg vett inte vad du har tänkt dig att skyddstränigen skal leda till? Konkurence tex?

Det går bra att börja redan vid 8 veckor, men det är stort sett aldrig for sent att börja.

Jeg är själv dansk men nu bosatt i Sverige. Jeg är uttbildat skydsfigurant och är uttbildet i Tyskland, Holland og Danmark. Har jobbat som hundförar inom danske polisen i 16 år. Jeg saknar själv ett ställe att träne hund här i Sverige och går att funderar på at börja en klub for folk som kunne ha interesse av skyddsträning.

Nikkis
2011-11-17 17:12
0

Vart i Sverige bor du då? De flesta lokala Brukshundklubbarna ha roftast en skyddgrupp. Oavsett så är det brist på bra skyddsfiggar så det lär nog inte bli alltför svårt för dig att finna en eller fler grupper att köra skydd med. =)

Vulcano
2011-11-17 17:45
0

Jeg bor vid Tingsryd/Växjö i Småland.

Stormblomma
2011-11-23 15:23
0

Jag måste hålla med #1. Visst kan man lattja med puppisarna, jobba föremålsintresse och lite kamp med rätt tyngdpunkt och dyl. Men försök satsa på lydnaden först och börja med skyddet när hunden är mogen både fysiskt och mentalt. Kolla med brukshundsklubbarna runt omkring dig, har de inte träningar där kan det hända att de kan hänvisa dig till en bra träningsgrupp någonstans. Lycka till!!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Nils_Nilsson
2012-03-26 20:18
0

#6 Skulle du hitta något bra ställe att träna på får du gärna höra av dej, själv bor jag i Lessebo-trakten och har en försvarshund som jag tänker mej gå upp i skydd så småning om. För tillfället kör jag apellen för att få bättre kontakt med hunden.

valbal
2012-03-28 01:58
0

jag skulle också vilja köra sånt, men är fodervärd till en underbar schäfer tik. som är 9månader snart 10månader :) bor i lammhult/Växjö :D

[Ronon-m]
2012-03-30 16:09
0

Jag har börjat lite med min schäfer på strax 11 månader.. Men uppfödaren började lekaträna med henne när hon bara var några veckor fram till hon va 4 månader när jag tog henne, så nu börjar vi på nytt lite smått. Men det han gjorde med henne som ung sitter fortfarande i :)