Dra pulka
Min schäfer blir ett år i januari och jag vet nu i förtid att jag inte kommer vara särskilt aktiv när det gäller träningen. Man får ju lätt vinterdepressioner..
Skulle jag kunna börja dra med henne? Eller är det för tidigt nu i vinter? Det jag tänkte var en lätt pulka utan vikt bara för iår. Kanske tillochmed få dra mig ute på sjön ifall man sätter på sig skridskor^^
SKa jag bespara henne detta för iår eller är det bara att köra?
Jag hade nog väntat att låta henne dra dig, men mycket lättare tyngder och liksom bara att vänja sig att ha något eftersläpandes är nyttigt :)
#1 Ja, så hade jag också tänkt mig :)
Och att dra mig, då menar jag inte hela min vikt utan hon ska ju dra, men jag ska åka åka framåt, då blir det mycket lättare, speciellt när man får upp farten. Lixom att jag aldrig låter henne dra hela mig. Men linan ska var sträckt och där ska vara lite motstånd.
Hoppas man förstår^^
Ja jag tror jag vet hur du menar, typ på halare mark? Så du liksom glider fram? xD Ex om man åkte rullskridskor eller vad det heter :) Då behöver hon bara dra lite i taget
Haha precis :P På en sjö med is alltså, fast det är inte så halt att man halkar när man springer. Men det går smidigt med skridskor^^
Ja men jag tycker du ska köra på :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle säga att du kan vänja henne vid o dra - men utan nån större tyngd. Typ mer nått så att pulkan inte "fladdrar" utan ligger efter henne som den ska :b
Annars kan du ju alltid åka skridskor/skidor, men att hon springer lös bredvid dig, så blir det mer i hennes tempo :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Tycker absolut att du kan dra tom pulka för att vänja henne. Tips är att göra skaklar så inte pulkan åker in i rumpan på henne och hon blir skrämd.
Skridskor och skidor tycker jag oxo att du kan låta henne dra dig på men som du säger hjälper du till lite själv oxo, men sträva efter att linan är sträkt så mkt som möjligtså hon inte lär sig "fuska". Eftersom hon ännu är så ung kör korta sträckor och inte tills hon blir helt slut.. DET SKA VARA KUL! Drar du med henne i vinter och hon gillar det/ fattar galoppen kan ni dra ordentligt till nästa vinter :)
Hihi ja det får bli så! :D
Tack!

Jag började åka skidor med min schäfertik när hon var sju månader, endast kortare svängar dock. Tog det i hennes takt och det har gått bra.
Däremot hade jag inte som du skrev i första inlägget, åkt skridskor med hunden. Det är helt onödigt att riskera att hunden skadar sig genom att springa på is.
Låt hunden vänja sig vid att ha sele och en draglina släpandes efter sig innan du börjar fästa några tyngder.
#9 det är en grov is som man bara kan glida fram i med skridskor ^^ att försöka glida med skor funkar inte ett dugg.. men självklart ska man ju ta det försiktigt iaf

#10 Is som is, hunden kan lätt halka oavsett hurdan is det är.
Istället så tycker jag att du kan ta en skidtur :)