tik eller hane?
Hur tänker ni i valet av kön när ni väljer/valde er valp? Berätta gärna hur du tänkte och vad du tränar eller tävlar med din hund. Eller skicka ett PM! :)

Ptja.. Jag har inte funderat så där jätte mycket om jag ville ha tik eller hane. Har haft turen att få välja hund efter den som passar mig, och i alla fall har det varit tikar :)
Valde hane för att hanar ska vara jämnare i sitt humör och mer tillgivna. Självklar skiljer det sig mellan individer osv, men generellt så har jag hört att det ska vara så.
Med hanar så slipper man löpet. Man slipper blodfläckar inne, humörsvägningar och skendräktighet. Också grinigheten.
Tikar kan få livmoderinflammation vilket kan bli dyrt.
Men visst, hanar har ju sina nackdelar också. Att de löper året runt, revirkissar osv. Och så kan de vara ganska jobbiga som unghundar då de kan va ganska kaxiga.
Visst man kan ju kastrera, men nu pratar jag om okastrerade hundar. Men även vid kastrering är det en fördel med hanhund då det är billigare att kastrera en hane än en tik. Och ingreppet är större hos en tik.
Men främst valde jag hane för jämnheten i humöret. Är också en fördel om man tävlar med hunden vilket jag planerar.
Trots att jag föredrar hanar blir nog nästa en tik. Men det är mest för att jag inte vill riskera att hundarna inte kommer överens och det blir bråk då jag planerar att köpa en vuxen omplacering. Kan ju bli så hanar emellan. Och tiken ska vara kastrerad.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
ja kommer alltid att ha hane, en tik kan slinka in mellan åren beror på ras m.m men jag föredrar hanar.
varför? jo för ja gillar deras utseende, dem passar mig i temprament m.m å jag slipper löp. ja har hellre en hane som luktar på al kiss en än tik som e tusen ggr jobbigare under löp å all skendräcktoghet.
har 2 hanar å 1 tik här hemma å tiken är svin jobbig. men ja, de är ju olika, men ja klickar mer med hanar, hehe låter konstigt, men vet inte hur ja ska säga de samt att de e billigare å kastera en hane än vad de e med tik, vilket e synd!

#3 Det är ju aldrig 110% att alla tikar är jobbiga under löp och blir skendräktiga. Ingen av mina tikar blir förändrad under löp eller har blivit skendräktiga, och då har jag ändå tikar från 3-8 år.
nej de vet jag med… kan inte skriva ut alla tecken på min dator därav saknas de sån, va f-n de stavas. alla är olika, lika så han hundar. många tycker hanar e jobbiga vid löpiga tikar medans de finns hanar som inte bryr sig.
alla är olika, å dem tikar ja stött på inklusive min, är in i helvetes jobbig under löp.
men sen gillar ja helelr inte brudar, bara mina närmatse tjej kompisar, då därav e ja mer för hanhundar som killar. man ska ju passa ihop som hund å förare samt människa.