Förklaring om spår
Hejsan!
Jag undrar om ni orkar ta er tid att förklara tävlingsgrenen spår för mig.
Jag vet att det innefattar samma klasser som alla andra bruksgrenarna, dvs Appell, Lägre, Högre och Elit(?) och att det innefattar först lydnad och budföring och sedan uppletande istället för budföringen.
Men det jag undrar är lite hur det fungerar med godkännande/uppflytt - är det samma sak? Går det att nå godkännande Och uppflytt under samma tävling?
Hur når man till Brukschampionat?
Tack!

25 stycken som läst här på Brukssajten och ingen som vet hur spåret fungerar?

Nu håller jag precis på att komma underfund med sånt här själv då jag ska tävla i sommar. Men det går i alla fall efter en poängskala, vid viss uppnådd poäng får man ett godkänt. Men man måste ha ytterligare några poäng för att nå ett uppflytt. Vid en speciellt poäng får man cert, tror det är så att vid tex 3 cert så blir man champion. Eller nåt sånt. Men man måste ha nått eliten. Ah, jag vet inte riktigt hur det där med championatet fungerar men det andra är jag rätt säker på iaf.
Gå in på sbk.nu och läs i tävlingsreglerna så brukar man bli lite klokare iaf
Sen måste man väl ha godkänd exteriör för att bli champion också tror jag

När det gäller regler är det ju www.sbk.nu en utmärkt källa till mer kunskap :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Finns bra källor för det mesta :) Men tråkigt vore forumet om ingen valde att ställa frågor som det finns andra källor till ;)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/

Jag har läst reglerna på SBKs hemsida men förstår inte allting.
Som sagt är detta nytt för mig och det är inte så lätt att tolka allt som står.
Så följande frågor kvarstår:
Går det att nå godkännande Och uppflytt under samma tävling?
Hur når man till Brukschampionat?

För championat krävs tre cert i elitklass. För att få cert måste man dels uppnå certpoäng (520 p), men också vinna klassen. Även om man inte vinner så kan man få cert om man har minst 585 (för skydd 680 p) eller om man är mindre än 10 p (16 för skydd) från vinnarens summa.
För uppflytt från appellen (den första klassen) krävs minst 224 poäng, däremot blir du godkänd redan vid 160 poäng. Så får du uppflytt så är du godkänd, däremot kan du bli godkänd utan att bli uppflyttad.
#5 Det var inte så jag menade, självklart är det tillåtet att ställa frågor. Men reglerna är ju oftast en väldigt bra källa till korrekt information, speciellt nu efter årsskiftet när det har blivit lite regeländringar som alla inte är medvetna om :)

#7: Tack vilket bra svar! Så om jag ställer upp i Appellen för första gången och uppnår över 224 poäng så blir jag både godkänd och uppflyttad? På samma tävlingstillfälle? =)

Jajemen! :) Dock måste hunden vara 18 månader för att få bli uppflyttad. För uppflytt krävs som sagt 224 poäng, varav 49 poäng ska vara från specialmomenten. Specialmomentet är då spår samt budföring. Därefter har du också en lydnadsdel. Du kan få max 90 p i specialmomenten och 230 i lydnadsdelen, dvs totalt 360 p. Om jag nu räknar rätt ;)

Det där är då poängen för appellklass i spår.

Underbart!! Tack snälla du får svaret Chanku!

Förtydligar lite. Du kan alltså nå uppflyttningspoäng när hunden är tex 13 månader, men den måste tävla i appellen tills den är 18 månader.