Briard
Nån som har en briard här som kan berätta lite om rasen?
Vi är en småbarnsfamilj som gärna skulle vilja ha en hund till om några år.
Vi har en blandras idag. coccer/springerspaniel.
Det är jag som vill ha en renrasig då jag är intresserad av utställning.
vill även ha en som vill åka spark dra skidor spåra mm.
Men även kunna ligga och slappa lite nån dag.
skulle det vara en ras för oss?
Är ni intresserade utav Bruks eller liknande? Det är trots allt en bruksras, och det är krävande hundar.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
jo jag vet att det är en Bruks ras, det kan ju kanske få mig att tveka..
Men samtidigt kör jag gärna agillity och spår:) Det är ju bra aktiviteter
vill ha en jordnära hund som gärna inte går ifrån sin *flock*
Men utställning står högst å listan, så man får nog tänka efter några gånger..
Ja, det finns nog mindre krävande raser som passar in på dina önskemål 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
precis! finns ju en hel djungel där ute! :) Men kul och kolla runt och verkligen känna sig för vad är det verkligen jag vill ha? vad vill jag ha ut av vårat hundliv tillsammans .)
Man ska ju inte ta en hund bara för att, det gäller ju och se till att deras
behov tillfredställs. vilket inte alltid är så lätt, så med handen på hjärtat så går nog briarden bort.. tyvärr..
Finns ju liknande raser som inte alls har briardens behov.
Eurasier är åxå en hund vi funderat på som verkar passa våra behov bättre. ja som sagt, det är bara och leta vidare i djungeln:)
Ja det är som du säger, en riktig djungel. Men det är ju underbart att det finns så många olika raser så alla har möjlighet att ha en ras som passar en och ens levnadssätt :)
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Halloj!
Har tyvärr inte haft tid att vara inne på iFokus så mycket. Fick länken av en kompis som är här inne.
Jag har briarder (två stycken).
Min ena är en kanonhund! Hon har sån himla bra av och påknapp <3 Inne är hon helcool (fast hon såklart kan busa till det inne också), ute är det busigt. :) Älskar att träna och vara med. Det är en 6årig kastrerad tik (hade det jobbigt kring löpen). Beter sig som om hon fortfarande är typ 1-2 år ;) Briarden är en livlig hund och oftast barnslig ett bra tag ;) Men kräver en del uppfostran för att få till en bra hund. Trots sin livlighet gör det inget om man några dagar har ont om tid (tex sjuk) och inte hinner gå speciellt långa promenader eller aktvera, hon finner sig i det och tar det lugnt då. Bygger inte på sig och får massa överskottsenergi. Helt underbar verkligen.
Min andra hund (4årig tik) är däremot tvärt om skulle jag nog säga. Hon är jätteträningsvillig verkligen och underbar på sina sätt. Men hon jagar gärna vilt och är ganska utåtriktad. Till skillnad från min första som alltså hellre är med mig och jagar inte vilt. Jag har verkligen fått natt och dag. Skulle tro att hon har mer självförtroende för sig själv, "jag klarar mig själv" jämfört med min andra.
Så det finns verkligen olika typer skulle jag nog säga. Men mysiga hundar helt klart. Men det är ändå en bruksras, aktiv ras och framför allt mycket päls! Jobbigast pälsperioden är när dom byter valppälsen mot vuxenpälsen. Usch och fy vad man svär ;) Men en BRA päls blir sedan lättskött och överlag, tar man hand om pälsen korta stunder och tar tovor direkt slipper man sitta flera timmar och borsta. :) Fast så är det väl oftast med alla pälshundar liksom.
Vet inte vad mer jag ska skriva. :) Men där har du lite om vad jag har för uppfattning kring mina iaf. :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Tack Yessica för en underbar beskrivning :)
Tyvärr har min make hel sagt ifrån att en briard blir det inte för den är för stor??
konstiga män det finns!:))
Hej!
Ser att du skrivit att din man tycker Briarder är för stor men tikarna är faktiskt mycket mindre än hanarna. 
Kan inte låta bli att lägga in en text jag skrev nyligen till en annan Briard spekulant , även om ni nu skippar briard så kanske ngn annan vill veta lite mer om hur dessa lurvbollar är…
Briarder är heeelt UNDERBARA!!! Tro mig, jag har en Briard hane på 4 år och han förgyller min vardag med alla sina tokiga, knasiga, clowniga, goa egenheter som bara en briard kan! 
Dom kräver en del av sin människa som regelbunden kamning ( 1 g/v kör jag med) så man ska tycka om att plocka med sin hund. Sedan är det viktigt med briard att vara tydlig från start med uppfostran och krav för då får du en fantastisk kompis som vet vad som gäller.
Om man känner till briardens egenskaper så vet man bättre hur man ska hantera dessa. Min Theo är tex lite avvaktande mot nya människor vilket är helt normalt för briarder men kan ofta misstolkas som rädsla då han kan värja sig från att bli klappad av ngn okänd. Får han bara kolla in personen ifråga och se att det är okej med mig så är han överlycklig att få hälsa och gärna burra in sig mellan benen på dom, haha. Likså är han "pratig" , waowaowaooo, låter det då!
Briarden är ju avlad till att vakta och valla får och Theo hör till dom som gärna ger vallningsnyp ibland. Även kallat kärleksnyp! När han blir glad och uppspelt kan man få sig ett eller två nyp i rumpan eller insidan av låret.
Alla Briarder nyps inte, kanske jag slarvat lite med fostran där, hihi.
Briarder är ju inte riktigt som andra hundar dom är näääästan som en liten människa i päls! ;-) Älskar att vara pajas och leka! Otroligt uppmärksamma på vad som händer runtomkring. Theo har aldrig någonsin gjort utfall mot andra hundar på promenader. Däremot vill han gärna leka med alla om han fick.
Dom är ganska flamsiga och klumpiga samtidigt som dom är spänstiga och viga hundar. Som en gummisnodd brukar jag säga! Men det är ju just detta som gör att jag älskar briarder. Dom är påhittiga och livfulla och har humor!!! När jag kommer hem kan Theo kroka fast sin tass runt mitt ben som om han vill säga "kom, ge mig en kram, jag har saknat dig!" :-)
Inomhus är dom hur coola som helst och ligger mest och snarkar med tassarna i vädret spretandes åt alla håll. Fast ett öga håller dom ändå på en ifall nåt kul skulle hända! Haha!
Dom har ett stort hjärta och är dig trogen till döden. Jag miste min briardblandis Sorro i september och har gråtit floder i saknaden efter honom. Då har Theo varit en ofantlig tröst. han har bokstavligen slickat mina tårar och varit stillsam och tröstande. Nu får jag se lite av en ny Theo som ensamhund med mig. Han tyr sig mer till mig och vi kommunicerar ännu bättre.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur fin Briarden är!
Kram från mig och ett tassdunk från Theo! 
Briarder är helt underbara, har haft en själv och dem är ganska krävande så jag skulle nog köra på en annan ras om utställning är det som ligger i toppen ;)
Vi är inne på en Eurasier istället, den verkar mera passa oss:)
Tack för alla fina svar!
Jag har Briard! va kul att någon är intresserad av rasen! :D
Vi har haft två, en just nu. (Bilder finns i mina galleri om du vill se vår vackra pojk^^)
Jag tycker att rasen är helt underbar! mångsidig, stabil och säker. just Trey har inte så mycket "briard" i sig, han kommer från utställningsgener och är omplacerad från ett tufft hem…
men vår första, Tova, hade motor så det smäller om det! hon älskade att jobba med sök, spår, Agility och lite lydnad någon gång ibland.
men det jag älskar mest med rasen är deras flockkänsla; familjen kommer först för dessa hundar!
Rasen verkar passa perfekt för er! Jag körde drag med Tova under vintern och hon älskade det! jobba ute i snön, för att sen gosa i soffan framför tv:n!^^
tycker verkligen att du ska kolla med privatpersoner, tävlingar och kennlar om du får träffa dem och känna på livet med briard!
lycka till! :D
#10 låter bra fastän jag inte kan så mkt om rasen, hoppas ni hittar en intressant kennel och kull :)