Frågor
Jag kommer skaffa en till hund inom en snar framtid och vi funderar en hel del på att börja tävla inom någon sorts Bruks gren typ.
Nu undrar jag bara lite hur det går till från egna erfarenheter.
Hur går lydnad till?
Hur går sök och spår till?
Hur går skydd till?
Vad är skillnaden mellan lydnad och agillity?
Och hur tränar man det enklast?
Vilka raser rekomenderar ni till de olika grenarna.
Jag är väldigt nybörjare inom dethär men har haft intresse för det i över 10 år nu så det känns som att det är dags att börja snart. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Hur går lydnad till? Du och hunden går ett "program" som betygssätts. Programet består av olika moment som du känner till väl och hunden kan dem. En tävlingsledare (TL) säger åt dig åt vilket håll du ska gå mm.
På Tävlingshundar finns en serie artiklar om lydnad och här är den första.
Hur går sök och spår till?Hur går skydd till? Bruks som detta ingår i är uppdelat på 2 delar, först är set specialen (sök, spår, skydd eller rapport samt ett annat moment som finns med i alla grenar) och en lydnadsdel som även den är samma för alla grenar.
Sök: Går ut på att hunden ska hitta ett visst antal figgar (figuranter) inom loppet av en viss tid. Man kan se det som kurragömma.
Spår: Går ut på att hunden ska följa ett spår som har gåtts av dig eller någon annan och markera de pinnar som finns. Detta går också på tid.
Skydd: Polishundsträning kan man säga i alla fall så vet de mesta vad man pratar om. Det är planskyddet, spår och sök med i detta.
Rapport: Hunden ska springa mellan 2 förare i skogen.
Här finns första artiklen om Bruks.
Vad är skillnaden mellan lydnad och agillity? Det är två helt olika grenar.
Och hur tränar man det enklast? Gissar på att du menar alla momenten här. Antingen går man en kurs eller så skaffar man träningskompisar. I Sök, skydd och rapport så måste man vara flera. I rapport är man 2 förare i specialen.
Hoppas du fick lite klarhet i det.
**MVH Cerrolyn

OK det var ungefär det jag kände att jag behövde veta.
Tack så himla mycket!
Ingen fara.
**MVH Cerrolyn
Tycker du har fátt jätte bra tips av #1 =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Det tycker jag med då i princip alla mina frågetecken har fått svar. 
Jag kommer förmodligen börja på någon sorts lydnad med min framtida hund som inte blir en brukshund, utan en Akita för ovanlighetens skull! 
Åh vad kul.
Tack för att mina svar var till belåtenhet.
**MVH Cerrolyn