Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettertävlingarlekar
Läst 7335 ggr
Nikkis
0

Utmanings tråden!

Nu är det lite dålig aktivitet här, men jag vet att många är inne och läser.

Så jag tänkte att vi kunde dra igång en kul utmaningstråd, för att aktivera er medlemmar här på sajten men också med era hundar där hemma.Skrattande

Såhär går det till;
Varje Söndag ska FILMBEVIS visas i tråden på det trixet som bestämts. Den som är först ut med filmbevis på en Söndag bestämmer Ny utmaning för kommande vecka.

Man har alltså en vecka på sig att lära in konsten.

Om ens hund redan kan en viss konst som är utmaningen så får denne givetvis vara med och visa det, men inte delta - då blir det ju lite fuskigt annars. Flört

Om ni vill så får ni gärna visa filmer när ni håller på att lära in trixet eller visa slutresultat ni uppnått med utmaningen.
Allt för att hålla lite liv i tråden under veckorna och vi peppar varandra! Tungan ute

Hänger ni med? Bra, ta då klickern, godisen eller favvoleksaken och börja NU.Cool

Den här veckas utmaning blir: Lär eran hund Spansk Skritt!

Nikkis
0

Skriv också vilka ni är som Vågar anta utmaningen! Cool

Sophie&Segra
0

Skitkul ide vi kom på!

Xoxie ska redan ikväll få jobba för maten, och se om vi kan komma någon vart..

Och för er, som precis som jag inte hade den blekaste om vad Spansk Skritt är.. Så sök på Youtube, så kommer det upp superbra filmer där dom visar med hästar Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Nikkis
0

Ja verkligen, high five för oss, haha. ^^

Nero ska också få jobba för sin mat, jag har inte den blekaste hur jag ska träna men kan dom få hästar att göra det så nog tusan ska jag kunna lära hunden, hahaha. Tungan ute

Sophie&Segra
0

#3, Hahah.. Ja det är ju Schäfrar vi har va tusan.. Lite nytta ska man väl ha av dom.. Som att till exempel vinna tramsiga tävlingar på forum..  Tungan ute

Nikkis
0

Hahahah det är det vi får underhålla oss med innan tävlingssäsongen är fullt igång… Eller nåt. x'D

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Första passet Glad

Nikkis
0

#6 Hahaha så jäkla bäääst! <3

Bidrar med film jag med! =P

[IsabelleA]
0

Vi antar utmaningen! Skrattande

[IsabelleA]
0

Här kommer en film från slutet av vårat första pass. Fortfarande ganska flamsigt och lite för många slarvfel. Men det rättar vi till senare i veckan. Jag ska jobba med att försöka få honom mer självständig, gå lugnare och göra RÄTT.
_Men hittils ser det ut som på videon ovan.

_Är utmaningen fram tills den 20:e (imorgon) eller tills nästa vecka, den 27:e?

Sophie&Segra
0

#9, Det är till nästa helg Glad

Din film går inte att se.. Står att den är privat Förvånad

[IsabelleA]
0

#10 Oj, hoppsan. Ändrade till offentligt nu. Så nu ska den gå att se! Skrattande Hojta till om det inte fungerar.

Nikkis
0
[IsabelleA]
0

#12 Ja, det gick rätt fort att lära in, då han är van vid "tassen" och "andra tassen" så det var bara att ge dom kommandona tills han började bjuda lite mer självständigt. Sedan har vi ju en del fördelar från att jag lärt honom att gå på tre ben.

Men hur självständigt ska den spanska skritten vara? Hur långt ska hunden kunna gå?

Nikkis
0

Ja det var som mig då, Nero kunde Höger och Vänster tass sedan innan. ^^

Ptja det spelar egentligen ingen roll hur långt bara hunden Kan trixet. Men ska vi säga 4-5 steg Minst? =P

Hmm hur självständigt..? Vet inte, endera kan man vara framför eller göra det svårare och ha hunden vid sidan..?
Vet inte, vad tycker ni?

Sophie&Segra
0

#14, Då har ju både du o IsabelleA vääärldens jäkla försprång - då Xox inte ens kan/kunde Tassen! Oskyldig

Tycker man kan välja själv om man ska va framför eller vid sidan.. Men om hunden kan vid sidan så tycker jag asbsolut att det borde ge pluspoäng då det är betydligt svårare Glad

sofiabruse
0

Jag antar utmaningen :D Man får väll vara med fast att man inte gör det med en brukshund?;)

Nikkis
0
sofiabruse
0

:D

Cerrolyn
0

Varför kör du med både visa/locka, klicker och "bra/duktig"? Är du som jag och inte kan hålla TystFlört

Jag kommer inte anta utmaningen då vi har annat som måste tränas på denna veckan. Sedan så är jag ganska tråkig i att jag gillar inte att träna freestyle mm. Men jag kommer hålla koll på utmaningarna och ge lite tips om utmaningar (om man får).

Och givetvis så önskar jag er alla lycka till. Filmerna ni har visat tycker jag är jätte bra och ni har duktiga vovvar.

**MVH Cerrolyn

Sophie&Segra
0

#19, Du får gärna berätta mer hur du menar med att jag visar/lockar, klickar och berömmer?

Detta var som sagt första passet, och jag ser inget fel i att visa hunden VAD den ska göra, för att sen när den utför det klicka o berömma.

Xoxie o jag har kämpat med att bygga förväntan inom träningen. Då när hon kom till mig inte kunde ett piss, jo.. Hon kunde Loss Flört

Så därför hade hon aaaldrig tränat. Och att jag hjälper henne så mycket är helt enkelt för att det va första gången någonsin vi tränade på detta/tasstarget över huvud taget.

Till skillnad från både IsabelleA och Nikkis kan/kunde inte Xoxie varken tass, eller tassen.. Därför valde jag att ta det hela ifrån grunden.

Sophie&Segra
0

#19, Tror jag kanske missuppfattade ditt inlägg lite pga smilegubbarna.

Varför ska jag inte klicka och berömma med rösten? Det hon gör är ju bra? Ska hon då inte få det bekräftat?

[IsabelleA]
0

Jag måste bara uppdatera: Jag har fortsatt träningen med ett pass och har börjat shejpa in att han ska gå bredvid mig och alltså lyfta självmant på tassarna. Han får alltså klura ut själv vad han ska göra och när han gör rätt klickar jag och belönar.
Jag ska se om jag hinner filma träningen ikväll. Kanske att jag tom. blir klar redan idag. Visserligen går det alltid att förbättra.

Nikkis
0

Givetvis får du vara med och tipsa om utmaningar. =)

Jag håller inte heller på med Freestyle som gren, men allt är ju cirkuskonster (lydnaden, brukset, Agility osv) iallafall så det här gör varken mer eller mindre, annat än att det är rolig variation. ^^

Åh vad spännande! Det vill jag gärna se! =P
Jag och Nero tränar nu på att INTE klösa på mina ben, hahaha.

Nikkis
0

Hahaaha jag är btw också sån som har svårt att låta klickern göra Allt jobb, utan belönar gärna muntligt också! x'D

Cerrolyn
0

#20 & 21

Ja du missuppfattade mig men i #21 fattade du.

Jag tycker ni är duktiga så det har inget med det att göra, jag menade inte att vara taskig eller något (tror inte du uppfattade det så) utan jag tycker det är spännande/kul att diskutera just träningsmetoder.

I grund och botten så handlar det nog om att jag kanske har missuppfattat detta med klicker. För som jag har förstått det (tolkat) så är "klick" ett "bra" dvs "klick" +"bra" blir "bra, bra". Absolut inget fel i det utan jag blev bara nyfiken. Jag kan t ex inte hålla mun dvs jag säger också "bra", "duktig" mm om jag använder klicker (vilket sker väldigt sällan).

Ska bli spännande att se.

Håller med om att det är cirkuskonster allt och det var därför jag valde att använda Freestyle-trix, eller partytrix kan också vara ett bra ord.

Men då vi ska tävla på söndag så vill jag ägna vår tid till det (ganska förstårligt va?).

Tips på utmaningar (som jag kan komma på nu)

* Buga
* Nicka
* Skaka på huvudet
* Räcka upp tassen (high-five i luften men behålla tassen uppe).
* Spela död
* Appotera en korv/köttbulle (hela ska kunna lämnasObestämd)

Ja, det var det jag kom på nu. Alla är kanske inte så svåra, men sedan finns det ju massor att hämta från lydnaden och brukset.

**MVH Cerrolyn

Sophie&Segra
0

#25. Haha, ja.. Då har kanske jag också missuppfattat hela klicker grejjen Tungan ute

För jag berömmer nästan alltid med rösten i samband med att hon får sin belöning efter klicket.. Haha.

Jaja, det har fungerat fint hittills så vi fortsätter nog så om nån inte kommer med nått bättre förslag Flört

[nataschaj]
0

Vilken kul tråd!

skulle gärna vilja vara med, men ja har sånt problem med å lägga in på youtube samt att mitt internett gåpr ut imon.

så denna gång är ja inte med!, men ska försöka komma med näst-nästa gång!

Nikkis
0

Du är välkommen att vara med precis när du vill. Skrattande

Behöver du hjälp med att ladda upp en film på youtube så säg till så kan vi förklara för dig. Glad
Det är faktist väldigt enkelt. ^^

Ni övriga - Hur går det nu med utmaningen för er? Tungan ute

Cerrolyn
0

Håller med #28

Hur går det för er? Jag vill se. Tungan ute

**MVH Cerrolyn

[nataschaj]
0

28 jag vet hur man lägger upp, ja skickiar ju direkt från min telefon, men ibland krånglar det med uppladdningen!

Men ja ska byta internet för mitt kommer å sluta efter 24.00 i natt.

Sen kommer ja vilja vara med!

SamanthaJones
0

Rolig tråd! Jag kommer nog inte vara med men kanske snor lite idéer och tankar ifrån er :) Vi har fullt upp med att träna in lydnaden till appellen här hemma :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Cerrolyn
0

Spännande hur går det?

Hmm Obestämd Kanske ska ha en liknande tråd på tävlingshundar där man själv väljer ett moment/trix att träna på…

*Springer och skapa*

**MVH Cerrolyn

Sophie&Segra
0

Vi har glömt av just den här träningen lite, då jag har en liten valp som tar mesta tiden och som har kommit på att det här med att sova - det är ju himla onödigt.
Så både jag och Xox går runt som två zombies här hemma. Men ska ta ett pass igen med henne ikväll, så ska vi se om det kan fastna på film.
Tror dock inte att vi kommer bli klara på en vecka, så vi kanske hoppar av och kommer igen nästa vecka :)

Hur går det för er andra?

Nikkis
0

Insåg precis att jag vart lite klantig och inte svarade för mig själv, haha.

Har tränat på skritten med Nero och det har gått framåt, däremot har jag blivit krasslig så det har inte blivit av på några dagar. o.O
Ska dock försöka finna lite ork till att iaf slutföra utmaningen. Men jag ser verkligen fram emot imorgon och se vem som blir först och vad nästa utmaning blir. =D

Heja, Heja!!!

Nikkis
0

Hallåå där!? Vad hände med dagens filmer på veckans utmaning? Förvånad Rynkar på näsan

Cerrolyn
0

Ja, exakt, vad är dem????Flört

**MVH Cerrolyn

[IsabelleA]
0

Jag har inte hunnit filma våran fortsatta träning tyvär. Vet inte om jag kommer hinna det ikväll heller då jag ska upp tidigt imorn.

Sophie&Segra
0

Såhär långt kom vi.. Hon lyfter iaf tassarna utan någon target mer än att jag pekar - och mer kan jag inte begära av henne på en vecka när hon inte ens kunde tassen/andra tassen :)

Och jag vet hur snurrig jag är, säger en jävla massa sitt o fullföljer inte.. Klickar fel o allt - så det behöver ni inte kommentera, haha!

Nikkis
0

AW vad sööt, diggar hennes kostym också, lilla Xox då. ^^

Helt klart pluspoäng för 'ducka'. =P

Du blir då vinnare av veckans utmaning och får därmed välja en ny! =D
Så vad blir det? =P

Cerrolyn
0

Jag tycker det är jätte bra jobbat på en vecka. Jag tycker att tiden är lite väl snålt tilltagen faktiskt. Obestämd

**MVH Cerrolyn

Sophie&Segra
0

#39, Hih söta Xox!
Tackar tackar!

Nästa utmaning blir Lipa! Alltså att hunden räcker ut tungan/slickar sig om munnen på kommando.

Detta är ju en ganska enkel utmaning, så den borde vi klara på en vecka.. Men annars i kommande utmaningar kanske den som väljer utmaningen ska sätta en tidsgräns - beroende på hur svårt tricket är?! :)

sofiabruse
0

Bra förslag :)

Cerrolyn
0

Ska fundera på om jag ska vara med. Själva lipa/räcka ut tungan blir det inte utan slicka sig om munnen då. Men bara kanske. Har som sagt annat att träna på.

**MVH Cerrolyn

Sophie&Segra
0

#43, Ja.. Det blir ju som att slicka sig om munnen när dom Lipar :)

Tycker defenitivt att du ska vara med! :)

Cerrolyn
0

Ska fundera som sagt. Har andra "viktigare" saker att träna på…

**MVH Cerrolyn

Heru
0

hur går det med utmaningarna? Tungan ute

Mvh
Helena >.<

Sophie&Segra
0

Vi är nästan klara med utmaningen! :)

Xoxie bjuder på beteendet själv, och vi håller nu på att sätta kommando på det. Så vi blir klara tills imorn! :)

sofiabruse
0

Inga filmer på utmaningarna?! :D

Sophie&Segra
0

Våran kommer upp under eftermiddagen/kvällen!
Då internet och hela iFokus har strulat så har jag inte kunnat lägga upp nått förens nu :)

Sophie&Segra
0

Bättre sent än aldrig! Tungan ute

Cerrolyn
0

Jättefint. Och lilla sitter där "Jag vill också ha godis". Oskyldig

**MVH Cerrolyn

[Wolverina]
0

Haha ska lätt lära Etsa de och har kommit på bästa kommandot Flört

[Wolverina]
0

Haha ska lätt lära Etsa de och har kommit på bästa kommandot Flört

sofiabruse
0

Så Tikaani, då är det du som bestämmer nästa moment okså! Vad blir det då ?? :D Jättebra jobbat!

Sophie&Segra
0

Nu har jag idé torka! Så nu får nån annan bestämma =D

Först till kvarn!

Och nu får ni faktiskt vara flera som är med, och inte bara kommenterar här i tråden! Skrattande

[Wolverina]
0

Ruska/skaka om det inte redan varit uppe? Skrattande

Sophie&Segra
0

Det har inte varit uppe och va ju ett jättebra förslag! Men hur i heeeela fridens namn ska man lära hunden det? Förvånad

sofiabruse
0

Oh svårt :P haha

[Wolverina]
0

Man får va snabb och klicka när hunden gör det :) Min gamling kan det, ser rätt kul ut när dom ruskar och är torra i pälsen ^^

Sophie&Segra
0

Men hur börjar man? Då måste man ju gå med klickern klistrad i handen.

Att ruska på sig är ju inte direkt ett bettende dom bjuder på ofta Oskyldig

Finns det nått sätt att locka hunden till att ruska på sig? Glad

[plex]
0

men ja har ingen filmkamera!!! annars hade det ju varit perfa.. plex kan glömma att vi gör några utomhusaktiviteter i detta väder.

[plex]
0

men haaha martina varför fick ja för mig att du skrivit "skaka eller nicka", nu lärde jag plex att nicka på huvudet, men det var ju helt fel >.< får börja om imorgon.

Helenaaa
0

60 blåsa på nosen ;)

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Wolverina]
0

FRAM med BLOMSPRYTAN *Mohahaha*

fettmedkevlar
0

Åh, det här hade jag helt missat.

Hade ju varit roligt att vara med, men kameran är på vift. Fast iofs så tror jag kanske att jag avstår, har två energiknippen till schäfrar! :o

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[FRllDA]
0

Är det fortfarande ruska som är veckans utmaning? ;)

Nikkis
0

Nej det är det nog inte, tråden har varit lite inaktiv och ingen film har visats upp på ruska, så du kan välja ny utmaning om du vill!? =D

Den här gången ska jag försöka vara med, hihi.

[FRllDA]
0

Okej, vi kanske skulle kunna ta gå slalom mellan benen. Om alla inte redan kan det såklart, men då kan man ju visa ändå! Har tänkt lära min vovve det länge, men så har alla de "viktigare" träningarna gått före! :)

Eller om någon har något annat förslag! :)

Nikkis
0

Min hund är grym slalomet, så det momentet skippar vi. =P

Hmm… Har idétorka på andra trix! =P

[rightPAW]
0

Prata/skälla?

Nikkis
0

#70 Skall kan min redan, prata vill jag inte lära honom, haha. Men vill ni övriga köra på det så do it. =D

PetraKarin
0

Jag är jättesugen på att delta i utmaningstråden. Men jag har en liten fisvalp så jag kanske väntar lite. Vi tränar inte så mycket tricks utan mer vardagslydnads- grundtränings- och fokusövningar.

Men jag kan komma med ett tips.
Att hålla "armen"/frambenet/frambenen runt en stolpe. Det vill jag lära min! Bara själva tricket är ju coolt men det är också något som man kan bygga vidare en massa coola tricks av sen, t.ex. hålla föremål, krama annan hund, m.m.

[FRllDA]
0

Ja men det kan vi väl köra på? Det är enkelt men jag tror att det måste vara ganska enkelt för att fler skall delta och för att någon skall lycks med bra resultat? :)

PetraKarin
0

#73 Jag tror inte det är så enkelt som det ser ut :P
Det är väl inte en helt naturlig rörelse för hunden?

Man kan ju välja om man vill ha som mål att hunden ska krama pinnen/stolpen med bara ena benet eller med båda.
En hund som har bra "sitt fint"-balans har nog lätt för att gripa med båda benen men för vissa hundar kan det nog vara lättare att bara använda ena benet.

Sophie&Segra
0

Om vi kör på det tricket, är jag och Schäferfjanten med!

Jag tror precis FRIIDA skriver att det bör vara rätt enkelt för att många ska vilja vara med :)

Kan hundne redan det tricket som valts, ja men då kan man väl delta endå fast man finslipar på det tricket, och sen visar det i alla fall? :)

Det är ju inte meningen (tror och tycker jag) att det ska bli världens konkurrens (stavning?) utan att det mer ska vara som en kul grej där vi tränar och visar tricks/moment som vi lärt våra hundar sen utmaningen innan?! :)

PetraKarin
0

#75 Ja precis, så har jag förstått det med. Man tävlar enbart med sig själv.

Och nog kan alla tricks och färdigheter finputsas och vidareutvecklas.

Kan hunden redan gripa påle med benet, ja då kan man ju utveckla det till gripa sak eller krama hund.

Sophie&Segra
0

Men då kör vi på det!

Veckans utmaning blir att gripa en stav/påle med ena eller båda benen!

Kan hunden redan det, kan den/dom personerna få utmaningen att hunden ska hålla i ett föremål med tassarna, tex en nalle eller ngt :)

Sophie&Segra
0

Vi körde första passet för en stund sen och jag kan inte säga annat än - WOW!
Xoxie har aldrig vart sådär snabb som hon va när det gällde det här!

Värt att nämna är att vi ALDRIG jobbat med föremål i vår träning, annat än Apportbocken.. Och hon har aldrig ens SETT den här staven innan.. Riktigt stolt är jag över henne vill jag lova! Kyss

PetraKarin
0

#78 Coolt! Bra jobbat :)

Cerrolyn
0

Bra jobbat.

Vi kommer inte att vara med i denna utmaningen.

**MVH Cerrolyn

[FRllDA]
0

Jag har en film redo. Går riktigt bra och jag säger som Tikaani, det har nog aldrig gått såhär bra. :)

Filmen kommer imorgon!

:)

PetraKarin
0

#81 Vad kul att höra.
Nu blev jag sugen på att starta det här tricket med min valp trots att jag inte tänkt göra det än på ett tag…

Warney
0

Veckans utmaning nudå? vill verkligen vara med, kul att få insparition till olika trick som man nästan känner sig tvungen att lära hunden.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

pillan33
0

Åh vad roligt allt ser ut, och vilka duktiga hundar alla har! Håller med #83 , Nästa trick tack! Skulle vara roligt att vara med :)

Nikkis
0

VECKANS NYA UTMANING!!!

Lär hunden att blåsa bubblor! Skrattande

Här är en film som visar hur.

http://www.youtube.com/watch?v=LVUNQJQprwY

Så ni har till Söndag den 17 April på er.
Lycka till alla.

pillan33
0

Tränade precis för första gången och det gick hur bra som helst!! synd bara att jag inte filmade =/ får göra det när jag hämtat min kamera. Jag antar utmaningen iaf =)  någon mer som är på? :D

Förresten! använde mig av den här videon som hjälp. Riktigt bra om man vill veta hur man ska lära hunden :D

pillan33
0

och just det.. Får man vara med och tävla även fast jag inte har en brukshundras?

Nikkis
0

Givetvis får du det!!! Alla är välkomna. :D

pillan33
0

#88 åh vad kul! ska försöka filma när vi tränar idag igen =D

[Ebfotograf]
0

Vi är med! :) Ska försöka filma ;D

Chilli10
0

Roliga trick :) Ska jag försöka lära min tjej :)

pillan33
0

Hade helt glömt bort dehär :o har tränat på trixet och filmat men har glömt att lägga in i datorn. Får försöka göra det i morgon då .. =)

Nikkis
0

Ja gör det, och så får du då välja nästa utmaning! :D

Ska bli väldigt skoj att få se. ^^

Nuttra
0

Nu vill jag se på hundar som blåser bubblor! x)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.