Träningsmetod
Vilken träningsmetod använder ni er av? Skulle ddu kunna använda dig av fysisk kontakt som ''bestraffning'' eller för att få uppmärksamhet?
Själv brukar jag peta min hund i sidan då hon ignorerar mig, ibland kan jag ta tag on hakan på henne då jag vet att hon lyssnar men totalnonchalerar mig och gör sitt, typ när jag menar allvar. Jag vet att det kanske inte är det bästa men det händer. Speciellt ibland, när jag blir rädd, tex ifall hon ska springa till en joggare, hon lyssnar inte och då får man vara snabb att nypa till i baken.
Hur gör ni i olika situationer? Vad anser ni vara orätt mot hunden?

Ibland kan jag peta lite på örat för att få Lexis uppmärksamhet om hon är heeeelt i sin egen värld.
Fysisk bestraffning skulle jag aldrig få för mig att göra. Dock har det hänt några gånger att jag har fått ta tag henne i nackskinnet. Senast idag faktiskt, då jag klippte klorna på en av kaninerna och sen hoppade hon ner på golvet och sprang. Lexi sprang då efter och hög efter henne och ja då reagerade jag och tog tag i henne. Annars kanske det inte hade slutat så bra. I sådana lägen så tar jag tag i henne, då det handlar om kaninens säkerhet.
Och ja, jag tränar för fullt på att hon inte ska hugga. Men ändå sen hon kom hit har hon velat bita kaninerna..
Men en petning på hunden bara för att hallå här är jag och sen när dom tittar så berömma och vara glad tycker jag är helt okej. Det skadar ju inte hunden genom att bara peta lite :)
Gud vad fin hon är lilla Bentley :)
Positiv förstärkning och utebliven belöning. Skulle aldrig bestraffa med fysisk kontakt, men peta till i sidan räknar jag inte till det, det är ju för att dem ska rikta uppmärksamheten mot mig om dem börjar tappa fokus.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

När det kommer till lydnadsträning/skydds/spår osv så jobbar jag mycket med positiv berömmelse. Men när det kommer till vardagslydnad så är jag betydligt hårdare och kan ta tag i nackskinnet, men jag skulle aldrig få för mig att t.ex nypa runt öronen eller orsaka obehag på andra sätt. Mina hundar är ganska tåliga och tar inte skada av att jag tar i nacken, annars hade jag självklart inte gjort det.
Men mycket av mina träning består av rösten, sällan jag använder fysisk korrigering.
Positiv förstärkning. Jag har inget emot att peta en hund om han är helt ur fokus.
Peta och buffas är ju som sagt bara för att kräva uppmärksamheten och påminna hunden. Jag har själv tagit i nackskinnet, inte hårt utan sådär löst men bestämt "nejmen hallå där, nu får det räcka" och sedan släppt. Hon förstår exakt vad jag menar.
Ingen fysisk bestraffning, sånt gör jag inte. Några som jag känner däremot är hårdare och både kastar omkull sina hundar och skriker åt dem, men det enda jag märkt att det ger, är minskad tillit från hundens sida. Lite trist, för tillit är ju viktigt.
De har sin syn på ledarskap och dominans, i min värld är det något helt annat. :)
Igår råkade jag felaktigt formulera mig när jag pratade med en jag känner, sade att jag "använder mig av mjuka metoder", varpå jag direkt såg att hon tänkte "ojoj, här har vi en som inte ens kan säga nej och inte har några regler". Hon upplyste mig kort om detta, varpå jag replikerade att det är klart att jag har tydliga regler och sånt är jag väldigt bestämd med.
Jag tycker det är lite märkligt att endel automatiskt drar paraleller till sådant utan vidare eftertanke, men jag drar ju själv öronen åt mig när jag hör ordet dominans så jag ska väl inte klaga. ;)