Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 15011 ggr
Naiz
0

Schäfer vs Schäfer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej alla!

Jag är inte direkt insatt i i schäfrar, eller andra bruksraser heller för den delen.

Men det jag undrar är om vilken typ av schäfer ni gillar? Till utseendet.

Sluttande eller ej sluttande?

Själv tycker jag den sluttande typen inte ser riktigt klok ut. Jag tycker dom är finare när dom är fyrkantiga (eller rektangulär eller vad dom är) :)

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv en exteriörare (med sk. sluttande rygg/bakdel) men tycker själv inte att hon sluttar märkvärt, det gör heller inte dom flesta smo träffat henne.

Men visst sluttar hon mer än tex en Schäfer med rena arbetande linjer, och det har ju inte min i sig.

Xoxie, som hon heter - tog jag som unghund, vid 1½ års ålder.
Men skulle jag köpa en Schäfervalp skulle jag aldrig köpa en valp som är exteriörsavlad :)

Och även jag anser att den "rätta" Schäfern är BruksSchäfern!
(Trots att jag själv har en exteriörare ;))

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Naiz
0

#1 nej hon sluttade inte direkt mkt :)

Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk kan vilja ha en "exteriörare" som dom kanske kallas? :) Det kan inte vara bra för hunden att se ut så.. men vad vet jag :)

Nikkis
0

Jag tycker att en schäfer ska vara bruksavlad, det är en brukshund och ska ha en funktionell kropp (och päls!) som gör att den klarar av att arbeta obehindrat.

Dessutom ska den ha en mentalitet och egenskaper som gör den till den ultimata brukshunden.
Visst finns det sk exteriörare (undantag) som är exteriört/mentalt dugliga, men dom kan i mina ögon aldrig jämnföras med en bruksare.
Sen finns det såklart bruksare som är sämre exterört/mentalt, men det är ingen majoritet direkt och absolut inte lika illa som exteriöravlat.

Sen behöver det inte vara svart eller vitt, rasen är ju såpass stor och det finns extremt åt båda hållen, men också så finns det mellanting.

Jag själv har två schäfrar av båda typerna, en bruksare (som egentligen är av "blandlinjer" men på den tiden var det inte så uppdelat som det är idag! Hunden blir 13 år iår…) och en sk exteriörare.
Min 'exteriörare' är ett undantag och varken ser och beter sig som en sådan, tvärtom! Han är min tävlingshund.

Mi nästa hund blir en renodlad bruksschäfer, finns inget bättre än det i mina ögon. =)
Du kan gå in på min hemsida för att se mina hundar/bilder.

Denna kommentar har tagits bort.
Naiz
0

# ska kolla din sida :)

Hittills har ju bara två stycken svarat, och ni föredrar ej sluttande.

Skulle vara intressant o se om det finns nån här som gillar sluttande. :)

fettmedkevlar
0

Ptja, om man gillar att springa vänstervarv så är det ju perfekt att köpa en exteriörsavlad schäfer.

Jag själv har två schäfertikar, båda två av bruksmodellen. Men väldigt olika till utseende. Äldsta tiken är väldigt kompakt i kroppen medans yngsta har lång rygg.

Så skulle jag skaffa mig en exteriörsavlad schäfer? Nej, aldrig i livet.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Naiz
0

#6 Jag tycker det är skitkul att ställa ut hundar!! (därför jag har en showgreyhound och ingen kapplöpare) Fast jag skulle ändå inte få för mej att skaffa en sluttande schäfer, det kan inte vara hälsosamt för hunden. Nu skulle jag inte vilja ha en schäfer alls, men ändå ^^

Men jag blir lika faschinerad varje gång jag ser en bild där baken är typ 2 cm ovanför marken :/

fettmedkevlar
0

#7 Den dagen det finns nog med domare som kan döma rättvist, då kan jag tänka mig att ställa ut mina. Men att få sämsta placeringen för att man kliver upp i ringen med en bruksavlad schäfer.. Det är sjukt. Jag förstår inte hur vissa domare kan vara så insnöade på att schäfern SKA vara sluttande.

Det varken ser eller är hälsosamt med en schäfer som knappt kan gå normalt, och förbannad blir jag faktiskt när folk vägrar inse det. Vet inte hur många jag har mött som anser att schäfern av bruksmodell inte är en "riktig schäfer" som dom själva uttrycker det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Naiz
0

#8 det är lite där mina funderingar är.. Hur folk tänker,dom som tycker att schäfern ska luta. Skulle vara intressant o veta hur dom kommer fram till att en hund ska se ut så :)
Det är nog samma för dom flesta raser, som finns fler än en variant av.

Tex greyhound, en kapplöpare har inte en chans i ringen (även om showtypen inte är ohälsosam). Jaktlabben ser betydligt mkt hälosammare ut än feta showlabbar.. Osv osv..

Nu har inte jag läst rastandarden för schäfer, så vet inte vad det står där. För alla domare tolkar ju den så som dom vill och dömer därefter. Kanske ska läsa den :)

Nikkis
0

Exteriörbeskrivning my friend, exteriörbeskrivning… ;)

Naiz
0

#10 same shit ;)

Nikkis
0

Zommar
0

RAK rygg ska det vara!!

ingen räkrygg..

Naiz
0

#12 vad är det för skillnad på exteriörbeskrivning och rasstandard? (om man bara läser om hur dom ska se ut)

Nikkis
0

Öh, va?
Rasstandard är ju det som beskriver hurdan rasen ska vara exteriört.
Exteriörbeskrivning är just precis vad det heter, en beskrivning av exteriören. Och där blir man endera godkänd eller icke godkänd, ingen konkurransbedömning, utan hunden blir grundlgit genomkollad och en massa punkter bockas av under beskrivningens gång, likaså att man måttar hunden osv.

Och det är DET som skiljer sig mot vanlig utställning, vilket var det jag syftade på.

Naiz
0

#15 Okej ja jag hängde inte alls med där. Då jag skrev att jag skulle läsa rasstandarden, om hur en schäfer ska se ut.. Så skriver du att det heter exteriörbeskrivning.
Det är ju inte riktigt samma isf. Då en exteriörbeskrivning beskriver en hund hur den ser ut, och inte hur den SKA se ut.

Äsch jag blev bara förvirrad där :p

Nikkis
0

Hahah mitt #10 inlägg var menat till 'fettmedkevlar'… ;)

Naiz
0

#17 det förklarar min förvirring. Men eftersom du inte skrev till vem så antog jag bara att det va till mej då jag startade tråden :p Aja så kan det gå :)

Nikkis
0

#18 Ja det var slarv från min sida, brukar annars vara noga med att "adressera" mina svar. ^^

Gerbilflicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föredrar den rakryggade brukstypen, trots att jag har en exteriörare själv. Men jag tycker såklart också att min flicka är vacker med sin nätta typ och sina fina färger!

Däremot blir ju inte exteriörare automatiskt "räkstjärtar". Det finns ju många varianter.

Jag kan inte uttala mig om det finns exteriörare som är lika bra som bruksschäfrar, men logiken säger nej. Precis som att jag tror att framgången hos border collies ligger i att de endast avlas efter duglighet… lägger man in krav på utseende så kommer vissa friska och dugliga hundar komma i kläm förr eller senare.

Nu har jag ju en omplacering, men om jag köper en valp i framtiden så vill jag ha en bruksschäfer.