Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 2557 ggr
Zebben
0

Fysträning

Hur gör Ni andra hundägare för att få Era hundar i trim inför tävlingar? Nu skiljer det sig ju från gren till gren vad som krävs. Men tränar Ni bara tex lydnad, spår, sök osv. eller kör Ni några fyspass i sandtaget eller simtränar just för att få hundar som är fint musklade och med kondition.

Lite nyfiken…

Yessica
0

Sting brukar få jobba i en backa i skogen och ibland i grustaget genom att galoppera upp och ner några ggr. Ibland går vi även upp och ner i skritt, för det är också då dom bygger muskler. Ibland även i blåbärsriset i skritt för att få henne att bara skritta och inte studdsa. Nu har det tyvärr inte blivit av på ett tag eftersom jag inte mår så bra. Rynkar på näsan

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Nikkis
0

Nero's fysträning består av simning, drag samt cykling.  Drag körs mest under vinterhalvåret då varken sim eller cykling är möjligt.

Sen rör vi oss väldigt mkt i skog och mark dagligen så det medför ju till en hel del kompakta spring muskler.
Men jag vill ha mer 'töjda' och Välmusklade muskler samt bra kondis. Så då är ju sim och cykling perfekt då vi travar på i ett traskt temp. Under draget är det enbart skritt helst i upp och nedförsbackar. Glad

Jag har även införskaffat en redlig klövjeväska som han också ska börja fysa med.
Nu är det lättare vikter som gäller nu i början. Men tanken är att han ska kunna bära ett par kg i den när han är redo för det.

Elmis
0

Vid promenader i skogen får hon springa lös. Går mycket där det inte finns stigar och det tror jag är bra. Likadant tränar jag själv en del orientering då hon får springa med.

Tokryck
0

Vill ha hunden i bra kondition under hela året, inte bara under tävlingssäsongen. Går mycket i skogen, utanför stigarna och då blir det långa turer på 1,5-5 timmar beroende om det är vardag eller helg. cyklade med den förra hunden under barmarkstiden och då var det trav med några rusningar i ungefär 2-5 km. Simning förkom under sommaren om temperaturen tillät men inte som träning i den bemärkelsen.

Haley
0

Vi cyklar 8-16 km ca två gånger i veckan, lilla får ibland sitta vissa sträckor i korgen. Vi började cykla i somras och har sen trappat upp det till dessa sträckor nu i vinter, så tänkte även hålla igång det nu i sommar. Vi går i skogen (Schäfern lös) minst en timme om dagen beroende på vad vi gör/har gjort under dagen. Rena vilodagar finns också. Sen är väl lydnad, spår och sök ingen fysträning men motion iaf och det gör vi så gott som dagligen också.

SamanthaJones
0

Jag är otroligt dålig på att fysträna Prins, så dålig att jag borde skämmas faktiskt!

Vi tränar lydnad 2 dagar i veckan som minst, spårar en dag i veckan och kör skydd en dag i veckan. Dessa dagar går vi kanske 1 timme sammanlagd tid. Övriga dagar går vi på långpromenad där han får springa lös, runt 2 timmars promenader. Han får visserligen bus med annan hund och bollkastning nästan varje kväll.

Vad fel jag gör egentligen, jag kräver av honom att han ska prestera på topp i lydnaden men det krävar ju oxå att han ska ha en bra fysisk kondition. Måste ta tag i detta! Så ikväll får det bli en tur till sandtaget och springa/klättra där..

Bra tråd detta, man fick vakna upp lite ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
0

Nu har jag stillat mitt dåliga samvete genom att ta med hund och bollkastaren till sandgropen. Hund och kastarmen är nu väldigt trötta! ;)

insåg även att det nog inte kommer räcka med att kasta boll lite mer avancerat så på hemvägen fixade jag mig en cykel. Är ju bra om min kondition blir lite bättre oxå ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar