Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 1792 ggr
Ankilika
0

Apporteringshjälp

Yes, då var vi här. Jag tycker apporteringen är skitjobbig att lära in, trots att jag egentligen aldrig gjort det förut, haha. Inte tävlingsmässigt i alla fall. Men det är så att jag har en 14 månaders rottweilerkille här hemma som är tänkt ska tävlas i BSL. Lär säkert bli lydnad också men främst BSL.

Han kan sitta vid min sida och hålla apportbocken stadigt tills jag säger "LossTack!". Det egentliga problemet är väl när han väl ska springa och hämta den. Gör jag det stelt och sätter lite krav på honom så vill han inte alls. Men gör jag det istället lite småroligt så flamsar han bort allting. Studsar framtassarna på den när han kommer fram och tar gärna på "klumparna" istället för i mitten av apporten. Klickade honom att ta i mitten och det funkar väl, han kan glömma av sig ibland men det finns fortfarande kvar det här slamset med framtassarna och en maaaassa skuttande. Apporteringen är ju så sjukt viktig när det gäller poängen så jag skulle såå gärna vilja få ordning på den.

Tips? ^^

Workingdog
0

Du kan ju börja med att han bara ska ta den från marken. Sen sätter du honom bredvid dig, lägger ner apporten farmför honom, och går därifrån. Och kommenderar apport så han bara behöver ta den och springa till dig, alltså att han inte behöver springa och hämta den. Då kanske det inte blir lika mycket flams, och kanske inte heller lika tråkigt då han "bara" ska komma till dig med den :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ankilika
0

Han tar ändå tassarna :)